Podivuhodná stvoření – recenze zdařilé kombinace sbírání sad, worker-placementu a engine-buildingu
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Podivuhodná stvoření – recenze zdařilé kombinace sbírání sad, worker-placementu a engine-buildingu

Název:
Podivuhodná stvoření
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

24. 6. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Ještě než se vydáme během letních prázdnin k moři, můžeme se díky Rexům vypravit na tajemný ostrov plný kříženců. Nejedná se však o děsivý a poučný Ostrov doktora Moreaua, ale spíše o smyšlena fantaskní zvířata. Jejich vzhled evokuje pokémony, kteří se vydali na Arnak. A světe div se, když jsem se podíval na představovací video Planeťáků ke hře Podivuhodná stvoření, Filip to tam ze srandy nadhodil též. Nechme nyní vizuál stranou a pojďme si říct nějaká fakta.

Jedná se již o třetí lokalizaci z řady titulů jihokorejského vydavatele Bad Comet. Na realistickou Divokou Serengeti a Divokou Amazonii brzy naváže další z hlubin moří – Shallow Sea: Great Barrier Reef. Kterého se snad také dočkáme v češtině. Shallow Sea přitom stvořil Yeom Cheolwoong, tvůrce právě recenzovaných Podivuhodných stvoření.

Ilustrace obstarala věrná členka Bad Comet týmu, Sophia Kang. Serengeti se mi líbila, z Amazonie jsem byl nadšený a netrpělivě vyhlížím jejich podmořskou novinku. Proto není divu, že jsem se s potěšením vrhnul do rozbalování krabice Podivuhodných stvoření, která svým vzhledem připomíná poctivou přírodovědnou bichli.

Pod rouškou podivna

Uvnitř krabice kromě oboustranného herního plánu (pro 1-2 a 3-4 hráče) a opravdu velké hromady karet provázaných mezi sebou na sto způsobů se skrývají i dvouvrstvé kartonové desky hráčů a docela dost dřevěných žetonů a figurek, mezi nimiž vyniká v každé barvě kapitánské jízdní zvíře, ke kterému je možné díky magnetkům osedlat libovolnou figurkou hrdiny objevitele.

Podivuhodná stvoření zdroj: Vlastní foto autora

Sešit pravidel psaný poměrně drobným písmem čítá 32 stran a dává vědět, že přes roztomilý vzhled se opět jedná o titul pro starší hráče, tedy od 12 let výše. Je tomu tak pro komplexnost a provázanost karet a jednotlivých mechanismů, jakož i pro postavení karet na psaném textu. Nutno říct, že po hráči vyžadovaná rychlá orientace je snadná díky srozumitelné ikonografii i velkému přehledu v sešitu pravidel, kde je hra vysvětlená na 21 stranách, sólo mód na pěti, přehled desky kapitánů a karet stvoření čítá dalších 5 stran a na zadní straně pravidel najdete rekapitulaci základní užité grafiky.

Překladatelé si dali záležet a tak po úkolech v Serengeti a názvu monster v Mozkožroutovi opět dokázali, že když dostanou prostor se vyřádit, je to vtipné a smysluplné zároveň. Mechanicky se jedná o kombinaci umisťování pracovníků, sběru sad, výběru karet z nabídky a užití hexové mapy. Hra toho nabízí ale mnohem víc a tento suchý výčet tuto pestrost nezachycuje. Tak si pojďme už konečně říc, jak se to hraje. 

Jak se pohybovat mezi stvořeními

Cílem hry je nasbírat co nejvíce bodů. Jakmile je spuštěný konec hry, tedy některý hráč se stane majitelem poslední trofeje, která značí splnění jednoho ze sedmi úkolů, dohrává se kolo pro rovnost tahů a šmytec! Ve svém tahu provedete jednu ze čtyř základních akcí a tu smíte doplnit volnými akcemi.

Podivuhodná stvoření zdroj: Vlastní foto autora  

První akcí je umístění pomocníka přes mapové hexy roviny či hor (s poplatkem) a případně sebrání žetonů vajíček. Zde je princip podobný Divoké Amazonii, kde zvířata okupují více hexů. Zdejší pomocník vám zabere dva hexy a aktivuje všechna sousedící prostředí, která jsou čtyř druhů – ovocné, korálové, květinové a houbové. Přes tato prostředí či jezera není možné pomocníky klást.

A jak probíhá aktivace prostředí? Za každý hex prostředí si volíte mezi ziskem suroviny a posunem na stupnici, či zisku odpovídající karty z nabídky šesti karet v záhlaví plánu. Osobně jsem rád, že je zde vše inteligentně řešené přes stupnice a nikoliv záplavu dalších žetonů, jak tomu u mnoha her zbytečně bývá.

