Truhlaříci s.r.o. – recenze nové hry Vládi Suchého
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Truhlaříci s.r.o. – recenze nové hry Vládi Suchého

Název:
Truhlařící s.r.o.
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

20. 1. 2023 16:55 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Po loňském světovém úspěchu hry Messina 1347 nás český matador euro her Vladimír Suchý zve ve své další hře mezi elfy-truhláře, tedy Truhlaříky. Zlato a kamení nahradily borůvky, prostředí podmořských měst střídá les a jeřáby stavící Prahu ustoupily malé dílně s dlátem a pilou. Hru Vladimír Suchý postavil na mechanice zvyšování hodnoty na kostkách, jejímž autorem je Ross Arnold a smyslem simulovat růst pěstovaných stromků.

Pod ikonografií a ilustracemi je podepsaný Michal Peichl, který se již graficky podílel na předchozí Suchého výpravě do morem zamořené Messiny. Sám pak je autorem malých karetek Divočina, Prokletá stezka a Akvárko a chystané velké euro hry Forestry.

V hájemství lesní pily hry Truhlaříci s.r.o. vás místo centrálního herního plánu čeká velký rondel, místo hráčských desek pro výběr akcí velké desky dílen s půdní pyramidou. Pokud vám nevadí pracovat za pár borůvek, oříšků a zisku trocha věhlasu, připojte se i vy k rostoucím dřevozpracujícím lesním závodům.

Vyberte si z rozdaných karet svého pomocníka, umístěte ho do dílny, ponechte si na ruce vybranou kombinaci řadových i oříškových objednávek, jednu z nich již umístěte vedle své dílny, umístěte do svého skladu tři kostky a doberte si ostatní herní materiál. Nyní již stačí jen vzít si zástěru a nažhavit cirkulárku.

Truhlařící 9 zdroj: Vlastní foto autora

Jak se stát truhlářem a vyrovnat se konkurenci

Vedle své dílny umisťujete objednávky, které se snažíte plnit, pro což je potřeba vlastnit kostky určité barvy a hodnoty a dále pak pilové kotouče, kousky lepidla či kostičky odřezků. Při umisťování jsou objednávky pokládané do odpovídajícího řádku obtížnosti a s postupujícím časem výnos z nich klesá. Je na každém, zda bude plnit včas spoustu malých objednávek, či vsadí na ty zdrojově dražší s vyšším výnosem při včasném splnění.

Na to vše máte 14 kol, mezi kterými proběhne 4x fáze příjmů a dojde právě i k posunu objednávek z vyšších řádků do těch nižších. Vprostřed partie navíc budou z veřejné nabídky odhozeny objednávky (stejně jako i pomocníci) sloužící pro první část hry a nahradí se těmi pro část druhou.

Centrum veškerého dění ale tvoří rondel rozdělený na čtyři části po sedmi dílcích. V počáteční čtvrti je vysázeno všech sedm destiček akcí, z nichž si ve svém tahu zvolíte jednu, kterou chcete provést a posunete ji na vzdálený konec následující čtvrti. Nejvzdálenější dvě políčka neobsahují žádný bonus, nicméně na další hráče už čekají odměny navíc. A pokud se jiný hráč rozhodne již využitou akci vzít a z druhé čtvrtě ji přesunou do třetí (či později čtvrté), tak se ostatní mohou těšit na ještě větší bonus u méně chtěných destiček.

Truhlařící 5 zdroj: Vlastní foto autora

Mezi sedm hlavních akcí patří nákup dřeva z veřejné nabídky, vyměnění kostky ze svého skladu za kostku ze společné obecné zásoby, nákup upravujícího materiálu (pilových kotoučů, lepidla či kostiček odřezků), zisk některé z objednávek v nabídce, najmutí nového pomocníka, spuštění výroby či zasazení stromu do svého prázdného květináče. Sedmou akcí je vylepšení dílny, pod čímž se skrývá výběr několika dalších akcí, jakými jsou nákup květináče pro možnost pěstovat své další stromky, zisk dílků řezání, dílků spojů či dílků lepení. A vedle toho na hráče čeká dalších šest doplňkových akcí... O možnosti vážně není nouze.

