Šoupej – recenze překvapivě hluboké abstrakty na procvičení mozkovny
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Šoupej – recenze překvapivě hluboké abstrakty na procvičení mozkovny

Název:
Šoupej
Počet hráčů:
2-6
Herní doba:
15 min.
Čeština:
ano
Věk:
7+
Detail hry

3. 6. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Se začátkem června se podíváme na jarní novinku od DinaŠoupej. Autorem hry s anglickým názvem Slide je Claude Clément, který doposud vyplodil pouze slovní hru Tandem. Úplným deskoherním debutem je Šoupej zářezem pro grafika známého pouze jako Joey. Přes neznámá jména autorů hra vyšla u světoznámého vydavatelství Gigamic, kterému vděčíme za mnoho moderních klasik ve dřevě, jimiž jsou třeba Quarto, Quantik či Quoridor.

A není divu, protože Šoupej, přestože je hrou karetní, v základním šoupacím principu navazuje na další dřevěnou hru Quixo. Tentokrát však nejde o variaci piškvorek, nýbrž o hru s čísly. Co se naopak týká způsobu tvorby nabídky a principu bodování, jedná se o obdobu karetky Skyjo. Tak si pojďme říct, jak že se tahle novinka podobná i klasickému hlavolamu Patnáctka hraje.

Šoupání šoupavým šoupnutím

Cílem hry je nasbírat co nejméně bodů. Komponenty tvoří sto karet v hodnotách 1 až 10 po deseti kusech a žeton začínajícího hráče. Ze všech zamíchaných karet si každý hráč dobere šestnáct karet a vyskládá z nich mřížku 4 x 4 lícem dolů. Hráči hrají postupně, avšak neměli by dlouho váhat. Všichni odhalí jakoukoliv kartu ve své mřížce, kterou následně umístí do veřejné nabídky.

Poté si hráči postupně od začínajícího hráče rozeberou nabídku – hráč si vždy vybere jednu kartu a tu umístí do své mřížky. Nesmí ji však položit na prázdné místo, nýbrž s ní zatlačit na příhodný sloupec či řádek, kartičky v ose posunout a vybranou hodnotu začlenit, takže na konci tahu je mřížka opět ve tvaru čtverce. (Na fotografii jsou možnosti šoupání naznačeny plastovými párátky.)

Šoupej zdroj: Vlastní foto autora

Když kolo skončí, je posunut žeton začínajícího hráče a šoupe se dál. Po šestnáctém kole s plně odhalenou mřížkou je čas vyhodnocení. Sdružené hodnoty, tedy ortogonálně sousedící stejné hodnoty v počtu alespoň dvou karet jsou odebrány a zůstanou pouze kartičky solitérních hodnot v daném segmentu mřížky.

Tyto hodnoty jsou sečteny a kdo dosáhl nejméně bodů, je největším šoupálistou. Je samozřejmě možné hrát i na počet partií podle hráčů či na objem 100 bodů, kdy ale opět zvítězí hráč s nejméně body. 

Prvotní rozčarování

Hra Šoupej mě baví a s každou další partií přicházím na další způsoby, jak pojmout přemýšlení, šoupání a vnímání sítě. Nejdříve mi vadily velký vliv náhody a nemožnost plánovat na víc tahů. Bylo to dáno tím, že v menším než plném počtu šesti hráčů se nehraje se všemi kartami a poměr karet není dle množství šoupálistů nijak upravený.

Šoupej zdroj: Vlastní foto autora

Dané hodnoty jsou odhalované náhle pro dané kolo a tak není možné plánovat uspořádání hodnot a počítat karty, pouze se zaměřit na pohybování mřížkou samotnou. Snad i proto mě hra nejvíce baví v šesti hráčích, kdy jsou až na čtyři karty všechny ostatní ve hře a dá se tak skvěle počítat a sledovat situaci na ploše. A ti nejbystřejší dosáhnou skóre nula!

Zprvu mi tedy vadila absence jistého principu umenšujícího náhodu, upravující poměr karet ve hře, či upravení nabídky pro lepší plánování třeba na dva tahy. Takto, jelikož nabídka je tvořená náhle a jen pro aktuální kolo, je princip hry posazený na tom, jak vám spíše v podvědomí než ve vědomí jedou vyhodnocovací kolečka.

