Léto na ústupu, klasy, které měly být sklizeny ostřím srpu a vymláceny cepem, zaúpěly v chřtánu naftových monster. Nikdo tak obilí nesváže do snopů, ale nakonec se vše namele, prodá a zapije se výnos. Uměli byste z toho vytěžit více? Tak se s námi podívejte na lokalizovanou novinku Středověk od Bohemian Games, ve které je třeba pečovat o své léno a zmnožovat výnosy.
Autorem novinky je Francouz Marc André, otec Splendoru, Barony a Majesty: Má koruna, mé království. Ostatně z posledně jmenovaného titulu Středověk vychází. Grafiku však nově namísto Anne Heidsieck obstarala Claire Conan.
Povětšinou se jedná o pěkně malovaný karton, ale nechybí ani dřevění potištění oři s pány na zádech. Hra je vhodná pro dvojici až pětici desetiletých pážat a do hodiny je po všem. Cíl je prostý: vybírat destičky držav z nabídky, stavět jimi své panství a vše kombinovat tak, abych byl na konci partie nejbohatší. Podaří se?
Jak se staví sen království
Abyste toho dosáhli, můžete rozvíjet ekonomické budovy, zbrojit, podporovat církev či pěstovat svůj komfort v přepychových palácích. Hráčův prostor tvoří deska jeho panství, k níž do horní části přikládá destičky držav, do dolní bonusové dílky mincí a držav.
Společný herní prostor tvoří vyložené čtyři karty událostí a obnovující se nabídka čtyř řádků, v nichž je počet destiček držav roven počtu hráčů plus jedna. Nabídku řádku vždy uspořádáte tak, že dobrané destičky určené pro vyložení nejprve seřadíte zleva doprava vzestupně dle čísel, teprve poté je odhalíte.
Pořadí hráčů je proměnlivé. Když se dostanete na tah, přemístíte svého pána na následující řádek a rezervujete si tak državu pro tah příští (prvek známý třeba z Kingdomina). Poté své panství rozšíříte o destičku, kterou váš pán právě opustil. Po přiložení aktivujete speciální efekt přiloženého typu državy a poté získáte příjem za každou destičku državy shodného či navázaného typu na svém panství.
Ještě bychom potřebovali tohle
V čem se těch osm držav liší z hlediska speciálních efektů? Nutno předeslat, že destičky držav jsou pouze pěkné ilustrace a jejich tvar a obrázek vám napoví, kam je umístit. Žádné dodatečné rozdíly v ikonách či číslech zde nenajdete a tak jsou si na první pohled rovné. Při bližším průzkumu zjistíte, že se odlišují v jediném aspektu – zda jsou prázdné, či obsahují jednu nebo dvě ikony farmáře či truhly. Žádné další rozdíly zde nejsou.
Při vyložení destičky pole získáte minci za každého farmáře na vašich državách. Obdobně vás obohatí tržiště za každý symbol truhly. Mlýn a zbrojnice vám zase umožní škodit soupeřům. Zatímco při aktivaci mlýna dostanete zaplaceno dvě mince od každého, kdo má mlýnic méně než vy, zbrojnicí jim pocucháte nervy mnohem zřetelněji.
Ti, kteří mají méně destiček hradeb, než vy máte zbrojnic, musí odstranit ze svého panství dvě destičky držav. Tu nejvíce vlevo a tu nejvýše umístěnou. Odloží je na svůj hřbitov a ještě vám zaplatí dvě mince. Pokud postavíte vesnici, tak na své panství umístíte zpět jednu destičku ze hřbitova.
Hradby vám pomohou nejen při obraně proti zbrojnicím, ale také vám umožní na nabídku destiček vyslat svého průzkumníka. Jím si destičku v jedné z následujících řad rezervujete a jiný pán na ni nevstoupí. Ovšem vy si můžete vše rozmyslet a nejste vázáni pána na rezervovanou destičku umístit. Někdy tak lze zatápět soupeřům a přitom sám cílit na destičku jinou.
Poslední dvě državy vám obohacují příjem umístěním bonusového žetonu pod jednu z držav. Zatímco kostel zvýší výnos o minci za každou z přítomných budov ve fázi příjmu, palác vám rozšíří možnosti výnosu rozšířením budov, ze kterých výnos vyberete. Ve fázi příjmu totiž dostanete dvě nebo tři mince za každou destičku budovy, jejíž ikona se nachází v části příjmů.
Chcete žít ve středověku?
Středověk je dobře plynoucí zábava rodinného charakteru, u které mozkovny potrápí i zkušení veteráni, pokud nemají vymláceno cepem. Hru si užijete v kterémkoliv počtu hráčů a je na pravidla opravdu jednoduchá, ale herní prostor je rozsáhlý. Usledovat tak vše, co se děje, dá zabrat. Jinak řečeno, s každým dalším soupeřem se stává hra méně přehlednou a složitější.
Budu hrát na všechny budovy, nebo se zaměřím na dvě tři, jejichž efekty se podporují? Jak moc sváži svou taktiku s kartami událostí? Ty hnědé mi přinesou odměnu za přítomné državy či ikony, ty červené mě připraví o destičky držav případně i mince.
Hřbitov roste a zásahy soupeřů i dílem událostí je poklidné budování tatam, pročež se krajina stává tu a tam vzkvétající ruinou pod vládou čím dál víc otřeseného pána. Neboť tah obvykle zaměříte na svou prosperitu či poškození jednoho ze soupeřů, zatímco ti ostatní kynou a chystají se vrazit další úder. A kdo říká, že to neschytáte vy.
Nemám moc rád hry, u nichž je cílem co nejvíce zbohatnout a kde se žongluje s hrstmi plnými peněz. Přestože je tento rys zde přítomen, hru jsme si užili a hned vzápětí jsme šli stavět a bořit znovu. Mechanicky se jedná především o sbírání sad, nicméně díky provázanosti budov, tedy skromnému engine-buildingu, se nudit nebudete a hlavu potrápíte. Hrát na vlastním písečku vás přestane bavit, jakmile vás někdo jiný podusí zbrojnicí.
Vrátíme-li se k drobnému porovnání s Majesty, je zde holandská aukce nahrazená výběrem z obyčejné nabídky (open draft). Produkčně je pak hra zvládnutá skvěle, neboť v Majesty hráči vykládali karty před sebe na sebe, zde je vše řešeno kartonem – efekty budov jsou na hráčské desce a destičky držav se přikládají k sobě.
Každý typ državy má unikátní výřez, takže vše zapadá skvěle do sebe a pomáhá hráči společně s ilustrací rychle vyhodnotit, kam k desce vybranou destičku přiložit. Stačí mít rovný pevný povrch a je pravděpodobné, že se komponenty podaří udržet na místě. Jediná výtka tak snad jde pouze směrem k insertu, který mohl být zvládnutý lépe z hlediska uložení destiček, figurek i žetonů mincí.
Obecně vzato je Středověk fajnovou, přístupnou záležitostí pro každého, komu ne že nevadí, ale i si libuje ve škodící interakci mezi hráči. Ostatně takový už byl středověk a pokud to nesnesete, pak se podívejte do jiné, příznivější éry...