Sestry bitvy – recenze temného komiksu z Warhammeru 40,000 plného odhodlaných jeptišek
Dojmy zdroj: Crew.cz

17. 7. 2023 17:00 | Wargaming | autor: Aleš Smutný |

Jak jsem psal v minulé recenzi, Warhammer 40,000 se konečně po mnoha letech dočkal nových komiksů, a to rovnou z dílny Marvelu. V češtině je vydalo nakladatelství Crew, kterému děkujeme za poskytnutí recenzních výtisků.

První komiks, Marneus Calgar, musel potěšit fanoušky Adaptus Astartes a nebo rovnou Ultramarines. Šlo o sympatickou přímočarou akci, která dobře poslouží i jako vstupní bod do světa Warhammeru pro ty, které zajímá, co jsou vlastně ti vesmírní mariňáci zač. Druhý komiks jménem Sestry bitvy je ovšem atmosférou i obsazením zcela odlišný. Přišel čas na očistný plamen z rukou Adepta Sororitas!

Warhammer 40,000: Sestry bitvy

Warhammer 40,000 – Sestry bitvy zdroj: Crew.cz

Pokud Marneus Calgar byl o mariňácích, akci nadlidských stvoření ochraňujících totalitní (ale pořád pro lidi to nejlepší) Impérium a přímočarém střetu, tak Sestry bitvy jdou zcela jiným směrem. Ano, pořád je to ryze akční komiks, ale jeho protagonistky a zasazení z něj dělají úplně odlišnou záležitost.

Za příběhem stojí norská scenáristka a jedna z autorek ze stáje Marvelu Torunn Grønbekk. Kresby se ujal Edgar Salazar, který má osobitý styl a na kontě hlavně tituly z X-Force, X-23 a Venoma. Nutno říct, že ačkoliv se mi jeho kresba líbí víc, než třeba více standardní Burrowsova, asi dvakrát jsem měl problém (především v rámci retrospektiv) rozlišit, do minulosti které z hrdinek se v tuto chvíli díváme. Ale v rámci jeho dynamické a příjemně stylizované kresby jde o výjimky.

Ve středobodu dění je tentokrát jednotka Adepta Sororitas, tedy Sester bitvy, což jsou – stručně řečeno – velmi fanatické a velmi dobře vyzbrojené jeptišky uctívající Císaře a jeho svatořečené.

Pokud jsou vesmírní mariňáci loajální a odhodlaní, Sororitas jsou fanatické bojovnice, které se vrhají do těch největších střetů a na sobě sice mají upravený power armor, který mají i mariňáci, ale k tomu už postrádají nadlidskou sílu, odolnost a také většinu arzenálu, kterým disponují mariňáci. Pokud máte fetiš na těžce ozbrojené jeptišky, Adepta Sororitas se vám budou líbit.

V komiksu sledujeme jednotku pod velením kanovnice Veridyan, jak se na planetě Siscya snaží najít ztraceného člena Inkvizice. Jenže, ze zdánlivě rutinního výsadku malého množství Sester se stane celoplanetární konflikt, protože Chaos nikdy nespí. Skupinka bojovnic se rychle ocitne tváří v tvář výrazné přesile kultistů. Úkol ale trvá a tak se Veridyanina jednotka vydává stále hlouběji do úlového města a zjišťuje, co se zde vlastně děje.

Sestry bitvy jsou oproti Calgarovi mnohem temnější, ačkoliv v množství akce se mu vyrovnají. Vykreslení postupného úpadku města do náruče Chaosu ukazuje těžko uchopitelné šílenství, kterému hrdinky čelí, na rozdíl od ryze analytického vojenské přístupu mariňáků v Calgarovi, ryzím fanatismem, který kombinují se svým výcvikem. I přes to ale sledujete, jak každá nová výzva na jejich cestě vytváří náročnější překážky a členky komanda začínají postupně umírat…

Komiks tak ukazuje svět Impéria ve všech jeho promethiem, olejem a krví potřísněných barvách. Na jedné straně stojí fanatické následovnice císařova kultu, na druhé fanatičtí následovníci kultu Chaosu.

A ačkoliv nemáte pochyb, kdo jsou kladní hrdinové a nehrozí tu duální moralita, zda ten Chaos není vlastně v něčem lepší (nápověda – není), máte onen, pro WH40K správný pocit, že sledujete lidskou společnost, která vznikala za naprosto jiných podmínek a potřebuje zcela odlišné hrdiny a ochránce lidstva. Sestry bitvy jsou prostě ten správný grimdark.