Deskovka Marvel United – recenze přístupné superhrdinské akce

Marvel United
1-4
40 min.
7+

11. 9. 2022 14:00 | Deskovky | autor: David Navrátil |

Kapitán Amerika praštil posledního rváče svým štítem. Cesta na střechu mrakodrapu byla volná. Na tenhle moment čekal už dlouho. Rozběhl se nahoru, bral schody po třech, i Black Widow mu sotva stačila. Proletěl dveřmi, jako by tam žádné nebyly, a spatřil rudou, šklebící se tvář svého úhlavního nepřítele. Red Skull se zachechtal, sotva ho uviděl. „Konečně jsi tady!“ zabublal. „Přišel čas dokončit můj rafinovaný plán…“
„Avengers!“ zařval Steve Rogers: „Do boje!“

Marvel je v kurzu, a tak není divu, že se deskovek na motivy tohoto univerza začíná objevovat čím dál víc. Jednou z nich je i Marvel United, která dvakrát zabodovala na Kickstarteru (kampaně vybraly 71 a 147 milionů korun). Jedná se o jednoduchou kooperativní hru, která vedle mechanismů spoléhá na kouzlo figurek padouchů i superhrdinů z portfolia Marvelu ve stylu chibi.

Nedávno jsme se dočkali její české verze. V základním balení naleznete Kapitána Ameriku, Hulka, Black Widow, Captain Marvel, Iron Mana, Wasp a Ant-Mana, za padouchy pak Red Skulla, Ultrona a Taskmastera. Tuhle nabídku můžete zvětšit s pomocí dvojice rozšíření. V tom prvním najdete bandu kolem Spider-Mana (Spider-Man, Spider-Gwen a Miles Morales a proti nim Green Goblin), ve druhém pak Strážce Galaxie (Star-Lord, Rocket a Groot versus Ronan the Accuser). Později by na náš trh měli dorazit X-Meni v samostatně hratelné verzi a také rozšíření s Deadpoolem.

Marvel United zdroj: Vlastní foto autora

Chibíci v krabici

Už základní krabice nabízí hned 10 pěkně vypadajících figurek. Na úvod se sluší poznamenat, že se jedná o velmi jednoduchou hru, která má být přístupná pro děti zhruba od 8 let: Stačí, aby uměly číst. Na krabici sice stojí označení 14+, ale to je specifikum amerického trhu.

Hra začíná výběrem jednoho z padouchů, přípravou lokací, na kterých se s ním a jeho pohůnky či nástrahami budete utkávat, a pak už se můžete vrhnout do akce. Úkolem je vždy padoucha porazit a nenechat ho splnit jeho proradné plány. Aby to nebylo tak přímočaré, je zprvu „nedotknutelný“, takže musíte po cestě k němu splnit alespoň dvě mise ze tří, aby se stal zranitelným.

Partii zahajuje padouch, jinak se hráči střídají v tazích, než se po určité sekvenci dostane ke slovu znovu padouch. Jak hra pokračuje a zlo se dostává do úzkých, tím hraje častěji, takže na konci partie je hra podstatně ostřejší než na začátku.

Celý tah hrdiny spočívá ve výběru karty z ruky, kterou přiloží do tzv. příběhové linky. Tu tvoří řada karet všech hráčů a padoucha, přičemž je alfou a omegou spolupráce mezi hrdiny. Kromě symbolů a efektů vlastní zahrané karty totiž můžete využít i symboly z karty předchozí. A vaše karta zase poslouží dalšímu hráči na řadě. Jednoduchý, ale hodně chytrý nápad.

Akční symboly zahrnují pohyb, útok a hrdinskou akci. Pohyb je nutný, abyste se dostali do správné lokace, útokem odstraňujete zločince (proti hrdinům stojí jen jednoraňáci) a zraňujete poskoky a padoucha. Hrdinskou akci lze použít na záchranu civilistů nebo zabránění hrozbám (karty blokující bonusy lokací).

zdroj: vlastní video redakce

Jeden za všechny, všichni za jednoho

Motivací pro řešení lokací a hrozeb v nich je jednak posun hry a oslabení padoucha, jednak také možnost odkrýt a tím aktivovat bonusy lokací, které se vám pak můžou hodit pro další průběh hry. Třeba takové Sídlo Avengers vám po osvobození umožní si dobrat do 3 karet, přičemž správa a množství karet na ruce je důležitý strategický prvek, protože bez karet jste „KO“, což do nich hraje padouchovi.

Hlavní kouzlo hry spočívá v tom, v jaké kombinaci a pořadí hrajete karty v rámci týmu. Je velmi důležité, kdo hraje po kom. Jak jsem už zmínil, hrdina na tahu vždy využívá jednu ze schopností z předchozí karty. Tenhle prvek klade velké nároky na kooperaci, protože jen se svou kartou toho moc nenaděláte. Je potřeba se dobře sladit i s hráči před vámi a po vás.

Pro sólisty prostě není v téhle týmovce místo (tím nemyslím hraní sólo, to možné je!). Při svých aktivitách také často narazíte na to, že padouch není jen pasivní zloun, ale vydatně se brání a jako klacky pod nohy vám posílá postihy na lokace, zraňuje vás, nebo naopak vehementně pokračuje ve svém plánu, čímž přibližuje konec hry.

Ďábelský plán 3x jinak

Každý padouch ze základní krabice se hraje velmi odlišně. Red Skull je celkem standardní bijec, potrápí vás množstvím životů a musíte si dát pozor, aby se nenaplnila jeho stupnice ničemného plánu. Taskmaster na první pohled vypadá jako čajíček, má málo životů, ale než mu vůbec budete moct dát ránu, pořádně se zapotíte. Ultron je zase specialista na zamoření lokací zločinci, kvůli čemuž vám vše může rychle přerůst přes hlavu a potká vás mrzký konec.

Co se týče mixu vašeho superhrdinského týmu, můžete si vyhrát ještě více. Vybíráte ze 7 postav, a kromě konkrétní kombinace má velký vliv i pořadí, v jakém hrají. Tím se zvyšuje znovuhratelnost hry. Stylizovaná grafika a ztvárnění superhrdinských figurek ve stylu chibi mě osobně od hry spíše odrazuje, ale u dětí má obrovský úspěch a cílovka je tady jasná.

Nabídka hrdinů je pestrá a délka hry je nastavená tak akorát. Pravidla se naučíte asi za 5 minut a jejich znalost předáte dál klidně během jedné nepřeskočitelné reklamní pauzy na TV Prima. I přes obtížnost, která je vstřícná vůči mladší cílovce, zde vítězství pořád není zadarmo, což považuji za znak dobré kooperativky. Délka partie dosahuje příjemných 40 až 60 minut a nejlepší nám přišla ve třech hráčích.

Po více zahráních začala na povrch vyplouvat nutnost dokoupit další balíček s hrdiny, především kvůli novým padouchům. I tak ale máte na poctivých 10 až 15 partií o zábavu postaráno. Pokud máte rádi svět Marvelu a ve vašem okolí se pohybují děti ve věku od 8 do 15 let, je tahle kooperativní záležitost rozhodně dobrá volba.

Marvel United
1-4
40 min.