Incantibus – recenze originálního čarování s hůlkami
Recenze zdroj: Radek Rath Malý

Incantibus – recenze originálního čarování s hůlkami

Název:
Incantibus
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
16-30 min.
Čeština:
ano
Věk:
8+
Detail hry

2. 12. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Se začátkem prosince se podíváme na čarodějnou rodinnou hru Incantibus francouzských tvůrců Charlese Chevalliera a Christiny Deschamps, která v rámci simultánního hraní kombinuje mechanismy aukce, sbírání setů a pokoušení štěstí. Designérovo jméno si možná každý nevybaví, ale již se podílel na čtyřech desítkách titulů, z nichž se již několik dočkalo i české lokalizace, ať už jde o Abyss, Loooď či Kanagawa. Ilustrace Deschamps jsme již viděli ve dvacítce her jako Když sním a Dragomino

Dnešní noc se utkáte se silami temna ve Věži zla, kde v rolích čarodějů budete sbírat artefakty a zbraně, přísady do lektvarů a porážet příšery. Snažíte se nacpat vše do kufru, nechat si co nejsilnější hůlku, neboť hůlky neustále mění majitele, a připravit se na závěrečný souboj s pány věže. Vše je otázka důvtipu a správného načasování. Vyhrajte hru a získejte tím nejprestižnější titul Magického řádu – Velký kouzelník nebo Velká čarodějka. Připravte své hůlky, jdeme na to!

Nesmíte to zakufrovat

V Incantibus se proměníte v kouzelníky a čarodějky, kteří sestupují po temné Věži zla. Cestou sbíráte magické předměty, porážíte příšery a připravujete se na závěrečné střetnutí s mocnými čaroději ukrytými v kryptě. Vaším cílem je získat co nejvíce magických bodů a stát se Velkým kouzelníkem.

Herní plán je tvořený samotnou krabicí a jejím insertem. Věž je rozdělená do několika pater (sloupeček z destiček), zakončených střechou nahoře a kryptou dole. Počet místností i dostupných hůlek se mění podle počtu hráčů. Každý z vás má vlastní kouzelnický kufr, kam ukládáte žetony představující ingredience, zbraně, poklady, lektvary, kouzla i poražené příšery. Kromě toho držíte v ruce čtyři dřevěné hůlky s hodnotami síly od 1 do 4 – právě jejich síla rozhoduje, kdo získá žetony, o které se soupeří.

Incantibus zdroj: Radek Rath Malý

Na začátku partie se na střechu věže rozloží sedm žetonů. Každé kolo zvednete své hůlky a hráč s nejsilnější čtyřčárkovou zvolá „Incanto“. Poté všichni současně ukážete hůlkou na žeton, který chcete. Můžete si vybrat odhalený nebo skrytý žeton v místnosti, případně žeton lektvaru a tím ho vytvořit, pokud máte požadované ingredience.

Když ukážete na různé žetony, každý si vezmete ten svůj. Pokud se sejdete u stejného, rozhodne síla hůlek – vítěz získá žeton, ale zároveň musí svou nejsilnější hůlku odevzdat hráči s nejslabší, který se sporu zúčastnil. Síla hůlek se tak v průběhu hry neustále přelévá mezi hráči.

Získané žetony ukládáte do svého kufru podle typu. Každý kufr má přesně vyznačená pole pro zbraně, příšery, kouzla, lektvary i speciální žetony, takže musíte pečlivě zvažovat, co si necháte a co odhodíte do vodního příkopu kolem věže. Omezený prostor vám nedovolí hromadit všechno, co se vám líbí. A kdyby se vám zachtělo víc místa, musíte si díky svitku dobrat z bonusové nabídky moudrosti jednu či dvě brašny, kdy každá pojme jeden další předmět.

Incantibus zdroj: Radek Rath Malý

Příšery a černokněžníci

Když narazíte na příšeru, můžete ji ulovit jen tehdy, pokud vlastníte odpovídající zbraň – goblina polapíte magickou sítí, upíra pošlete k zemi létajícím kůlem, ducha lapí křišťálová koule a na vlkodlaka platí stará krutá železa. Pokud zbraň nemáte, příšera uteče a žeton ztrácíte (v hradním příkopu). Kouzla vám naopak umožňují dělat věci, které byste jinak nemohli – krást soupeřům žetony, brát předměty z příkopu nebo získat speciální odměny, třeba žeton Ultimus, jenž nahrazuje libovolnou zbraň; nebo Kámen mudrců, který funguje jako univerzální ingredience.

Takto postupně prohledáváte patra věže a odhalujete další místnosti a s nimi i čaroděje, kteří vás čekají na konci hry. Místnost vždy zaplníte dle pokynů v různém poměru odhalenými a skrytými žetony. Jakmile v místnosti zůstane nanejvýš jeden žeton, místnost odpadne a pod ní se objeví další úroveň. Nakonec sestoupíte až na samé dno – do krypty, kde čekají ti nejmocnější čarodějové.

V závěrečném souboji se všichni přesunete do krypty, kde musíte porazit čaroděje se specifickými slabinami. Každý vyžaduje jinou kombinaci žetonů – baronka Karmína padne po červeném lektvaru, princ Hrabivec až po odevzdání čtyř zlatých. Opět ukazujete hůlkami současně a platí stejná pravidla o síle. Některé postavy, jako Ramus Sensei, lze porazit jen slabší hůlkou, takže musíte přemýšlet, kdy se síly vzdát a kdy si ji nechat. A k lapení jiných čarodějů musíte vykázat ulovenou příšeru.

Hra končí, když je dobojováno, tedy když jsou všichni čarodějové poražení, nebo když některý z vás nemá žádné použitelné žetony pro porážení mágů v kryptě. Poté sečtete všechny magické body – za poklady, příšery, lektvary, kouzla i poražené čaroděje. Při rovnosti vítězí ten, kdo drží nejsilnější hůlku.

Hra od mága, či od motáka?

Incantibus vás vtáhne kombinací svižné simultánní akce a pozvolného budování vlastního kouzelnického arzenálu. Princip „ukaž a získej“ zvládnete během pár minut, ale hra vás překvapí variabilitou žetonů, chytře vyváženým systémem hůlek i napínavým závěrečným soubojem. Poměr příšer a zbraní proti nim je v různém poměru, takže ne každý bude úspěšným lovcem.

Celé řádění ve věži odehrajete za dvacet minut, takže i s přípravou a sklízením by vám půl hodina měla stačit. Incantibus funguje v kterémkoliv počtu hráčů, nicméně v plném počtu čtyř hráčů je to pro konkurenci a využití všech hůlek největší zábava. Nu a pokud chcete větší výzvu, lze hrát s kouzelnými knihami. Ty vám přinesou ještě další body výměnou za určité sady žetonů. Jednoduše moc příjemné překvapení takhle v závěru roku.

Název:
Incantibus
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
16-30 min.
Čeština:
ano
Věk:
8+
Detail hry

Verdikt:

Incantibus je lehce naučitelná, ale překvapivě chytrá hra, která spojuje rychlé simultánní rozhodování s pocitem postupného růstu a taktické kontroly. Systém měnících se hůlek skvěle vyvažuje sílu mezi hráči a neustále vytváří napětí při každém ukázání. Díky rozličným žetonům, blafovacím momentům a závěrečnému souboji v kryptě má každá partie vlastní rytmus i příběh, takže si ji užijete jak v rodinném kruhu, tak pro zpestření i se zkušenějšími kouzelníky.

Nejnovější články