Saga – recenze univerzální, historické wargamy

Saga
2-6
40-320 min.
12+

8. 2. 2023 17:03 | Wargaming | autor: Štěpán Jura |

Saga je historická wargamingová hra pro dva a více hráčů, která se zaměřuje na bitvy ve středověku, antice, a dokonce i ve fantasy světech. Hra umožňuje hráčům zhostit se role velitelů ve větších šarvátkách, primárně s 28mm figurkamiHra byla poprvé uvedená na trh již v roce 2011 a původně se zaměřovala čistě na temný středověk doby Vikingů, odkud má i své jméno – Saga, tedy severský epos o hrdinných skutcích nebojácných válečníků, které se hráči snažili dělat i na stole.

Postupně vyšla i expanze na křížové výpravy a pád Říma, načež hra v roce 2018 dostala druhou edici (která teď na vánoce 2022 dostala reprint doplněný o nové FAQs a erata) a od té doby spoustu knih s pravidly jednotlivých období. Vydavatel hry Studio Tomahawk u druhé edice Ságy přešel na model, který razí i u své druhé hlavní hry Muskets and Tomahawks, a to ten, že vydává „generické pravidla“, kde jsou popsány základní mechaniky hry (tedy jak se hýbe, bojuje, střílí, atd) bez pravidel pro armády a následně vydá knížky s pravidly pro jednotky.

Tento systém má své výhody a nevýhody. Největší výhoda je ta, že se naučíte jenom jeden set vlastních pravidel a následně můžete přikupovat knížky pro období, které hrajete a na jedněch základních pravidlech můžete hrát několik armád z různých období, protože mechaniky jsou všude stejné a mění se jen pravidla jednotlivých armád. Což je super pro lidi, kteří mají velkou kolekci figurek a nemusí se na každé období učit nová pravidla a všechno jim to obstará jeden systém.

Saga 2 Takhle vypadá například kompletní warbanda na normální hru. | zdroj: konrad.kala

Nevýhodou pak samozřejmě je, že v teorii jsou základní pravidla neurčitě generická, aby šla naroubovat na více než 1 500 let vojenské historie. Zachraňují to konkrétní knížky s armylisty a fakt, že ve své podstatě Saga není „historickou simulací středověkého boje“, ale vyprávěním příběhu, ságy hrdiny, jež vede své vojáky do boje. Podobně jako je 300: Bitva u Thermopyl filmovým zpracováním a převyprávění komiksu z pohledu řeckého vypravěče, je i Saga herním převyprávěním podobného příběhu.

Tomu je přizpůsobený i styl hraní Sagy a její mechaniky. Běžný voják má 1 útok, ale velitel armády jich má 8, protože je to příběh o něm. Sice jeho družina má také svůj podíl na příběhu, ale každé hrdinské vyprávění má svého hlavního protagonistu a kompars už je vedlejší. Každý zná Achilla, ale málokdo kohokoliv z jeho myrmidonů.

Díky stejné logice má hra i relativně slabou střelbu, protože antické a středověké eposy o hrdinech jsou o fyzické zdatnosti a kontaktním boji a nikoliv o tom, že hrdinu nějaký nýmand s lukem popraví přes pole. Teda, kromě dříve zmíněného Achilla, ale jistě až vyjde expanze na Trojskou válku, bude na to nějaké speciální pravidlo!

Ovšem kromě silných hrdinů a slabé střelby se hra chová jako jakákoliv jiná hra ze stejného období – panáčci běhají po stole, střílí po sobě, bojují spolu a odpočívají. Ano, odpočívají, protože Saga má zajímavou mechaniku, kolem jejíhož ovládnutí se točí většina hry. Vojáci se unavují, když se vícekrát za kolo aktivují či když bojují.

Tedy hra přináší do hry taktickou rovinu, kdy je potřeba přemýšlet o tom, co vaši muži ještě zvládnou a kdy si musí udělat pauzu. Když to přeženete, je možné jednotku vyčerpat, až není schopná dalších aktivací a její únavu může využít i nepřítel ve svůj prospěch – může ji snížit útoky, obranu či zkracovat pohyb. Což je i relativně logická a realistická mechanika.

Saga 3 Ukázka BattleBoardu. Jak vidíte, je to opravdu jasné a přehledné. | zdroj: Vlastní foto autora

Kromě zvládání únavy je další – a hlavní – mechanikou Sagy systém aktivací přes battleboard, který je vskutku inovativní a díky němu se Saga hraje jinak než většina ostatních her. Každá jednotka od určitého počtu vojáků (hrdina automaticky, družiníci/rytíři i když jsou sami, obyčejní vojáci od čtyř a různí sedláci a podobně (ne)kvalitní jednotky od šesti modelů v jednotce) generuje jednu aktivační šestistěnnou kostku, která má symboly místo čísel, a ty se na začátku kola házejí a dle symbolů které padnou (3x je základní symbol, 2x vzácný symbol a 1x speciální symbol) se pak aktivují jednotky (Hrdina či rytíři se aktivují jakýmkoliv symbolem, sedláci potřebují ty dva vzácnější) či se spouští speciální schopnosti, které má každá frakce jinačí a jsou v duchu té frakce.

