Draci v práci – recenze menežování šupinatých řemeslníků

Draci v práci
1-5
60 min.
10+

1. 2. 2023 16:45 | Deskovky | autor: Jakub Špiřík |

V kouzelném městečku je nedostatek pracovních sil, a tak je jen na vás tuto zapeklitou situaci vyřešit. Jako ohnivý mistři totiž máte na povel šikovné dračí řemeslníky, kteří jsou zběhlí v různých povoláních. Nejlepší ohnivý mistr však může být jen jeden, a tak se utkáte se svými soupeři i jejich dráčky o přízeň očividně neschopných obchodníků.

Vydavatelství REXhry přináší toto napínavé zápolení v české verzi s hravým názvem Draci v práci, který se perfektně hodí k roztomilým ilustracím a celkové grafice hry. Tato euro hra s mechanikou worker placement však může lehce klamat tělem.

Draci v práci 20 zdroj: Vlastní foto autora

Krása střídá roztomilost

Na první pohled vás na krabici hry zaujmou roztomilí dráčci procházející se kouzelnou ulicí. Po jejím otevření budete dostávat dávky roztomilost a nádhery na každé komponentě, ať už jsou to úžasné ilustrace na kartách obchodů nebo samotných draků. Pozadu nezůstávají ani krásně vyvedené dřevěné figurky, které svým stylem předčí i kdejaké plastové protějšky.

Co vás však zaujme nejvíc, je neoprenová hrací podložka. Oproti klasickému kartonu je to osvěžující změna, ale její dlouhá délka může být pro menší stoly výzvou. A neposedné okraje je nutné před každou hrou trochu zmírnit a zatěžkat. Všechna grafika je kromě své roztomilosti i zároveň krásně funkční a žádná komponenta vás nebude nutit mžourat očima. Žádné miniaturní písmo nebo ikonky v Dracích v práci totiž naštěstí nenajdete.

Dračí úděl

Cíl hry je jasný – získat co nejvíc přízně od majitelů obchodů. Tu budete získávat ve formě srdíček, které si budete počítat na stupnici neoprenové podložky. Jak se ale k srdíčkům dostanete? Jako v každé správné euro hře to není tak jednoduché!

Herní plocha se skládá ze zmíněné stupnice přízně, nabídky dračích pomocníků a jejich balíčku, dračích mazlíčků, nabídky očarování a jejich balíčků, zásoby surovin a mincí a hlavně také otevřených obchodů, které budou v průběhu hry přibývat a kde každý má 3 místa pro dračí pomocníky. Umístění je podmíněné právě typem dračího pomocníka, kteří jsou rozdělení podle herních surovin (jídlo, diamanty, bylinky, lektvar a jiné). Hráči na začátku získají do své ruky několik dračích pomocníků a jednoho mazlíčka.

Hráči se střídají v tazích, dokud se neodhalí poslední karta z dobíracího balíčku dračích pomocníků. Tah začíná navštívením obchodu pomocí dřevěné dračí figurky, která se položí na kartu daného obchodu. Pokud je však v obchodě figurka jiného hráče, hráč na tahu musí zaplatit všem přítomným hráčům v obchodě po jedné libovolné surovině. Každý hráč má nyní dvě možnosti, jak tah dokončit.

Draci v práci 17 zdroj: Vlastní foto autora

První je cesta získání zboží, mincí nebo dračích pomocníků z obchodu, kde je hráčova figurka. Následně může vyložit dračího pomocníka ze své ruky do vybraného obchodu, pokud splňuje podmínky daného místa v obchodě. Za to také získá odměnu, kterou může být surovina, ale někdy také vítězný bod.

Tah tímto ještě nekončí, protože hráč může využít schopnost jednoho z přítomných dračích pomocníků. Tyto schopnosti se pohybují od získání nových surovin přes naverbování nových draků a výměny pozic dráčků mezi obchody až po darování zboží ostatním hráčům a s tím spojený zisk bodu přízně. Některé obchody mohou mít i vlastní schopnosti stejně jako dráčci a právě v tomto bodě je může hráč využít.

Druhým možným pokračování je jít cestou využití některých očarování vyložených na herní podložce. Očarování se skládá z požadavků na vlastnictví určitého množství surovin a z odměny, která je často ve formě bodů přízně a nových dračích pomocníků. Po splnění podmínek hráč vezme kartu očarování a přidá ji k obchodu, kde se nachází jeho dřevěná figurka. Tím také zvyšuje surovinovou odměnu v budoucích tazích. Následně může hráč využít schopnosti všech dráčků přítomných v obchodě.

Draci v práci 10 zdroj: Vlastní foto autora

Ať už se hráč rozhodl jít cestou získání zboží a vykládání pomocníků, nebo cestou očarování, na konci tahu se musí doplnit nabídka očarování a dračích pomocníků a je též nutné zkontrolovat, jestli se mají odhalit nové obchody. Ty se vytáhnou z balíčku lícem dolů ihned, pokud má některých z obchodů na herním plánu zaplněná všechna místa pro pomocníky. Jako poslední povinnost v tahu musí hráči zkontrolovat, jestli se nepřekročil limit dračích pomocníků a surovin v hráčově ruce a zásobě. Pokud podmínky nesplňují, přebytky musí jít z hráčova vlastnictví pryč.

