Dáváte si každé Vánoce na Smrtonosnou past jako váš nejoblíbenější film? Máte spočítané, kolikrát v Rychle a zběsile zaznělo slovo rodina? Nebo snad víte, k čemu jsou na záchodě tři mušle?
Pokud alespoň na jednu z těchto otázek zní odpověď ano, je Outgunned RPG systémem přesně pro vás. Studio Two Little Mice totiž tuhle hru vytvořilo s láskou k akčním filmům a s jedinou hlavní myšlenkou – převést je věrohodně k vašim stolům. A ono se jim to nakonec fakt povedlo!
Ready player one
Co vás napadne, když se řekne akční blockbuster? Odsýpá, je plný adrenalinu a s ničím se nes… nepáře. Přesně tak se dá popsat Outgunned. Třeba na testovací hru jsem postavy po mechanické stránce vytvářel do patnácti minut, o trochu déle trvala jen první, kdy jsem ještě víc listoval pravidly. Ty jsou ostatně napsané pěkně přehledně, jednotlivé kapitoly hezky navazují a málokdy vás nutí přeskakovat v textu tam a zpět. Samotný text je navíc psaný s lehkou nadsázkou a lehkostí skvěle sedící k žánru.
Na hráči je vybrat si jeden z archetypů, mezi které patří eso, které představuje machra na všechno, co jede, pluje nebo lítá; rváč, který nejde pro ránu daleko; nebo třeba komando, které se specializuje na střelné zbraně. U každého z nich najdete i dlouhý seznam popkulturních inspirací. Aby se od sebe jednotlivé archetypy lišily, vyberete si ještě trope, který představuje vlastně charakter vašeho hrdiny a jeho věk. Pokud se rozhodnete hrát za mlaďocha, dostanete totiž trochu jiné bonusy než veterán, který už je možná trochu moc starý na tyhle… vy víte co.
Dohromady vám pak vznikne kombinace vlastností a dovedností, hra vám dá na výběr perky, ze kterých složíte základní trojici a doladíte to výbavou. Tvorba postavy je prostě hračka. Často se vám taky stane, že své hlavní dovednosti budete mít na pomyslném maximu, které je tři body ve vlastnosti a tři body v dovednosti. To ale vůbec nevadí. V Outgunned máte být akční hrdina, není to vlastně film o původu. Je to akční jízda.
Postradatelní
Jak vám pravidla vysvětlí, často jste proti přesile, ale ne převaze. Hra s tlupou chlapíků s boxery jedná jako s jedním oponentem stejně jako s dvojicí těžkooděnců s rotačními kulomety. Jsou to jedny z mála pravidel, kde tenhle styl boje funguje. Vy ani nepřátelé nemáte přímo životy, ale ukazatel odhodlání, ze kterého v přestřelkách i dalších příležitostech ukusujete.
Při jeho používání jsem si vzpomněl na jeden rozhovor s tvůrci populární akční série Uncharted. Ti tvrdili, že když designovali přestřelky, nikdy to nebrali tak, že hlavní hrdina schytá desítky kulek. Nathanovi Drakovi se tak nepočítá přímo poškození, ale vlastně štěstí, které když dojde, tak schytá tu poslední rozhodující ránu. Podobně to funguje i v Outgunned.
Systém navíc nezná stopku a je to strašně svěží přístup. Vaše selhání neznamenají, že by děj zabrzdil. Možná se vám zasekne zbraň, možná vám něco vypadne z kapsy při kaskadérském výkonu nebo padouši stihnou přivolat posily, ale něco jako tvrdé selhání neexistuje.
Navíc, pokud váš grid dojde na konec, dostanete kondici broken, která dává postih ke všem hodům, ale neznamená konec. A i potom je tu ještě ruská ruleta smrti. Ta má v sobě jeden ze šesti nábojů a pokud byste měli doopravdy zemřít, hodíte kostkou a pokud hodíte víc, než je počet nábojů, přežijete a nabijete jeden navíc.
