Draw Steel – recenze D20 heroického fantasy, které se nebojí nápadů
Recenze zdroj: MCDM Productions

Draw Steel – recenze D20 heroického fantasy, které se nebojí nápadů

Název:
Draw Steel (MCDM RPG)
Čeština:
ne
Detail hry

10. 12. 2025 17:00 | RPG | autor: Michal Krupička |

RPG Draw Steel můžete znát i pod jeho původním názvem MCDM Roleplaying Game. Vytvořilo ho totiž studio MCDM s letitou praxí ve výrobě modulů pro D&D a dalších RPG materiálů. Právě jejich nezměrné zkušenosti daly vzniknout RPG, které vychází z ideologií systémů D20, ale dělá hromadu věcí jinak. Systém samotný se označuje za filmové fantasy, což skvěle sedí a epická dobrodružství jsou tu až na prvním místě.

Hrdinou od prvních momentů

V rukou teď se mnou držíte první ze dvou příruček, která se zabývá hráči a hrdiny. Už z titulních stran na vás shlížejí andělé, monstra, vidíte sochy hrdinů i skupiny postav čelících přesile. Ano, tady nezačnete jako sedlák. Jste hrdinou od začátku. Možná jen místním, ale pořád hrdinou. Ostatně hrdinství tvoří jeden ze tří zásadních pilířů hratelnosti. Druhé dva jsou taktika a zmíněná filmovost. Jak brzy zjistíte, všechny tří hrají zásadní roli ve hře a točí se kolem nich design.

První je ale čas na tvorbu postavy. Musíte si zvolit váš původ, pozadí a třídu. Už v úvodu pak tvůrci připomínají, že tohle je podobně jako v případě slavného Dungeon & Dragons D20 systém, ale hodně upravený. Tak třeba váš původ nebo chcete-li rasa vás nechává volit z několika zajímavých možností. Každá volba vám dá jeden hlavní rys a tři body, za které můžete nakoupit další z nabídky. Třeba dračí rytíř tak vždy bude mít šupiny, které ho chrání před poškozením, ale je už na vás, zda mu k tomu přiberete třeba křídla, dračí dech nebo možnost ochránit ostatní.

Potěšilo mě, že dvanáct úvodních ras se nedrží úplných fantasy klišé. Ano, najdete tu lidi, trpaslíky, orky i dva druhy elfů. Ale třeba takoví trpaslíci mají ve světě Draw Steel částečně kamennou kůži, do které si vyrývají runy a mají mnohem blíž ke kameni. Vysocí elfové jsou zase potomci nebeských bytostí.

A třeba ďáblové ze sedmi měst pekel jsou naopak velice podobní tieflingům. Hra ale pokračuje vlastními rasami, jako jsou obří hakaani zvěstující příchod temných časů; nemrtví revenanti, kteří nesou jak schopnosti nové, tak ty, co jim zůstali z dob života; nebo psionikou nadaní time raideři. Je zkrátka z čeho vybírat, ale hlavně už tady máte na výběr cool pasivní i aktivní dovednosti, které se skvěle hodí.

Draw Steel - MCDM Role Playing zdroj: MCDM Productions

Kulturní pozadí si pak vlastně poskládáte sami podle jednoduchých pravidel. Dá vám k dispozici jazyk, ale i výhody na jednání s někým z vaší domoviny nebo třeba bonus k dovednosti podle toho, jestli jste z města, divočiny nebo nějakého unikátnějšího místa. Poslední, co vás čeká, je určit si, čím jste se zabývali před vaší hrdinskou kariérou. Ať už si ale zvolíte z nabídky cokoliv, každá profese přichází se šesticí událostí, z nichž si hodem vyberete jednu, která tvoří příjemný doplněk k pozadí vaší nové postavy.

Vzhůru za epickou cestou ke slávě

Povolání se ve hře zásadně liší. Každý má i svůj zdroj, kterým napájí své schopnosti, jež budete používat často. Vlastně i váš základní útok je něco, co používáte až jako poslední možnost nebo je navázaný na další schopnosti. A protože obyčejné máchnutí mečem prostě není dost epické, aby se s ním hrdina zaobíral, budete používat hlavně své speciální a heroické schopnosti. Speciální dovednosti můžete používat zdarma a heroické ukousnou kus z vaší zásoby zdrojů. Důležité ale je, že vlastně už od první úrovně děláte cool věci.

