Hostina pro Ódina – recenze dobrodružné tetrisovky pro náročné

Hostina pro Ódina
1-4
30-120 min.
12+

4. 1. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Vydavatelství TLAMA games v srpnu do českých končin dovezlo ekonomickou budovatelskou strategii Hostina pro Ódina mapující život seveřanů, které nyní hromadně označujeme jako Vikingy. Naleznete tu vše – lov, hodování, řemesla, nájezdy a drancování, velrybaření a námořní objevy. Během podzimu jsme se k ní několikrát vrátili a nyní nastal čas napsat, v čem nás překvapila a proč nás baví ji hrát.

Hostina pro Ódina, na které její autor Uwe Rosenberg začal pracovat v roce 2013, spatřila světlo zahraničního světa o tři roky později a rychle se vyšvihla na 24. pozici v žebříčku na BGG, vychází v češtině v rozšířené edici, která zahrnuje dvě minirozšíření a almanach, jenž byl původně sepsaný až pro velké rozšíření The Norwegians z roku 2018.

Čeští hráči mohou Rosenbergovu tvorbu znát poměrně dobře, neboť v posledních patnácti letech jeho vybrané tituly vychází i u nás. Patří mezi ně legendární zemědělská Agricola a její trpasličí variace Caverna, na bazarech stále si svou cenu držící přístavovka Le Havre, rodinný Patchwork kloubící rondel a tetris, navazující Nova Luna či tetrisovka New York Zoo. Ilustracemi Ódina vybavil Dennis Lohausen, který se za svou dvacet let trvající kariéru deskovkářského ilustrátora podílel již na 280 titulech.

V jarlově truhle

V těžké krabici na hráče čeká mnoho plat kartonu, dřevěné figurky Vikingů, osmistěnná oranžová kostka a dvanáctistěnná modrá kostka, tři textové sešity a neodolatelná dřevěná figurka losa pro začínajícího hráče. Hned úvodem musím poznamenat, že byť hra vypadá složitě a zahrnuje stovky komponentů, které zaberou poměrně velkou část stolu, dá se díky dobře strukturovaným a čtivě psaným pravidlům poměrně rychle nastudovat.

Hostina pro Ódina zdroj: Vlastní foto autora

Druhým sešitem je již zmíněný almanach, který čtenáře seznámí s vikinskou historií všech ve hře zahrnutých nástrojů, zbraní, konceptů, ostrovů, tradic a připomene klíčové vůdce a objevitele z řad seveřanů. Třetí sešit zvaný příloha hráčům nabízí podrobný vysvětlující přehled karet povolání a rozepsaná pravidla pro umisťování dílků na hráčské desky (a jejich druhy), které tvoří společně s mechanikou umisťování figurek Vikingů jádro celé hry.

Nechybí ani přehled všech surovin a zboží, jenž nabízí odrazový můstek pro první partii, neboť se hráči dozví, jakou surovinu kde a jak mohou získat a k čemu jsou jednotlivé suroviny potřebné a užitečné a obdobně tak získá vhled do zboží čtyř barev. Hráči se díky tomu snadněji zorientují v akcích centrálního plánu, kterých je několik desítek a vysvětlení všech jeho polí najdete na samotném konci sešitu pravidel.

Přílohový sešit končí vysvětlením desek budov a desek objevů, které hráč může v průběhu partie získávat a přičleňovat ke své základní desce za účelem budování ekonomiky. Je pouze škoda, že v krabici chybí list papíru či odstavec v úvodu sešitu pravidel, který by hráčům osvětlil, kde mají co hledat a pomohl jim se zorientovat v pravidlech a konceptech rozesetých napříč třemi sešity.

Určitě bych hned pod víkem mohl být přiložený i list papíru s organizací desítek kartonových dílků zboží do dvou přítomných plastových pořadačů, které velmi usnadňují skladování i samotné hraní. Návod k uchopení pořadačů sice najdete na začátku pravidel, ale to už má mnoho nedočkavců dávno vyloupáno. Celkově se komponentů a druhů karet ve hře vyskytuje opravdu hodně, přičemž spoustu z nich využijete až v pokročilých partiích. Je tak třeba obrnit se trpělivostí, vše si řádně roztřídit a vrhnout se do víru první partie.