Pokud selžete, i tak vás má možnost další člen týmu zachránit, pokud má adrenalin, a i když teda už opravdu zemřete, hra navrhuje postavu vrátit do hry třeba příští sezení. Však to znáte, největší klišé akčního žánru jsou návraty postav ze záhrobí. Je ale jen na vás, jak s vypravěčem návrat domluvíte. Příběh to má každopádně být epický a stylový.
Víte, co je na tom skvělé? Za každým mechanismem vidíte scénu z nějakého filmu. Řeknete si prostě, že to je cool a přesně jako to udělal ten a ten v tamté scéně. Prostě to funguje přesně tak, jak má. Outgunned totiž neoslavují konkrétní film, ale celý žánr.
Kasino Royale
Do toho se hodí i systém hodů, které pro nás hra nachystala. Vezmete kostky podle součtu vhodné vlastnosti a dovednosti a hodíte. Nejde ale o součty, násobky ani nic takového. Hledáte dvojice, trojice a další kombinace stejných čísel. Základní úspěch je na dvou stejných číslech, kritický na třech a tak dále. V základu záleží na obtížnosti, jaký stupeň zásahu potřebujete k samotnému úspěchu.
Obvykle se tedy dostanete do situace, kdy potřebujete tři stejná čísla, což na šesti kostkách dělá jen poloviční šanci. Naštěstí jsou ve hře i bonusy za vybavení, výhodu nebo třeba můžete sáhnout do svých zásob adrenalinu pro další kostky navíc. Hlavní, systémem hodů je ale přehazování.
To má vlastně dva druhy. První můžete použít kdykoliv – vezmete libovolné kostky, hodíte a pokud je váš výsledek lepší, máte to v kapse. Pokud na zbylých kostkách úspěch není, máte smůlu a ruší se i vás předchozí hod. Což je celkem risk. Naštěstí se kolem přehazování točí většina schopností. Nejčastěji z nich totiž dostanete přehození zdarma. U něj se pak vždy počítá i původní hodnota. Protože i nižší úspěch slouží k tomu, že třeba sníží následky vašeho selhání.
Ve výsledku je na hody navázaných docela dost intuitivních mechanismů, které se točí právě kolem extra úspěchů nebo naopak jejich nedostatku. Hlavní ale je, že veškeré vyhodnocování je rychlé a odsýpá.
Navíc hrdinové i záporáci mají na svém ukazateli vytrvalosti několik políček, které třeba doplní adrenalin nebo umožní vypravěči použít speciální adrenalinové akce, které obzvláštní střetnutí. Hrdinové mají i možnost si jednou za čas stoupnout do světel reflektorů a stylově uspět bez hodů. Můžou i odhalit slabinu nepřátel a využít třeba uvolněného lešení, zbraně, která se povaluje kolem nebo sady dalších jednorázových výhod.
Need for Speed
Hra vám přitom dává i docela dost možností, jak hrát. Na nepodstatné šarvátky je lepší využít systém rvačky, která ho urychlí, zatímco na ty důležitější pak ten podrobnější. Speciální systém mají i honičky ve vozidlech, lodích, letadlech nebo prostě pěšky.
U nich musíte stanovit to, čeho chcete dostáhnout (need) a pomocí rychlosti (speed) vašeho vozidla se snažíte naplnit ukazatel vašeho cíle, než vám v tom protivník zabrání. Budete mezitím narážet, předjíždět, střílet a vlastně cokoliv, co si přejete.
Zároveň systémy, které nejsou pro myšlenku akčního blockbusteru podstatné, zůstávají upozaděné. Nečekejte extra zlepšování postavy, sbírání hromady předmětů nebo složité vypočítávání vzdálenosti pro vaši střelbu. Osobně si myslím, že cokoliv z toho by hru stejně jen kazilo.
