Asi jste už z předcházejících recenzí (tady a zde) pochopili, že hry od společnosti Exploding Kittens nepatří k mým nejoblíbenějším. Neznamená to, že bych měl problém s přístupnými hrami vhodnými na večírky. Spíše mi vadí, že většina jejich artiklů je postavená na ztřeštěném nápadu, který možná působí vtipně na papíře, ale v praxi jde většinou o jednorázovou věc spotřebního dojmu. Výbušný holub z této škatulky v podstatě ničím nevybočuje. Přesto jsem byl překvapený, že svým zvráceným způsobem dokáže fungovat.
Rodinná dětskost
Nebudeme si nic nalhávat. Jeho funkčnost nespočívá v inovacích. Naopak ji umožňují osvědčené principy, s nimiž se setkáte v nespočtu podobných her, jako jsou Activity, Time’s Up! či prastaré Šarády. Jenom jsou doplněné o holubí šejkr, který není vyfikundací, nýbrž marketingovým lákadlem a hračkou vhodnou pro děti.
Partie probíhají rychlostí blesku na poli zhruba 10 minut. Hráči se v nich rozdělí do týmů, ve třech každý funguje jako samostatná jednotka. Následně se na holubím šejkru zmáčkne tlačítko a začne frenetická snaha plná vrkání, hádaní a házení kostkou.
Klasika v holubích útrobách
Jakmile se k vám holub dostane, zatřesete jím a podíváte se, co padlo na šestistranné kostce v jeho útrobách. Tři strany vám řeknou, že váš tým musí uhádnout slovo z aktuální kartičky na základě jednoslovné nápovědy, kreslení či pantomimy. Vše se řídí tradičními pravidly, tudíž nemůžete použít kořen slova, u ukazování vydávat zvuky, a při kreslení ideálně nepsat slova.
Zbylé tři strany vybízejí k aktivitám. Buď si s protihráčem zahrajete kámen, nůžky, papír a pokusíte se co nejrychleji zvítězit, případně se všichni členové musí dotknout křídly (lokty). Poslední strana je nudná a smolná, protože vás akorát vybídne k tomu, abyste zatřepali znovu, dokud nepadne něco jiného.
Gró zábavy spočívá v tom, že se úkoly snažíte plnit co nejrychleji, abyste mohli holuba předat dalšímu hráči. Čas neustále ubíhá a nikdo přesně neví, kdy vyprší a ten zatracený pták vybuchne. U koho se to stane, ten prohrává, zatímco oponent získá bod. Jakmile se jedné ze stran povede dosáhnout na tři body, končí hra.
Umlčte už někdo toho ptáka!
Výbuch pokaždé není v pět, ale nastane někdy mezi 45 a 120 sekundami. Dle popisu to vypadá, že každé zatřesení to dodatečně ovlivňuje, nicméně na jakém principu to funguje, to zůstává záhadou. Ale on to člověk ani vědět nepotřebuje.
Stačí mu tušit, že Výbušný holub je nesmírně rychlým šílenstvím, ve kterém vám budou téct nervy nejen ze spoluhráčů a mizejícího času, ale také kvůli naprosto otravnému vrkání, kvůli němuž budete chtít titulní komponent prohodit oknem. Frustrace postupně sílí a na konci holub možná nebude to jediné, co vybouchne.
Kreslení? Raději knihu!
Jenomže světě div se, ono to dokáže vytvořit i zábavu. Abychom se nepochopili špatně – nechci vám tady nutně Výbušného holuba doporučovat. Přeci jen si myslím, že 600 korun za podobnou hru je dost. Nehledě na to, že má své nezpochybnitelné chyby.
Pantomima i kreslení zabírají o dost více času než ostatní úkony, proto většinou fungují jako trest. Kreslení přímo na průhlednou část šejkru asi mohlo při testování dávat smysl, v praxi ale není tolik šťastné i kvůli nutnosti mazání a omezenému prostoru. Házení kostkou v šejkru způsobí, že holub bude zevnitř brzy omlácený (stalo se to už po naší první hře), čímž se kazí estetika a snižuje hodnota při případném přeprodeji. A chybějící baterie v balení nepotěší asi nikoho.
Tentokrát bez újmy
Jednoduchá pravidla, principy a zvyšující se míra frustrace ale nakonec způsobí, že jako začátek deskoherního večera, svižná výplň, probuzení z neustáleho přemýšlení nebo alkoholová snaha na rozjeté noci to fungovat může. Najdete s největší pravděpodobností vhodnější tituly, ale když už se na stole objeví, nechcete spáchat seppuku. A pro vyloženě sváteční hráče budou okamžitá pravidla jistě pozitivem.
Novinka společnosti Exploding Kittens, počeštěná českým Asmodee, se proto řadí ke snesitelnějším zážitkům jejich spolupráce. Ostřílené hráče pořád nepřesvědčí o tom, že firma dokáže dělat vysloveně dobré hry, střet s touhle ale přežijí. A to se počítá!