Po stopách nájezdníků ze severu

Partii Hostiny pro Ódina lze hrát jako krátkou šesti kolovou či jako standardní sedmi kolovou. Deska hráče představuje zázemí jeho lidu a dřevěné figurky Vikingů pak vůdce jednotlivých vesnic. Hlavní části tvoří skladovací plocha zboží s příjmovou diagonálou, hodovní stůl pro krmení kmene a rozrůstání populace, kotviště lodí a pole Thingu, neboli lidového sněmu, ze kterého hráč vysílá své figurky na akční pole centrální desky akcí.

Akční deska je oboustranná a mírně se liší nabídkou akčních polí pro počet 1-2 hráčů a počet 3-4 hráčů. Nad ní hráči vyloží horské pásy, odkud získávají dřevo, kámen, rudu a mince. Vedle centrální desky jsou vyložené desky objevů, tedy ostrovů, které je možné získat a přidružit ke své centrální desce. Pokud hráč umně zkombinuje obě desky a bude se mu dařit dílky zboží plnit i desku ostrova či destičky budov v podobě kůlen a dlouhých domů, pomůže mu to nakopnout ekonomiku a zvýšit příjmy.

Gró hry spočívá ve dvou mechanikách. První je vysílání Vikingů na akční desku. Vždy si zvolíte řádek činnosti a podle síly akce, na kterou chcete dosáhnout, zaplatíte vysláním jedné až čtyř figurek Vikingů do příslušného sloupce, čímž pole zaberete soupeřům a akci provedete. Druhou výraznou částí je skládání tetrisu, tedy plnění své domovské desky (a desek přidružených) různě velkými destičkami zboží ve tvaru obdélníků a čtverců. Typické tetrisové dílky typu L, S, T tu ale nenajdete.

Zboží je čtyř barev – žluté zeleniny, červeného masa, zelených řemeslných výrobků a modrého luxusní zboží. Hráči své domovské skladiště plní zelenými a modrými destičkami a mincemi, k hostině přispívají žlutým a červeným jídlem a mincemi. Na dalších deskách objevů a budov mohou najít upravená pravidla a plochu tak zaplňovat dílky napříč barvami za znění odlišných podmínek sousedění a umisťování.

Dílky standardně můžete umisťovat do skladiště kamkoliv, ale nesmí zakrýt políčko příjmové diagonály. To smíte udělat pouze tehdy, když se rovnoměrně rozrostete z levého dolního rohu do pravého horního. Na desce skladiště jsou i obrázky bonusů, které smíte zakrýt, ale lepší je je obestavět, čímž ve fázi příjmů získáte nejen peníze z diagonály, ale i uchráněné bonusy. V závěru hry se rozdají body za zboží, lodě, budovy a objevy a určí se vítěz.

Noste to na stůl!

Každé kolo je složené ze dvanácti fází. V první až čtvrté fázi hráči získávají nového Vikinga, který rozmnoží řady navrátilců z akční desky z fáze dvanácté. Dále pak dojde na sklizeň a zisk zboží, zhodnocení desek objevů v nabídce a dobrání neznámé karty nové zbraně z balíčku. Pátá fáze je akční, kdy se hráči střídají v umisťování Vikingů na centrální desku a vykonávání jednotlivých akcí. Jelikož každý platí různým počtem Vikingů (jedním až čtyřmi), má každý hráč jiný počet tahů.

Ten, který pasuje jako poslední, si vezme losa začínajícího hráče pro příští kolo. Následně dojde k příjmu mincí z hráčských desek a k rozmnožení zvířat ve chlévech. Ano, je to tak, máte-li dvě ovce či dvě krávy, jedna vám zabřezne (otočíte destičku na druhou stranu) a v dalším kole se vám narodí třetí zástupce rodu (a zabřezlou otočíte zpět). Dočkáme-li se někdy velkého rozšíření i v češtině, zamnožíme si i prasátka a koníky...

