Reportáž: Deskoherní veletrh Spiel se poprvé od covidu vrátil v plné parádě
Téma zdroj: Vlastní foto autora

10. 10. 2023 17:54 | Deskovky | autor: David Navrátil |

Po slabších letech způsobených covidem se v německém městečku Essen letos sešla opravdu pořádná hromada příznivců deskových her na tradičním veletrhu Spiel. Konečné skóre návštěvníků atakovalo hranici 200 tisíc, k čemuž přispělo více než 1 700 novinek od 935 vystavovatelů, kteří se prezentovali na rekordní ploše 62 500 m2, viz předchozí novinka. A na takovém deskoherním reji nemohla naše redakce chybět!

Nový organizátorský tým stojící za veletrhem se rozhodl pořádně zmást všechny essenské matadory, když dlouho zavedené pořádky nahradilo nové rozložení vystavovatelů v halách. Motivací prý bylo seskupit hry a vydavatele podle zaměření: Haly dedikované rodinným hrám, hrám pro náročné hráče a znalce, sekce pro příznivce rolových her, sběratelských karetek a her s miniaturami.

Z našeho pohledu se nová koncepce povedla a byť jsme z počátku trochu bloudili, museli jsme nakonec uznat, že díky novému rozložení vystavovatelů se podařilo rozmělnit masy lidí do všech koutů. A tak s výjimkou haly 3, která byla ve špičce opravdu narvaná k prasknutí a projít ji v jednom směru trvalo klidně 15 minut, se všude dalo příjemně hnout, nahlédnout na vystavované hry či se dostat k obsluze daného stánku.

Hale číslo 1, jinak obecně zasvěcené RPGčkám, sběratelským karetním hrám a hrám s miniaturami, vévodily stánky firem ze stáje Asmodee, tedy především s TCG Pokémon, Gamegenic (příslušenství), karetními hrami ze světa Star Wars a Marvelu. Pořádnou porci výstavního prostoru si uzmul i Warhammer a desítky stánků s příslušenstvím v čele s herními podložkami.

Essen Spiele 2023 zdroj: Vlastní foto autora

Pro našince a obecně příznivce legendární PC strategie Heroes of Might & Magic III byla hala 1 důležitá i proto, že mohli okukovat několik partií očekávané stolní adaptace, která už by brzy měla zaklepat na dveře téměř 27 000 backerů z kickstarterové kampaně. Z deskoherního hlediska byl zajímavý i menší stánek studia Osprey Games, jehož novinka Sankoré: The Pride of Mansa Musa byla vyprodaná již ve středu (ano, den před otevřením bran veřejnosti si všechny kopie rozebrali ostatní vystavující).

Ve druhé hale jsme se dle koncepce organizátorů mohli těšit na rodinné hry. A hned první stánek, na který jsme se vydali, vypadal slibně. Pandasaurus Games (v češtině od nich můžete znát žhavou novinku Vlci) přivezli kickstarterovaný hit The Fox Experiment, v němž se snažíte domestikovat lišky. Autorkou hry je Elizabeth Hargrave, kterou už si asi napořád budeme spojovat s celosvětovým fenoménem Na křídlech.

Dalším vystavovatelem, který poutal hodně pozornosti, byli Arcane Wonders, kteří přijeli s World Wonders. Tuto pecku s mechanismem tile-placementu určitě uvidíme v češtině. Na stánku Hans im Glück pak bylo možné vidět chystanou staronovou El Grande, která k nám brzy přijde v češtině od Mindoku.

Největší frontu jsme viděli u sdíleného japonského stánku, kde své hry prodávali mimo jiné i Oink Games (u nás pololokalizované od 4kavky). Nevíme, na jaké hry přesně byla, ale táhla se až do vedlejší haly!

Jakmile jsme se dostatečně posilnili curry wurstem (mimochodem, stánků s jídlem bylo letos výrazně více a okupovaly i některé výstavní haly, ne jen obvyklou galerii mezi nimi), vydali jsme se přímo do jámy lvové, do haly číslo 3. Je největší a byla naprosto napráskaná zajímavými hrami, z nichž velká hromada je či bude oznámená i v češtině.

V rámci zachování rozumného rozsahu tohoto článku raději pouze telegraficky: české CGE s Kutnou Horou a rozšířením k Arnaku (k české stopě v Essenu se podrobněji dostaneme v dalším článku), Matagot s Orion Duel, Board&Dice s Nucleem (vyjde česky od nového vydavatelství Old Dawg), Portal Games s Horníky impéria, Fantasia Games s Unconscious Mind, Cranio Creations s Rats of Wistar, Mindclash Games s impozantním Voidfall.

