Tvůrci Mars: Teraformace obhajují užití umělé inteligence v tvorbě deskových her
Novinka zdroj: Mindok

Tvůrci Mars: Teraformace obhajují užití umělé inteligence v tvorbě deskových her

20. 9. 2023 15:08 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Tématem letošního roku je zcela bezpochyby umělá inteligence (AI) a její využití napříč průmyslem – například třeba ve filmech. Trendu se poměrně logicky nevyhnuly ani stolní hry, zejména v oblasti tvorby ilustrací. I zde se společnost rozděluje na zastánce a odpůrce.

Zatímco třeba Wizards of the Coast v návaznosti na faux pa se sourcebookem pro Dungeons & Dragons přišlo s aktualizací svých podmínek, kde tvůrcům zakazuje tyto nástroje používat, tak společnosti Stronghold Games a Fryx Games se jej rozhodly otevřeně přijmout a bránit.

Terraforming Mars: Automa zdroj: BoardGameGeek

Jejich dobíhající kickstarterová kampaň, ve které lze pro populární hru Mars: Teraformace získat nový sólový režim Automa, rozšíření Předehra 2 a několik dodatečných bonusů, vybrala už přes 38 milionů korun.

Tento úspěch tedy neovlivnil fakt, že projekt byl první takto velkou kampaní, v níž se na základě nových pravidel Kickstarteru muselo otevřeně přiznat využití AI v procesu jeho tvorby.

Přirozeně se informace setkala s jistým odporem fanoušků, kterým se takový přístup moc nelíbí, tím spíše u tak velké společnosti. Mnohým z nich vadila poněkud vyhýbavá a defenzivní formulace ohledně kompenzace tvůrců děl, které AI během tvorby využívala. Respektive je v ní uvedené, že se společnost neptala autorů děl na souhlas, což ani není možné vzhledem k tomu, jak programy generující obrázky fungují.

Kromě toho nebylo vyloženě specifikované, jakým způsobem byla umělá inteligence v projektu využitá. Podle prohlášení se tak stalo v rámci marketingu a tvorby vizuálu, kde pomáhala přicházet s „nápady, koncepty, ilustracemi, prvky pro grafický design a marketingovými materiály napříč všemi částmi hry”.

Zdůraznilo se však, že umělá inteligence fungovala skutečně hlavně jako nástroj a nikdy se nepoužilo nic, co by v sobě nemělo alespoň nějaký dodatečný vklad člověka. O upřesnění se proto pokoušel Charlie Hall z webu Polygon, který vedl poněkud zvláštní rozhovor s Travisem Worthingtonem – prezidentem Stronghold Games.

Worthington v něm zmiňuje, že se AI využívalo pro ilustrace hry. Nebyl schopný specifikovat, jaké přesně, ale uvedl a potvrdil, že se jedná především o nástroj, který využívali jejich ilustrátoři, jež ho zabudovali do pracovní „flow” podobně jako fotografové Photoshop.

Celý rozhovor se nesl v poněkud nepřátelském duchu, v němž se Worthington často vyhýbal konkrétnějším odpovědím. Mimo jiné ale umělou inteligenci označil za „příliš mocný nástroj” na to, aby ji firmy nevyužívaly. Nejen že do jisté míry šetří peníze, ale hlavně zkracuje čas celé tvorby, což se pozitivně odráží na frekvenci vydávání obsahu (z toho mají profitovat hlavně menší firmy a fanoušci).

Proto se podle Worthingtona jedná o něco, co se v budoucnu stane běžnou součástí pracovního života a tvorby a využití nebude možné regulovat nebo kontrolovat, podobně jako se o to aktuálně snaží třeba zmínění Wizards of the Coast. Ostatně už nyní je díky rozlehlým schopnostem těžké říct, zda se AI do procesu tvorby děl v nějaké míře vůbec zapojila, nebo ne.

V další části rozhovoru se prezident společnosti vyjádřil i na konto problematiky kompenzace a souhlasu tvůrců. Rozhodně by si přál, aby se vytvořil systém, který by oboje bezpečně umožňoval. Jedním dechem ale dodává, že i bez použití AI jejich ilustrátoři využívali veřejně dostupné obrázky z fotobanky, což se podle něho zase tak moc neliší od využití programů umělé inteligence.

Odpovědi Worthingtona všeobecně působí jako snaha o přesvědčení, že AI nemusí být zlem, nýbrž pomocníkem, který lze použít do jisté míry „zodpovědně”. To je jistě pravda, nicméně fanoušci i někteří tvůrci jsou stále přesvědčení o tom, že rozhodnutí společnosti může nastavit nebezpečný precedent, jenž povede ke zneužívání firmami. Vzhledem k vybrané částce tyto obavy má ale zjevně minorita lidí.

Nejnovější články