Hráči se tak skrz tahy snaží nastřádat co nejvíce bodů přízně přes očarování, vykládáním dračích pomocníků, darování surovin nebo využívání schopností některých obchodů. Co může však ještě zamávat výsledným pořadím, jsou dračí mazlíčci, které dostáváte jako odměnu za vyložení nebo při některých očarování. Pokud totiž splníte podmínky napsané na kartách mazlíčků, můžete získat další body přízně. A to buďto hned, když požadavky splníte, nebo až na konci hry. Záleží na typu mazlíčka.

Zapalování výhní a mozkových závitů

Jak už možná tušíte, pravidla nepochopíte na první dobrou a budete potřebovat pár kol, aby vám do sebe zapadly všechny souvislosti. I když jsou pravidla dobře napsaná, čekejte, že první hra bude trochu náhodná a teprve u druhé budete přicházet na nějaké možné strategie a přístupy. A že jich je! Budete se zaměřovat spíš na očarovávání obchodů, nebo využívat schopnosti dráčků? Anebo snad budete využívat schopnosti obchodů, které mohou generovat tak cenné vítězné body, tedy vlastně přízeň?

Hra se hlavně v prvních partiích může trochu protahovat, protože hráči nebudou moc vědět, jak využít svůj tah. S každou další hrou se však čas rapidně zkracuje a hra ve dvou hráčích může trvat méně než hodinu. Při maximálním počtu hráčů – v pěti – už může drhnout nutné čekání na svůj tah, i když jsou hráči zběhlí. Podle mého názoru tak hra nejvíce září ve třech nebo čtyřech hráčích, kdy si můžete užít více interakce mezi hráči bez zdlouhavého vyčkávání.

Draci v práci 3 zdroj: Vlastní foto autora

Draci v práci obsahují i sólo mód, ve kterém tah ve skrze probíhá úplně stejně jako ve hře více hráčů. Na konci tahu se však vykládají automaticky draci do obchodů nebo se přesunují nehráčské figurky, aby se tak nahradila interakce s ostatními hráči. Společně s finálním bodováním pak přichází i odemykání nových milníků, které upravují balíčky mazlíčků nebo obchodů pro budoucí sólo hry.

Největší problém deskovky Draci v práci je její nálepka, která tvrdí, že tato hra je rodinná (viz například stránka na BGG). Podle mého názoru však musí jít o rodinu velmi deskovkově smýšlející a ošlehanou nejednou jednodušší euro hrou. Pokud totiž hru rozložíte i před zkušenější hráče, bude jich z první hry trochu bolet hlava. To ani nemluvě o svátečnějších hráčích, kteří budou naříkat ještě víc.

Ale pokud si myslíte, že máte doma dvanáctiletého deskovkového guru, určitě můžete strávit mnoho kvalitních rodinných večerů. Pokud ale hráčům, kteří holdují Carcassonne nebo třeba i Divukraji, koupíte Draky v práci, tak i přes roztomilé ilustrace od nich pravděpodobně pocítíte spíše žal a zmar. Na druhou stranu může být tento dračí titul dobrou vstupní branou do žánru euro her. Ta ale nebývá ve všech rodinách otevřena dokořán.

Draci v práci 8 zdroj: Vlastní foto autora

Mistři ohniváci

Jak už to někdy v euro hrách bývá, témata jsou někdy tak trochu našroubovaná na herní mechaniky. U Draků v práci je to cítit na první dobrou, kdy místo roztomilých dráčků a obchůdků si můžete dosadit cokoliv jiného. Klidně i hru o popelářích. Fantasy prostředí však trochu zachraňuje prkennost zasazení a tak či tak se budete roztomile uculovat nad jmény Cukřík, Špekáček nebo Cukrárna u Šupinky. Role ohnivých mistrů však nijak neruší skvělý herní zážitek.

Pokud holdujete euro hrám nebo si k nim chcete přičichnout, jsou Draci v práci skvělá volba. Různé druhy draků a obchodů a také početné suroviny se správně střídmou interakcí s ostatními hráči vám dají mnoho hodin zábavy a vymýšlení různých strategií v roztomilém hávu dračích pomocníčků. Jediná výtka, která vlastně není ani ke hře samotné, je trochu nešikovné zařazení do kategorie rodinných her, kde spousta méně zkušených hráčů může narazit.

Draci v práci
1-5
60 min.
10+

Draci v práci jsou úžasnou euro hrou, kde se do sytosti vyřádíte se správou surovin, dosazováním dračích pomocníků do obchodů či jemnou interakcí mezi hráči. Roztomilé a funkční zpracování a vydařený překlad přidává další vrstvu herního zážitku, i když propojení s tématem není zas až tak silné. Jedinou nešťastnou věcí této hry je její zařazení do kategorie rodinných, kdy si na ní někteří méně zkušení hráči mohou lehce vylámat zuby.