Crowdfundingová platforma Gamefound specializující se na deskovky v minulém roce výrazně navýšila své příjmy
Novinka zdroj: Gamefound

Crowdfundingová platforma Gamefound specializující se na deskovky v minulém roce výrazně navýšila své příjmy

7. 2. 2023 15:37 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Zrovna ke konci minulého roku jsme psali o tom, že stolní hry na crowdfundingové platformě Kickstarter vybrali téměř 1,6 miliardy amerických dolarů. To znamená, že právě stolní zábava je opravdu výraznou součástí této platformy, která tvoří v podstatě čtvrtinu všech zdejších projektů. Není se tedy čemu divit, že právě Kickstarter je pro deskovky pomyslné číslo jedna.

Avšak jedním dechem bylo dodáno, že konkurence začíná výrazně přitvrzovat, kdy třeba nedávno byl spuštěný BackerKit, ke kterému uteklo velké množství známých tvůrců a již tam lze nalézt hned několik velice úspěšných projektů. Nicméně zapomenout nesmíme ani na už nějakou dobu ustálený Gamefound.

Ten stále roste, což je patrné z nedávno zveřejněných čísel za uplynulý rok 2022, během něhož se příjmy z jednotlivých kampaní vyšplhaly na hodnotu 28,3 milionů dolarů, tedy zhruba nějakých 617 milionů korun (děkujeme webu Polygon). Tato suma v praxi znamená 45% nárůst v příjmech oproti roku 2021. A povyskočil i počet zdejších projektů, který se do konce roku 2022 rozrostl na několik stovek.

Nicméně i přes tento nárůst zakladatel Gamefoundu Marcin Świerkot přiznává, že tyto příjmy nedostály nastaveným cílům. Společnost totiž chtěla dosáhnout na 67,5 milionů dolarů, což je zhruba 25 % příjmů, které byly vybrány v roce 2021 na konkurenčním Kickstarteru. Tato meta ale byla – zdá se – příliš optimistická a Świerkot měl podcenit loajalitu hráčů ke Kickstarteru.

Proto svá očekávání pro rok 2023 trochu zkrotil, tudíž byla nastavená laťka v hodnotě 50 milionů amerických dolarů. Zároveň ale dodává, že ekonomická situace se čím dál více komplikuje, což mají dokazovat i nejúspěšnější kampaně uplynulého roku, které v jeho očích nenaplnily svůj potenciál a nevykázaly takovou výkonost, jakou by očekával (například Elden Ring: The Board Game či Slay the Spire: The Board Game).

Nicméně zpět přímo k platformě Gamefound. Během roku 2022 se zdejší nejúspěšnější kampaní stala hra Tainted Grail: Kings of Ruin, tedy samostatné dobrodružství z rozhlehlého světa temného Avalonu od Awaken Realms – společnosti, kterou Świerkot sám založil. Tato kampaň vybrala necelé 4,422 miliony amerických dolarů, čímž porazila druhou edici středověké strategie Castles of Burgundy, jež se nachází na druhém místě o nějaké dva miliony.

Stále se ale má jednat o zklamání, jelikož kampaň základní hry na Kickstarteru v roce 2019 vybrala něco kolem 6 milionů. Mezi další úspěšné projekty se pak řadí Sleeping Gods: Distant Skies (pokračování hry Spící bohové), Raveged Star: Armies of the Veil-Touched a další set karetního Keyforge s názvem Winds of Exchange.

Rozhodně tedy bude zajímavé sledovat, kam se crowdfunding v následujících letech dostane. Bude stále dominovat Kickstarter, a to i přes doprovodné kontroverze? Nebo konkurence postupně převezme otěže? To se teprve uvidí.

Nejnovější články