Třeba si porovnejme takového cenzora a jeho bráchu z D&D paladina. U druhého zmíněného jste rádi za občasný smite, přiložíte ruce a moc nevyléčíte. Cenzor hned zpočátku dává plošné svaté poškození s odhozením; uděluje psychické zranění cíli, který ještě dostává poškození, pokud se pohne; má silný útok posilněný o svaté poškození, který zpomaluje; nebo dává ránu, která od cíle odhazuje spojence.

K tomu dostane ještě dvě schopnosti za svůj hněv, který slouží jako zdroj a další sadu pevně daných. Rozmanitost je prostě větší a každá schopnost má svoje místo v taktice. A třeba wrath se dobíjí na začátku boje podle nahromaděných vítězství (o těch později) a v každém dalším kole o dva body.

MCDM RPG zdroj: MCDM Productions

Co to prakticky znamená? Každá třída se dá silně modifikovat. Kromě tří podtříd, které volíte hned na první úrovni, dostanete solidní volnost, kam vaši postavu směřovat. A na rozdíl od jiných her budete chtít svůj postup konzultovat se zbytkem skupiny. Jednou z dalších výhod Draw Steel totiž je to, že chcete spolupracovat a hra je k tomu navržená.

Jde o úplné základy jako to, že si můžete stanovit iniciativu v bojovém kole. Jenže to je úplná špička ledovce. Schopnosti spolu zvládají skvělé synergie nebo třeba elementalistův zdroj esence se doplňuje, když nepřítel dostane jiné než obyčejné poškození. Budete třeba chtít, aby vojevůdce šel první a rozdal posílení a stín poslední, protože může benefitovat z toho, že je u cíle další spojenec. Zkrátka a dobře spolupráce postav je skvěle vymyšlená.

Další věc, kterou považuji za skvělou, je to, že se nehází na zásah. Naopak hod určuje jeden ze tří stupňů úspěchu, což je mnohem zajímavější. Dopomáhají tomu i tematické zdroje, kdy se váš kněz (který se mimochodem v originále jmenuje Conduit, tedy vlastně vodič, což je prostě super) musí začít modlitby, aby nabral zbožnost. Stín, co používá chladnou analýzu celé situace (insight) nebo prostě trubadúr, který dostává drama i podle toho, jak epické věci se dějí na bojišti.

I inventář je pojatá skvěle. Hra po vás nechce řešit naložení jinak než zdravým rozumem. Nechce vás nutit počítat proviant nebo řešit, jestli máte lano nebo paklíč. Máte schopnost na otevírání zámků, tak máte i paklíč. Jdete do jeskyně, máte pochodeň. Jste v přírodě, máte jídlo. Samozřejmě můžou nastat situace, kdy se to komplikuje, ale jen když to příběh vyžaduje ze strany vypravěče.

Obrovitou pochvalu si zaslouží řešení výbavy. Hra neřeší každý kus zvlášť, ani to, že by vám dávala plus jedničku za dýku, kterou sečtete s plus dvojkou z meče, ale dáte mínus dvě za těžkou zbroj... Nahrazuje to sadami. Každá sada určí bonus zbroje, rychlosti a staminy a má daný i typ využití.

Popis už je vlastně na vás, protože třeba sada na boj se dvěma zbraněmi říká jen, že máte střední zbroj a lehkou a střední zbraň. Magický lučištník zase nemá zbroj a nosí luk. Plášť a dýky mají lehkou zbroj a jednu nebo dvě lehké zbraně. Vtip je ale v tom, že každá sada má další bonusovou schopnost. Magický lučištník může pálit výbušné šípy nabité magií, plášť a dýky umí úder s odskočením od nepřítele atp.

Nebojte se, že byste přišli o nejrůznější magické předměty a vylepšení, ostatně pokladům se ve hře věnuje téměř sto stran, a to ani nemluvím o devíti stupních vylepšování výbavy. Když najdete speciální magický meč, půjde o střední zbraň. Jediná podmínka je, aby vaše sada podporovala daný typ vybavení a pak můžete využívat jejich bonusy, které se dají časem i zvyšovat v rámci tří stupňů vylepšení.