Vikingové umí zakřičet „Valhalla!“ a následně hráč Vikingů odebere v jednotce pár modelů do ráje bojovníků a zbytek jejich spolubojovníků získá útočné kostky navíc. Anglosasové zase mají několik schopností na štítovou zeď. Křižáci se umí modlit k bohu pro ochranu, aby měli přehozy na brnění. Byzanc díky pokročilejším taktikám než její historičtí soupeři si umí přehazovat symboly na kostkách. Mongolové umí ujíždět z boje. Normani mají skvělé rytíře a tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Každá frakce má 10-12 speciálních schopností a v současnosti má hra přes 70 frakcí...

Stejně tak hra obsahuje pro každou frakci několik historických (či v případě hrdinů jako Král Artuš spíše legendárních) postav, které do hry přinášejí nové mechaniky a schopnosti či i speciální jednotky. Byzanc může nasadit Varjagy, Kartágo bojové slony, Persie zase válečné vozataje. Každá knížka má i několik jednotek verbovatelných žoldáků nebo přináší nějaké nové mechaniky jako větší či multiplayerové bitvy, kampaňový systém (ty má Saga už oficiálně dva) a spolu s fantasy expanzí Age of Magic nabízí Saga nepřeberné množství možností v tom, co a jak nasadit, včetně kouzel či střelného prachu.

Saga 4 Artušovští vojáci táhnou do boje. | zdroj: Studio Tomahawk

I když to na první pohled všechno může znít složitě, tak v reálnu tomu tak vůbec není. Hráči na začátku kola rozhodí svoje saga kostky a rozdají je na jednotlivé schopnosti na battleboardu a pak aktivují jednotky. A kromě začátku kola se schopnostmi z battleboardu a starání se o únavu se Saga hraje jako víceméně jakákoliv jiná wargame.

Základní pravidla mají pod 50 stran (a obsahují hodně obrázků, vysvětlujících diagramů, atd.) a tak se není třeba bát žádného složitého systému, i když to na první pohled může složitě vypadat. Základní pravidla jsou navíc i docela levná (pod 400 korun v době psaní recenze), takže to případně na zkoušku není ani drahá investice. Kromě základních pravidel se prodává i Kniha bitev, které obsahuje 20 předpřipravených scénářů a jeden generátor „náhodných“ misí.

Saga 5 Ukázka toho, jak vypadá popis pravidel terénů. | zdroj: Studio Tomahawk

Kromě těchto dvou knih pak existují i samostatné knihy pro jednotlivé „éry“, které obsahují pravidla pro konkrétní frakce a jejich battleboardy. V současnosti jsou vydané knihy pro dobu Alexandra, Hannibala, Invazí, Vikingů, Křižáků a magie. V současné době vychází 1-2 expanze ročně, takže se není třeba bát, pokud právě teď v seznamu není nějaké období, které vás láká, protože se může brzy objevit. Příští expanzí má údajně být doba Caesara, aby šlo hrát celou historii Říma od začátku do konce a následně se spekuluje o rozšíření o Stoletou válku. Všechny knihy jsou na moderní, profesionální úrovni s pěknou grafikou.

Co se týče historické věrnosti, hra vzhledem k malému skirmishovému „měřítku bojů“ nemá moc v čem být nepřesná, když se potká 40 chlapů a jde se mečovat. Armylisty fungují relativně historicky věrně a dovolují stavět armády primárně tak, jak vypadali či jak si „veřejnost/hráč“ představuje, že mají vypadat.

Saga je na trhu více než 12 let a přesto stále žije, přicházejí noví hráči a je vidět, že Studio Tomahawk se o hru stará. Vycházejí pravidelně FAQs, nové expanze s pravidly a díky početné komunitě je i spousta fanouškovského obsahu. Ať už se jedná o scénáře, nebo pravidla pro chybějící frakce, pokud se nebojíte experimentovat, jde skrze herní engine Sagy hrát cokoliv od počátků historie lidstva po renesanci a fantasy.

Saga
2-6
40-320 min.
12+

Celkově lze říct, že Saga je skvělá hra pro fanoušky antické/středověké historie a wargamingu, kteří chtějí vyzkoušet neotřelé mechaniky v podobě battleboardu a managementu únavy. I přes tyto unikátní mechaniky je však stále svižnou hrou, která je lehká na naučení i pro naprosté nováčky v hobby. Pokud hledáte hru, ve které můžete zažít historické bitvy a vyzkoušet své taktické dovednosti, rozhodně byste měli zvážit Sagu. Doporučuji ji vyzkoušet!