Jak sázet, řezat a prodávat

Stromky jsou ve hře představovány šestistěnnými kostkami tří barev – zelenou, žlutou a hnědou, přesto neočekávejte žádný dice-placement. Hráč začíná hru se zeleným květináčem a je radno si v průběhu hry dokoupit i žlutý a hnědý. Může se tak vyplatit koupit z obecného skladiště semenáčky, tedy kostky s nízkou hodnotou a vypěstovat si je (zvýšit jejich hodnotu). Je to levnější.

Na počátku každého tahu stromek v květináči hráče poporoste o dva hodnotové body. Jádrem hry je právě zvyšování hodnoty na kostkách, směňování kostek rozličným způsobem mezi svým skladem, svými květináči, veřejným skladištěm a obecnou společnou zásobou. Tyto kostky lze skrze doplňkové akce dále upravovat. Lze kupříkladu rozřezat kostku vyšší hodnoty a rozdělit ji na vícero kostek hodnoty nižší (mohu tak ze žluté čtyřky udělat dvě dvojky či trojku a jedničku, či pomocí lepení kombinovat kostky různých barev).

Jednou za tah smí hráč vyhodnotit přínos jednoho ze svých pomocníků (vyhodnotitelných jednou za tah, na rozdíl od jednorázových pomocníků či těch, jejichž schopnost se spouští pokaždé při akci vyobrazeného typu). Na konci svého tahu smí hráč posunout svůj ukazatel na stupnici marketingu, zaplatit požadovaný objem borůvek (zdejšího oběživa) a získat odpovídající počet oříšků (vítězných bodů).

To ovšem není jediná stupnice ve hře. Hráči se posouvají po dalších třech na desce příjmů. Ve fázi příjmů tak podle pozice svých ukazatelů obdrží borůvky a oříšky. Nesmíme opomenout stupnici věhlasu, po které svým postupem hráči zvyšují zisk vítězných bodů za každou splněnou objednávku při závěrečném vyhodnocení.

Zlepšit své závěrečné obodování lze také získáním veřejných zakázek, které mohou hráči udělit body třeba za zbývající materiál či počet pomocníků v jeho dílně. Tyto zakázky je přitom možné získat pouze skrze splnění zvláštních/oříškových objednávek, hráč tedy může získat maximálně dvě veřejné zakázky za hru.

Truhlařící 3 zdroj: Vlastní foto autora

Co na to inspekce lesního hospodaření?

Dobře sepsaná pravidla jsou protkána truhlářskými moudry a motty. Na obrázcích objednávek, které se opravdu povedly, se můžete kochat lavičkou, tenisovou raketou, miskou se lžící a dalšími skvosty, které se chystáte vyrobit. To vše by však nemělo zastřít skutečnost, že se jedná o těžší euro titul a nikoliv rodinnou oddychovku. Proč to tak vnímám?

Abyste zdárně dokončili objednávku, musíte provést vícero tahů a akcí, hlídat si několik míst na desce své dílny a zásobu jednotlivých surovin pro aktivaci vícero doplňkových akcí najednou, ladit dohromady volbu akcí na rondelu a zisk či oželení bonusů posunem destičky zvolené akce. Jenomže těch akcí je moc, těch míst je moc. Na hráče tu nečeká analytická paralýza, co se kdy vyplatí nejvíce, ale paralýza zorientování se. Hráči je jasné, co potřebuje udělat pro objednávku, co musí mít za suroviny.

Ovšem zorientovat se v postupu hrou, jak toho docílit, za jak dlouho se mu to podaří, to je opravdu oříšek. V prvních hrách tomu nepomáhá ani ikonografie, která není stoprocentně intuitivní a hráči ji plně pochopí až po přečtení pravidel a odehrání první či druhé partie. Nemyslím si, že by to šlo na vrub chybně uchopené ikonografii, spíše jako opětovné přemíře možností a kombinací, a tedy nutnosti tak u podobajících se akcí vystihnout nuance.

Truhlařící 4 zdroj: Vlastní foto autora

Hra funguje dobře a zejména musím vyzvednout dilema rondelu, kdy váhám, zda zvolit protentokrát méně potřebnou akci se získáním bonusu, anebo již opravdu potřebuji provést akci, co chtějí i všichni ostatní, a jelikož hraji jako poslední v kole, tak jejím posunem svým soupeřům přihraji silné bonusy. Což ovšem neznamená, že by to celé nepodléhalo náhodě a pořadí hráčů, byť pořadí se v průběhu hry mění. Přišlo mi, že přes veškerý výběr všech objednávek a pomocníků na začátku hry jsou hráči dost odkázáni na náhodu, co kdy zrovna přijde do hry, jak v tu chvíli na tom budou se zdroji a jaké bude rozložení akcí po rondelu.