V neposlední řadě nechybí ani speciální perky, které jsou vše jen ne nezajímavé. Od lingvistů a učenců se k vám třeba může připojit magický společník, můžete se naučit telekinezi a spoustu dalších užitečných vychytávek, které jsou třeba v jiných systémech uzamčené jen pro určitá povolání. Draw Steel si ale uvědomuje, že drobnější magické kejkle můžou být zajímavé pro kohokoliv.

Draw Steel - MCDM Role Playing zdroj: MCDM Productions

Jeho důkladnější práce s příběhem postavy je pak vidět třeba i na možnosti vybrat si při její tvorbě nějakou komplikaci. Ty mají své bonusy, ale i potíže. Jedná se o šrámy z minulosti, kdy vaše postava měla třeba mentora, který ji zradil. Mohla být zloduchem, který se stal hrdinnou. Možná ji někdo proklel, je svázaná s magickým předmětem nebo se třeba jedná o padlého nesmrtelného. Možností je spousta a všechny fungují zajímavě mechanicky i příběhově, což je možná ještě důležitější.

Vzhůru do multivesmíru

Co by byli hrdinové bez světa na zachraňování? Draw Steel na to šel chytře a vymyslel hned zpočátku prostor známý jako Timescape. Podobně jako se mezi světy cestuje v D&D nebo třeba karetním Magicu, i tady vlastně tenhle nápad pracuje s nepřeberným množstvím možností a nápadů.

Základní příručka víc pracuje jen s prvním světem Ordenem, který představuje klasické vysoké fantasy, kde dominují lidi, najdeme tu elfy, trpaslíky a další známé rasy a nechybí samozřejmě ani draci. Představuje i jeho osm regionů a vlastně se jedná o skvělý začátek pro vaše kampaně, kdy si hrdinové zvykají na svá nová poslání a nemusí řešit žádné extra fantaskní vylomeniny.

Nechybí ale ani zmínka o ostatních světech, kdy na vrcholu mapy najdete prastaré magické technologie, kde na kouzelných proudech plují lodě vesmírem a rytíři s kopími z tvrdého světla bojují s piráty, kteří střílí z blasterů. V dalších světech zase technologie z vrchu nefungují a nemůžou do nich ani bohové, kteří využívají svaté, aby je ovlivňovali. Jak sestupujeme po mapě dolů, přicházejí stále temnější světy temných elfů, vílích královen, až se dostaneme do propastí démonů nebo nekropolí, kterým vládnou nemrtví.

MCDM RPG zdroj: MCDM Productions

Timescape prostě vypadá ušitý na míru tomu, aby se v něm odehrávaly nezapomenutelná dobrodružství v žánrech od epické fantasy přes dark fantasy až po science fantasy. Hlavně tvůrci i fanoušci mají hromadu možností, jak celý vesmír rozšiřovat a formovat ho na míru svých příběhů.

Když se zrovna s monstry nemlátíme

Samozřejmě máme cool hrdiny, epické schopnosti a svět se zajímavým potenciálem. Jenže samo sebou je potřeba všechny tyhle věci pospojovat dohromady i mechanicky. Hlavní rozdíl, jak už jsem zmiňoval, je, že házíte 2K10 místo 1K20, podle kterého se ostatně tyhle systémy nazývají D20. I přes tenhle detail je pro všechny přirovnání a vlastně i samotné designové základy systému lepší tak brát i Draw Steel.

Vlastnosti se třeba pohybují v hodnotě od plus do mínus pěti. Odhazují ale další číselnou zátěž a nechávají jen modifikátor. Třeba u takových dovedností už musíte sami odůvodnit, zda je z listiny použijete a dávají vám bonus plus dva. Díky tomu jsou o něco univerzálnější než v D&D a zároveň menší bonus dává větší zajímavost hodům.