V této hale byste se bez problému zabavili na celé 4 dny, ani byste nemuseli jinam. Koncentrace pecek zde byla opravdu enormní. Troufáme si tvrdit, že velkou část z nich uvidíme česky a je se opravdu na co těšit!

Pokud byste ale úplně minuli halu 4, udělali byste velkou chybu. Primárně ji sice obsadili různé výrobní a licenční firmy a jiné podniky, které stojí spíše v pozadí celého deskoherního průmyslu, ale pro našince byla tato hala velmi atraktivní. Tady totiž vládli Delicious Games, kterým pod rukama jen mizely kousky Evakuace a Shipyard, tedy dva letošní releasy Vládi Suchého. Kousek za rohem měli stánek lidé z TLAMA games, pro které to byla na Spielu vystavovatelská premiéra.

Pětka byla dle očekávání hodně rodinná, na své si tu přišli fanoušci vydavatelství HABA, které je sice v insolvenci, ale velikost stánku tomu rozhodně neodpovídala a nabídka jejich dětských her také svědčila o tom, že se z problémů chtějí dostat spíše zvýšenými tržbami než přílišným šetřením. Zdatně jim sekundovalo i Djeco, další tradiční vydavatel her pro nejmenší.

Na stánku Smart Games byste určitě viděli povědomé kousky z portfolia Mindoku, který se u nás na tyto chytré logické hry specializuje. Velmi ambiciózní stánek si v této hale rozbalili francouzští IELLO a Loki (značka dětských her pod IELLO). Jejich hlavním tahákem byl karetní engine-building Ancient Knowledge, který už jsme vyzkoušeli a rozhodně stojí za okoštování. Z české stopy se i v hale číslo 5 odehrála další premiéra, když si tu krásný stánek rozbalili kluci a holky z Dino.

Poslední hala, šestka, byla ve znamení naprostého šílenství spojeného s novou sběratelskou karetní hrou Disney Lorcana. Každý den, půl hodiny před otevřením festivalu veřejnosti, se okolo stánku začala táhnout obří fronta, která trvala v podstatě až do večera. Lorcaně zdatně sekundoval gigant Kosmos se svým Catanem a dalšími hity, nechyběl tradiční velký prodejní stánek vydavatelství Queen Games a oblíbené párty hry z rodiny Exploding Kittens

A samozřejmě i hromada kvalitních kousků od vydavatelů pod křídly kolosu Asmodee (Jízdenky, Prosím! Legacy: Legendy západu od Days of Wonder – máte se na co těšit!; Kniha kouzel od Space Cowboys – též velmi povedený kousek; MLEM od Rebel Studio). Francouzští Blackrock Games lákali na Svět po nás (vyzkoušeno a jsme nadšení!) a pohledný Projekt A.R.T.: Zachraňte umění. Hala číslo 6 se tedy rozhodně nenechala zahanbit!

Na letošním Spielu bylo znát, že lidé mají velký nákupní i herní apetit. Několikrát jsme viděli různé lidi s cedulemi „konec fronty“, kteří byli očividně v úplně jiné hale, než ze které vedla obří fronta, v níž čekali. Každý den se v 11 hodin davy lidí tak nahustily, že se některými místy téměř nedalo projít, a tento nápor začal povolovat až po čtvrté hodině odpoledne. Tohle není nic pro introverty! Organizátoři sice navýšili kapacity stánků na jídlo a pití, ale pořád to nestačilo, obědvat jsme raději chodili ve 3 hodiny odpoledne.

I přes obří velikost a návštěvnost byla stále ve vzduchu cítit směsice napětí a trochu obav: Spousta firem byla ještě opatrná a dovezla málo zásob, takže třeba předčasně zastavovaly prodej, aby mohly uspokojit návštěvníky i další den. Rozhodně se dá říct, že covidové období už je zapomenuté z hlediska velikosti stánků a počtu návštěvníků, nicméně spousta firem přiznávala, že v rámci Evropy cítí určité zpomalení trhu a potenciální útlum. Oproti minulým rokům se některé firmy rozhodly přesunout svoji byznys sekci mimo hlavní výstavní haly, aby měly dost prostoru, a hlavně klidu.

Bylo příjemné vidět, že se svět vrací do normálu, sledovat nadšené výrazy ve tvářích, radost, kterou nekalilo ani hodinové čekání ve frontě na vysněnou hru. Těšil nás ale především fakt, že náš koníček krásně vzkvétá, lidé mají chuť hrát a podpořit velké i malé tvůrce. I když se zdá, že symbolem těchto Vánoc bude šetření, jsme optimisté a po Spielu věštíme deskovkám zářnou budoucnost!