Dále musím vyzdvihnout umisťování objednávek po boku dílny dle jejich určeného stupně obtížnosti a klesající míra bonusových odměn za splnění v průběhu času. Také jsem byl původně (při seznámení se s hrou před půl rokem) nadšený užitím množství nástrojů, které se v truhlářské dílně vyskytují. Ovšem ty tu neslouží pro aktivaci tematicky spjatých akcí, nýbrž představují abstraktní surovinu několika poddruhů. Jejím umístěním v půdní pyramidě můžete získat další bonusy, liší-li se poddruh umístěných nástrojů vedle sebe, jakož i nad sebou.

Přitom nástroje je poměrně těžké získávat a ani v jedné partie se nikomu z mých spoluhráčů nepodařilo celou půdu zaplnit. Kdyby tímto směrem někdo z hráčů postupoval, autor hry je na to připraven, ale ne tak úplně hra sama. Jako někdo, kdo dá hodně na propojení tématu a mechanismů, proto musím konstatovat, že přes veškeré zahrnuté názvosloví akcí se pro mě jedná spíše o abstraktní hru. Je tu spousta fajn samostatných prvků, které se ale v celém tom balíku ztrácí.

Těch možností, jak ke klání o titul Dílna lesa přistoupit, je mnoho – nezmínili jsme třeba ještě bonusy za zaplňování dílny pomocníky – ale často se mohou jevit jen jako přelud na dosah. Vše se odvíjí od velké proměnlivosti karet pomocníků a objednávek v nabídce, jakož i od pořadí a rozmístění akcí na rondelu. Je to o načasování, plánování, trpělivosti a především schopnosti se přizpůsobit vnějším okolnostem. Když zkrátka někdo vezme kombinaci vámi pro příští tah vybrané akce a bonusu, hlavolam začíná nanovo.

Poznámka autora pod čarou

Obsah hry vystihuje její název. Když jsem o nové hře Vládi Suchého slyšel poprvé, říkal jsem si: „Wow, Woodcraft, to jsem zvědav, o čem to bude. Jakou kombinaci trapeřiny, lovců kožešin a drsných podmínek přežití autor zvolí. Docela se to tématem vymyká jeho stylu, vážně se těším.“ Načež jsem se dozvěděl, že to bude o truhlářské dílně, kterou vedou elfové... Inu, proč ne. Není to sice o přežití v přírodě, ale hra zpracovávající celý proces práce se dřevem na trhu chybí též.

No a čeští hráči by si podle názvu Truhlaříci s.r.o. mohli myslet, že se jedná o hraní za lesní elfy a udržování jejich životního stylu doplněného samozřejmě o péči o stromy a práci se dřevem. Abstraktně to tak je. Ale ve skutečnosti se o elfy nestaráte a nepociťujete žádná specifika s tím spojená. Zkrátka o překot pěstujete, řežete, lepíte a prodáváte a mnohé z toho skrze rondelový závod o akce. Hra je to dobrá a věřím, že mnohé zabaví, ale pro mě osobně se míjí její obsah s prezentací/názvem a mrzí mě nižší atmosféra.

Název:
Truhlařící s.r.o.
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

Verdikt:

Truhlaříci s.r.o. jsou fungující hrou, jejíž milý vizuál nádherných objednávek a strašidelných elfů by neměl zmást rodiče hledající něco pro hraní se svými dětmi. Stejně tak množství kostek tu nevede k užití mechaniky dice-placement. Nechybí tu ale pozměněné mechaniky Suchého her posledních let, jakými jsou rondel, volba postupu mez stupnicemi a posilování zaostávajícího hráče. Jedná se však za poslední roky o jeho nejtěžší a nejpřekombinovanější titul. Těm, kteří hledají dvouhodinový mozkovar, lze jen doporučit. (Já osobně si ze Suchého titulů raději zahraji více atmosférické tituly jako elegantní Messinu 1347 či bohatou, leč stále přehlednou, Pragu Caput Regni.)

Nejnovější články