Další skvělý nápad je dát samotným hodům rozsah úspěchu. Ten platí pro hromadu aktivit a samozřejmě i schopností. První stupeň je jedenáct a méně, druhý do šestnácti a poslední od sedmnácti výš. Čím víc tedy hodíte, tím lepší efekt máte. Právě díky tomu přináší Draw Steel i několik stupňů úspěchů a neúspěchů, které jsem si tak zamiloval ve Městě Mlhy. Například na nejlehčí ze tří obtížností nemůžete vyloženě selhat, ale přichází úspěch s nějakou komplikací, naopak na nejvyšší obtížnost nejenže můžete snadno selhat, ale kromě momentálního zdržení s sebou neúspěch může nést i dlouhodobější trable.

Zároveň Draw Steel nabízí i zajímavá pravidla pro vyjednávání. Ta se hlavně nemají používat při každém dohadování, většinou stačí klasický test. Když jde ale do tuhého a řeší se doopravdy důležité a komplexní věci, je tu vyjednávání. To není hlavně o kostkách, ale o odhalování motivací daného NPC.

Motivace má každý dvě, ale taky dvě věci, které je naopak odradí od spolupráce. Správným apelováním pak postavy mohou zvyšovat zájem NPC k jejich nabídce. Ano i tady se hází, ale dialog zůstává tím hlavním hnacím motorem a zároveň taková debata pomůže postavám hlouběji poznat třeba důležité NPC a důvody, proč dělá, co dělá.

A vzpomínáte na všechny ty týdny, kdy váš alchymista vařil lektvary, kovář vám dělal zbraně a čaroděj sbíral netopýří výkaly na ohnivé koule? Váš válečník mezitím nevěděl, co dělat, tak čekal. To vám v Draw Steel nehrozí. Tady je totiž mezi cestami downtime a opět musím vzpomenout na Město Mlhy. Tahle aktivita se dá používat k vylepšování zbraní, zakládat podniky, vydat se na detektivní vyšetřování, navazovat kontakty, postavit si vzducholoď nebo prostě jen trávit čas s vašimi nejmilovanějšími.

Všechno s sebou nese příběhové i mechanické dopady a vymezuje to Draw Steel od většiny D20 her. Právě v tom, že tahle hra nemyslí jen na boj a hody kostkou. Dává hráčům hned v základních pravidlech důvody a mechanismy, jak rozvíjet postavu v osobní rovině.

MCDM RPG zdroj: MCDM Productions

Vítezství se zbraní v ruce!

Boj je alfa i omega mnoha D20 systémů. V textu jste se už dočetli, že vaši hrdinové mají hromadu aktivních schopností, výbavu a hází se rovnou na poškození. To zní fajn. Jenže pokud by nepřátelé byli pouhé bloky statistik, asi by to nikoho zrovna nebavilo. Naštěstí nejsou. Nejdřív se ale podívejme, jak takový boj funguje.

Draw Steel na rozdíl od jiných her zvolil pro své bitvy čtverce a fungují dobře. Má pravidla pro různé cool akce jako skluz nebo jízdu na zvířatech a příjemně je zjednodušuje, aby pro jezdecký boj nemusela být další příručka. Hlavně to ale dělá funkčně bez toho, aniž by kazil zábavu. Drží si totiž svižnost i v boji a za to mu strašně děkuji. Souboj proti drakovi v něm není o hodinách házení, ale o taktice a epičnosti, přesně jak to má být.

Tvůrci si navíc dali za úkol, aby finální úroveň nebyla téměř nedosažitelná, ale hlavně herně funkční. Ano, i tady budete na maximální (desáté) úrovni silní, ale pořád jsou věci, které s vámi mohou bojovat a boj bude zábavný. Ostatně příjemný je i způsob získávání zkušeností. Každé vítězství vás posiluje, máte víc zdrojů, adrenalin roste, ale i sázky jsou vyšší. Jste zranění, unavení, popálení... Jednou se prostě budete muset rozhodnout, zda vyměníte bonus z vítězství za zkušenosti. Což se dělá při odpočinku.

Nedá se taky nezmínit velice chytré bodování nepřátel pro vypravěče. Na základě vaší skupiny lehce víte, jaká je optimální výzva pro její současné schopnosti. Vlastně by se nasazování nestvůr dalo přirovnat k wargamingu. Hrdinové podle své úrovně a echelonu dají dohromady body a vy přesně víte, kolik „stojí“ jaký nepřítel. Zároveň pravidla ukazují, že ne vždy musí jít jen o zabití všeho, co se hýbe. Najdete v nich návrhy na eskortní mise, časově omezené souboje a další podobné. Ono i na ukončení bitvy je několik variant včetně třeba té, kdy každému z hrdinů přiřadíte nepřítele a on si popíše efektivní závěr bitvy.