Stejně jako u Patnáctky nemůžete šoupnout dlaždici hned na pozici, kterou má finálně zaujímat při vyřešení hlavolamu, tak i zde je nutné rozmisťovat jinam a jinak, než by člověk běžně činil. Tak takové bylo mé prvotní vnímání, ale hra mě s každou partií více vtahovala, až jsem se nakonec od prvních soudů oprostil a začal objevovat kouzlo hry.

Následné propadání šoupání

Hra totiž i takto získává hloubku, neboť taktika se výrazně liší na počátku partie se zakrytou mřížkou, v průběhu s kalkulováním budoucího šoupání a ve finále se zablokovanými sloupci či řadami, neboť jsou již plné odhalené. Hráč si tak naplánuje dvě až čtyři skupiny čísel, které chce postupně sdružit, ale aby se mu to povedlo, musí udržet v paměti směry šoupání pro příští tahy. Jenže je ihned vyvedený z konceptu lákavou možností nově odhalené hodnoty karty, se kterou dosud nepočítal a kterou by rád do mřížky začlenil.

Velmi záleží kdy a kde hráč posouvá řady a sloupce a po několika partiích ve zcela anonymní mřížce karet 4 x 4 začne vidět síť řídící se zvláštními pravidly posunů, což je něco, co ho může zaujmout třeba když začíná se skládáním Rubikovy kostky. V tomto je několik prvních experimentálních partií jiných, neboť pořadí kartiček, ve kterém je odkrýváte, v kombinaci s následným jejich začleňováním skrz šoupání zpět do mřížky, určuje konkrétní zákonitosti pohybu, které zužují budoucí volby tvůrce-šoupálisty.

Tento proces se děje pod zřejmým tlakem času, neboť partie musí odsýpat a vybrat kartičku do nabídky je otázka pár vteřin, během nichž musíte vše zvážit. Výše uvedené skutečnosti přinášející hloubku hlavolamu však naráží na omezení hry hloubku postrádající neboli přítomnou náhodu. Záleží totiž na hodnotě, kterou odhalíte, jak je celkově tvořená nabídka a především v jakém pořadí se k výběru dostanete a jak moc je to kritické pro pohyby ve vaší mřížce.

Šoupej zdroj: Vlastní foto autora

Neboť dynamika vývoje, jak jsme si již nastínili, se velmi liší mezi hráči  – přeci jen je rozdíl, když někdo hraje po řádcích, jiný po kvadrantech a třetí nahodile všude. Samozřejmě s tím vším se dá vypořádat, když si nejprve řádně promyslíte postup v mřížce, kudy kam se budete směřovat v odhalování.

Zkrátka, náhle obdržená hodnota 10 v posledních dvou tazích partie vás ovlivní diametrálně jinak, než hodnota 3 soupeře. Ano, i svému pořadí v tazích a výběru kartiček z nabídky lze uzpůsobit taktiku partie, ale to už je vyšší dívčí. Domácími experimenty je možné pro hru méně hráčů upravit poměr karet, zejména v duelovce (třeba jen dva či tři kusy hodnoty na hráče do balíčku, ze kterého se bude rozdávat) či hrát s menším počtem hodnot. Ale nyní s odstupem si umím užít partii i podle oficiálních pravidel.

Solitérní variantu pravidla nenabízí, dá se však najít fanouškovská verze na BGG. Nicméně i bez ní si rád někdy Šoupej jako hlavolam sám zahraji pro procvičení vlastní mysli. A to i na více mřížkách současně!

Sečteno, podtrženo, Šoupej si rád kdykoliv zahraji a jelikož hru pořídíte kolem tří stovek a naučíte se ji během tří minut, doporučuji naprosto všem pro trénování logiky v rámci možností daných pravidly. Jen je náročná na prostor, takže na cesty ji v rámci sympatického uložení sbalíte hned, avšak ve vlaku si ji spíše nezahrajete.

Název:
Šoupej
Počet hráčů:
2-6
Herní doba:
15 min.
Čeština:
ano
Věk:
7+
Detail hry

Verdikt:

Abstraktní karetka, jejíž principy jsme potkali v Quixo a Skyjo, opírající se o logiku hlavolamu a herní náhodu. Staví na budování mřížky s cílem sdružovat hodnoty karet jejich sešupováním k sobě, kdy solitérně stojící karty hráči přinesou trestné body. Pro opakované hraní za účelem procvičení logiky ve skupině doporučeníhodné, avšak nutno počítat i se zmíněnou náhodou, kdy náhle odhalená karta nehodící se hodnoty vás může v posledních tazích vyšoupnout z partie.

Nejnovější články