Následuje již hostina, kdy je třeba Vikingy nakrmit. Kdyby to někdo nezvládl, dostane trestné body, kterých se již nezbaví. Po hostině hráči dosáhnou na své obestavěné bonusy a promění se nabídka horských pásů a s nimi dostupnost dřeva, kamenů, rudy a mincí.

Hra často nabízí spoustu cest k tomu, jak něčeho docílit. Loď si koupím nebo postavím přes akční pole. Zvolit mohu mezi velrybářským člunem, obchodním knarrem a nájezdnickým langskipem. Člun i langskip navíc pro větší úspěšnost mohu vylepšit kostičkami rudy.

Mám zaplnit desku nákupem dražšího zboží, nebo postupně přeměním jídlo na výrobky vyšší hodnoty? Je tu také možnost dostat se ke skutečně unikátním tetrisovým dílkům zabírajícím velkou plochu a lodě lze z přístavu přemístit i do hodovní síně a snížit tak nároky na jídlo v krmící fázi.

Chci-li si hodit kostkou, vydám se na lov zvěře se zbraněmi či dřevem, položím past nebo zamířím za velrybami. Je tu ale také možnost podniknout nájezd či přímo drancovat. A když ani jedno nevyjde, získám vždy alespoň nějakou kartu či surovinu pro tahy příští.

Dosáhnu vyšších příjmů zamáznutím záporných bodů překryvem zboží na domácím skladišti, vydám se na objevy a za větší výnosností s rizikem dalších záporných bodů, nebo zvolím kompromis a postavím dlouhý dům? Ale musím si dát pozor na obestavění středových sloupů!

No a když už opravdu nevím, kudy se vydat, mohou opřít svou strategii o karty povolání, které poskytují jednorázové i trvající výhody a akce.

Hodujeme ve Valhalle

Na hře Hostina pro Ódina se mi líbí, kolik cest se před hráčem otvírá a jakou volnost mu dává, přitom však nechybí limity. Je to jako v životě – lze dosáhnout čehokoliv, ale ne všeho. Vše je nějak podmíněné, ale nijak drasticky. I při házení kostkou je hráč odměněný, nevyjde-li jeho lovecký či nájezdnický úmysl. Jen je toho trochu méně či jiného druhu, než na co hráč cílil.

Dle autora hry je zisk při neúspěšném lovu či plenění jen o trochu horší než dopracování se k požadovanému výsledku jinou cestou. Nechybí tak klíčový pocit dobrodružství, nezvyklý pro ekonomické strategické hry, a přitom hru nijak nerozbíjí. Zprvu se Ódin může zdát překombinovanou slátaninou s desítkami různých akcí, ale jakmile se hráč zorientuje v užívání surovin a akčních polích na desce, pochopí, že to není nijak složité, jen je toho hodně.

A hráčova mentální schopnost rozlousknout, kterou zahranou sekvencí akcí během kola vytěží nejvíc, Ódina odlišuje od běžně dostupných strategií na českém trhu. Nabízí protočení mozkových závitů nezvyklým způsobem, atmosféru i velkou variabilitu. Samozřejmě nestačí to jen vymyslet, hráč to musí ještě stihnout, přičemž soupeři mu snadno mohou jím potřebná akční pole obsadit svými vyslanými soukmenovci.

My jsme na chuť Ódinovi přišli již v druhé půlce první partie, kdy vše začalo do sebe zapadat. Bavilo nás již poznané kombinovat s novými postupy a akčními poli. Žádné z našich kol nebylo totožné a tato sekvenční variabilita nám dělala radost. Hra zůstává delší dobu abstraktní, ale jakmile jsme si osahali její možnosti a rozpoznali cesty pro naplnění tužeb našich kmenů, začali jsme v běhu hry vidět život dávných seveřanů a chtěli ho prožívat zas a znova.

Hostina pro Ódina
1-4
30-120 min.
12+

Rozkošatělá hra s dobře napsanými pravidly, přehledy a reáliemi, která svým vzhledem mate. Náročně vypadající ekonomická strategie s vysokou variabilitou, jež je nakonec hráčsky přístupná. Ódin hráče netrestá a předkládá mnoho cest k objevování, růstu a vítězství. Silná abstrakce, která po opakovaném hraní umí vykouzlit zážitek života seveřanů.