Druhou akcí je vyložení až dvou karet do svého tabla. Je tedy jasné, že aby tato akce nebyla promarněna, je dobré mít dostatek surovin připravených k zaplacení. Efektů karet zde najdeme pět druhů. Jsou to tři klasické efekty načasování – bleskový, trvalý a bodovací na konci hry. Kromě nich tu ale najdeme i schopnost spouštěnou při návratu pomocníků z mapy zpět na desku hráče a další aktivovanou při odložení energie. Odložení energie je volnou akcí, lze tedy schopnost spustit kdykoliv během tahu, pokud vám ještě na kartě nějaká energie zbývá.

Třetí akcí je dosažení úspěchu. Jinými slovy, jakmile splníte některý z požadavků na úkolových kartách v dolní části herního plánu, smíte vykonáním této akce cílit na zisk bodů, trofeje a bonusu umístěním jednoho ze šesti kalamářů ze své desky. Po prvním dosaženém úspěchu si navíc odemknete schopnost svého kapitána, která vám unikátním způsobem obohatí tah při umístění pomocníka s kapitánem na mapu.

Čtvrtou akcí je návrat tří dříve na mapu umístěných pomocníků zpět na desku hráče. Tato akce zapříčiní částečný restart a přiblížení se konci partie. Ukazatel času se totiž posune po stupnici času, což může aktivovat rozmístění vajíček tažených z pytlíku, odložení karet stvoření z nabídky, odložení trofeje i zisk sítě na motýly. Použití sítě na motýly je druhou volnou akcí, kdy odložíte žeton a ze sousedního pole jakéhokoliv pomocníka buď získáte vajíčko, nebo aktivujete zvláštní efekt vyobrazený na hexu.

Sběr a umisťování vajíček na svou stupnici vám pomáhá dvěma způsoby. Samotným umístěním získáte nějaký bonus či vítězný bod, ovšem smíte s nimi jako s tvory požadované kategorie dobývat úspěchy. Stojí to sice jejich vylíhnutí, tedy nelze je hned znovu použít jinde, ale díky schopnostem ve hře je možné vajíčka občas otočit a obnovit tak jejich užitečnost. Dosahování úspěchů vám přinese body, neboli posun po bodové stupnici. A to vám dává sítě a možnost zúrodňovat pustý terén mapy žetony prostředí pro lepší budoucí výtěžnost.

Podivuhodná stvoření zdroj: Vlastní foto autora

Zlá kometa dělá skvělé hry

Přiznám se, že jsem se na počátku pro vizuál hry trochu obával, zda vůbec bude pro mě. Věřil jsem ale vydavateli díky jeho předchozí práci a Podivuhodná stvoření mě rozhodně nezklamala. Naopak, s každou další partií si pochvaluji, co vše je tu k objevování, jak je hra vlastně pravidlově jednoduchá a stačí si lebedit a budovat. Je tu sběr karet a vajíček konkrétních druhů, sběr karet kvůli specifickým efektům podporujícím vaši strategii, vytěžování mapy i umisťováním svých pomocníků k odsouzení soupeřů k surovinové chudobě, neboť na každém hexu smí být jen jeden pomocník.

Velmi se mi líbí akce návrat figurek, respektive jí aktivovaný restart nabídky karet a umisťování nových vajíček, či s bodovou stupnicí spjaté rozrůstání hexů prostředí a zúrodňování pustiny. Jen je škoda, že si takhle chytrou hru nezahrajeme s malými dětmi. Obecně nejsem příznivec zjednodušování už tak přístupných her, neboť to občas vede až k takovému zprimitivnění, že původní esence hry vymizí. Ale v tomto případě si to s menším počtem karet a jednoduššími efekty dovedu živě představit.

Časově počítejte 30 až 40 minut na hráče. Co do rozjetí hry po rozbalení krabice počítejte dvě hodiny na přečtení pravidel a vyloupání kartonu. Jinými slovy hry od Bad Comet trvají reálně déle, než vydavatel uvádí, což platí pro všechny tři dosud u nás lokalizované tituly. A přestože budu jako na trní, zda se i u nás dočkáme už dvou existujících rozšíření, není to tak, že by hře něco chybělo. Podivuhodná stvoření jsou opravdu bohatá na velmi zábavný obsah, který si můžete jedině vylepšit Upgrade packem s dřevěnými komponenty. Fanoušci Bad Comet nemají co řešit, ti ostatní se jimi díky této novince snadno mohou stát.

Název:
Podivuhodná stvoření
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
60-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

Verdikt:

Další Rexhří zářez mezi středně těžkými tituly, který kombinuje známé mechanismy v osvěžujícím mixu. Worker-placement i set collection systémy jsou tu uchopené lehce inovativním způsobem a najdeme tu i do karet vtělený engine-bulding. Překlad hromady karet je opravdu zdařilý a ilustrace podivuhodných stvoření pestré. V Bad Comet zkrátka opět zabodovali.

Nejnovější články