Uvedu jeden příklad za všechny. Zbraně se liší primárně svými perky a bonusy na určitou vzdálenost, která je určená jen orientačně a záleží na samotném narativu bojové scény. Kupujete je za fiktivní peníze, kdy nejlevnější stojí dolar a nejdražší tři. Dají se různě vylepšovat a podle jednoduchého pravidla jim to snižuje nebo zvyšuje cenu.
Pokud přesáhnete cenu tři, zbraň nejde koupit, ale musíte ji získat jinak. Pokud tedy chcete svůj vysněný zlatý desert eagle s průraznou municí, musíte si ho nějak zasloužit. Což je boží a funguje to.
Hra vám jde prostě na ruku, aby všechno fungovalo jako dobře promazaný stroj. Brání se zbytečným hodům, které by nikam neposunuly děj nebo scénu a zároveň vás vlastně učí, jak takový akčňák zrežírovat.
Klapka, kamera, akce!
Two Little Mice mají schopnost svoje knihy psát fakt dobře. Navíc sekce pro vypravěče jsou doopravdy poučné i v obecném slova smyslu. Můj nejoblíbenější systém v téhle hře je třeba rozdělení hry do tří fází. První část je rozjezd – postavy se představí, seznámí se se situací a jdou po své misi. Ta je jasně daná, všichni v ní mají motivaci a jede se.
Zhruba vprostřed hry přijde bod zlomu – něco, co zamíchá kartami. Zrada, ukáže se, že záporák je někdo jiný, prostě ten šťavnatý plot twist, který všichni milujeme. Poslední fáze je pak zúčtování, kdy už jde do finále a hraje se o všechno. Taková stavba příběhu samozřejmě dává smysl, i když je pro leckterého vypravěče dobré si ji připomenout, ale Outgunned ji po vzoru filmového plátna zohledňuje i mechanicky.
Třeba finální záporák je do fáze zúčtování obdařený plot armorem. V první části jdete většinou proti poskokům a až v dalších přijdou elitní nepřátelé nebo samotní bossové. Každá další fáze nabije kulku do rulety smrti a dá oponentům víc schopností. Můj nejoblíbenější mechanismus třeba přijde těsně před zúčtováním.
Prostě a jednoduše se můžete vyzbrojit. Ceny všech zbraní klesnou na jedničku a v případě speciálních událostí klidně na nulu a je na hráčích, aby si odvyprávěli ten epický odchod na poslední misi se vším všudy. Klidně i s bradavkami na netopýřím latexu.
Během kampaně vám navíc i stoupá hodnota, která poukazuje na to, jak moc po vás nepřátelé jdou (heat) a speciální strukturu si zasloužila i hra, kdy budete plánovat loupež a dopředu dávat dohromady plán, který se pak bude zákonitě kazit nebo upravovat právě ve stylu slavných loupežných filmů, kde přijde řada i na flashbacky.
Titulky běží
Outgunned je systém zaměřený na jedinou věc, kterou dělá perfektně. Nabízí nepřeberné množství možností, protože je jedno, jestli si chcete zahrát něco ze světa Johna Wicka, Indiana Jonese, vrhnout se proti teroristům, mutantům nebo dinosaurům. Hra prostě a jednoduše a zdárně skládá poklonu filmovému akčnímu žánru a věrně ho převádí ke stolu.
Zároveň jsou mechanismy natolik snadné, že můžete začít hrát během chvíle. To sedí i k tomu, že kampaně mají maximálně kolem osmi sezení a hra je ideální i na oneshoty. K tomu sama příručka radí, jak udělat prequel, sequel nebo spinoff z vašeho příběhu.
Říkejte si, co chcete, ale pro někoho, kdo od dětství hltal filmy jako Demolition Man, Útěk z LA nebo Smrtonosnou past a mnoho dalších, je tenhle systém splněný sen s vůní střelného prachu a spálených pneumatik, kdy drsňáci odpovídají jediným slovem a na motorce se odjíždí do západů slunce. Prostě pecka!