MCDM RPG zdroj: MCDM Productions

Navíc má Draw Steel asi nejlepší systém soubojů proti skupinám, který jsem v RPG zažil. Zvládá rychle vypočítávat i aplikovat poškození od víc nestvůr a přirozeně a snadno reflektuje při zraňování skupiny umírání nepřátel v ní. Nechybí ani takové vychytávky jako přidání velitele, který poskytuje různá vylepšení. Podobně jako hrdinové má totiž vypravěč k ruce zdroj, který může utrácet za různé speciální útoky monster.

Nemusíte se bát, že by vaši nepřátelé jen sekali. Stejně jako hráči mají potvory k dispozici speciální útoky, díky nimž jsou střetnutí zábavná a taktická. Pokud potkáte novou nestvůru, o to víc nevíte, co vás čeká. Při dalších soubojích už budete vědět, jak se rozestavět na bojišti a tím se vyhnout plošným útokům nebo které členy družiny krýt před dálkovými schopnostmi a spousta dalšího.

Ostatně i díky tomu se monstrům věnuje celá druhá příručka, v níž dostanete obsáhlý bestiář včetně několika bossů, kterým se nejrůznější speciální útoky a schopnosti rozlezou na několik stran. Nicméně, i když na papíře všechno může znít komplikovaně, není. Souboje jsou mnohem taktičtější, přehlednější, a hlavně zábavnější než třeba v D&D. Je navíc vidět že tvůrci doopravdy nad pravidly přemýšleli a poskytli jim hloubku a zároveň intuitivnost, která se v žánru jen tak nevidí.

Draw Steel - MCDM Role Playing zdroj: MCDM Productions

Taste čepele!

Draw Steel je etalonem fantasy dobrodružství. Budete u něj mít pocit, že hrajete něco důvěrně známého, ale zároveň se budete divit, proč tohle neudělal někdo už dřív. Za mě se jedná o správnou evoluci D20 systémů. Pravidla, která by se měla stát novým standardem. Jsou odvážným krokem vpřed, který měli v Hasbru udělat už dávno.

Design téhle hry má své tři pilíře, které ponesou vaše dobrodružství. Filmovost, taktika a hrdinství. Trojice, která vás bude držet a nepustí. Navíc boj není to jediné, co budete ve hře dělat a hra si bere inspiraci i v narativních RPG a bez problémů ji propojuje se svým hrdinským vyprávěním. Hra ve mně zase dokázala vzbudit chuť hrát hrdinská RPG s mechanickými pravidly, což je pocit, který jsem myslel, že už se nikdy nedostaví.

Pokud se vám článek líbil, případně jste fanoušky našeho webu, můžete nás finančně podpořit na Buy Me a Coffee, kde nás najdete jako zestolu.cz. Za každý příspěvek jsme coby nezávislý web vděční a děkujeme za každého z vás.

Název:
Draw Steel (MCDM RPG)
Čeština:
ne
Detail hry

Verdikt:

Dostalo se nám pravidel, která jsou revolucí žánru hrdinných RPG. Jdou o kus dál než ostatní a přinášejí souboje, které jsou zábavné díky hromadě možností a aktivačních schopností. Draw Steel ukazuje, že hraní u stolu nemusí být o nic méně filmové než u videoherních tahových strategií a neomezuje se na obyčejné útoky. Navíc krásně ukazuje, že mechanismy nemusí být složité a protkané výpočty, aby byly zábavné a hluboké. Nástroje v knihách jsou chytře vymyšlené tak, aby i přes hromadu možností vytvářely jednoduché možnosti pro budování vašich dobrodružství s využitím prvků z narativních RPG. Uvnitř se pořád skrývá známý D20 systém, ale hra ho využívá tak, že cítíte, že hrajete něco, co znáte, jen posunuté na úplně jinou úroveň designu. Draw Steel by se tak měl stát novým standardem na našich herních stolech.

Nejnovější články