Dnes se podíváme na nelítostný souboj růžového trpaslíka a modré trpaslice v zahradním duelu plném zuřivé zeleniny a podvraťáckých krtků. Autorem hry Zahradní bitva je Ki Mansell z Christchurch na Novém Zélandu a hru navrhl během covidového lockdownu na přelomu jara a léta 2020. Ilustrace obstaral Paul Mafayon, jehož styl si můžete vybavit z Králíkovství či nedávno recenzovaného Souboje hraček. Podílel se však jako jeden z ilustrátorů na celé řadě dalších, dnes již legendárních titulů.
Hra původně vyšla u francouzských Space Cowboys a tak není divu, že se o počeštění postarali v Asmodee. V zahradním souboji mají hráči za úkol efektivně rozmisťovat žetony zeleniny po své zahradě, stavět z nich žádané tvary a ty bodovat. A bez zvláštních efektů a bonusů se to neobejde.
Žetony, pytel a krabička
Jak je poslední dobou u původního vydavatele zvykem, jedná se o zcela rozkládací hru s magnetickým páskem, kdy krabička sama je součástí hry. Žetony jsou silné dřevěné a váček připomíná jutové pytle na zeleninu.
Ale i přes přehlednost hracího plánu a velikost žetonů se nám víckrát stalo – snad pro naši nešikovnost – že při obracení žetonů ze strany na stranu došlo k vyklouznutí žetonu z prstů a malou pohromu na záhonech. Možná, kdyby záhony byly dál od sebe, bylo by vše jednodušší, ale to je tak jediný stín výtky směrem k produkci a rozvržení hry.
Hra končí tehdy, jakmile jeden z hráčů dosáhne 40 bodů či jakmile dojdou žetony zeleniny v pytli. Ve svém tahu můžete provést jednu ze dvou akcí – umístit žeton a sklidit záhon.
Pokud umisťujete žeton, zvolíte si z nabídky živého plotu žeton, který umístíte do sloupce, jenž odpovídá pozici v nabídce, nebo kamkoliv jinam. Zachováte-li sloupec, zachováte i líc se dvěma kusy zeleniny. Pokud se rozhodnete umístit zeleninu jinam v tabulce, otočíte ji na rubovou stranu s jedním kusem zeleniny.
Navíc, pokud během umisťování žetonu zakryjete pole s nástrojem, okamžitě smíte provést jeho efekt. Nabídka živého plotu je každopádně následně sesunutá , doplněná novým žetonem z trampolína a ta je zase doplněná dalším žetonem z váčku.
V případě sklízení záhonu vyberete tvar, který chcete obodovat a připíšete si podle počtu žetonů body. Žetony se dvěma kusy zeleniny bodovaného tvaru otočíte na rubovou stranu s jedním kusem, žetony původně s jedním kusem odstraníte ze hry, nevrací se do váčku. Pokud během bodování skončíte na stejném poli jako figurka soupeře, posunete se na pole před nepřátelského trpaslíka, tedy získáte bod navíc. Pokud šlápnete na truhlu, provedete libovolný efekt viditelného nástroje ve své zahradě.
Pokročilá zahrada
Jakmile si hráči osvojí pravidla po první partii, je na čase přidat další žetony nástrojů z papírové obálky! Základní efekty hráčům umožňují okamžité umístění nového žetonu z nabídky do zahrady, okamžité sklizení záhonu, otočení jednoho žetonu ve své či soupeřově zahradě a přesunutí žetonu v zahradě na jiné políčko.
Díky těmto efektům tak lze provést několik akcí během jednoho tahu, a to včetně sázení, sklízení a přípravy na další sklízení v tahu následujícím. Bonusové nástroje pak umožňují prohození dvou žetonů na plotě a následné umístění jednoho z nich do zahrady, odhození jednoho druhu zeleniny z živého plotu a zisk bodů podle počtu příslušných žetonů, otočení všech žetonů ve jednom sloupci obou zahrad a aktivaci soupeřova nástroje pro zvýhodnění vlastní zahrady.
Tyto žetony však na rubu mají krtka a tak efekt obracení žetonů nabývá na důležitosti – již nejde jen o otočení jednoho kusu zeleniny na dvojkusovou stranu, ale i otáčení soupeřových užitečných nástrojů na krtky zabírající místo. A pokud šlápnete na truhlici na bodovací stupnici, smíte místo využití svého bonusu poslat jednoho svého krtka do soupeřovy zahrady.
Když bojovat se zeleninou baví
Zahradní bitva mě bavila, přestože tak prvních šest tahů je o budování smysluplné plochy a zvolení prvotní taktiky podle žetonů přibývajících do nabídky. Můžete sice stáhnout žeton a hned ho obodovat, ale samozřejmě tím vyplýtváte tah. Efektivní je proto dělat tři či čtyři velké či středně velké vzory zeleniny a teprve ty bodovat.
Právě proto jsou první tahy o spíše nudném, repetitivním stahování žetonů ze živého plotu, respektive je třeba zasadit a těšit se na úrodu. Hra v tomto může působit dost mechanická, což vám připomíná neustálá údržba – posuny žetonů po živém plotu a doplňování nových na trampolínu. Jenže pak se to rozjede.
Jak moc dokáži tvořit smysluplné vzory a přitom využívat pozic žetonů v nabídce živého plotu, jinými slovy shromažďovat zeleninu po dvou kusech, což povede k minimálně dvojitému obodování v dalších tazích? Dokáži držet krok se soupeřem a sklizením úrody vždy získat takový počet bodů, který mě posune na stejnou pozici soupeřova trpaslíka, tedy o jedno pole před něj? To samé platí pro volení bodování tvarů tak, aby můj trpaslík chodil z truhly na truhlu a využíval bonusy z plochy, pročež se musím snažit mít alespoň některé nezakryté.
Soupeře po troškách dotahovat, ale nepromeškat moment nasazení plné síly. Vědět, kdy spustit jedno velké bodování za druhým s využitím bonusů a jen občas doplnit plochu o nové žetony v nabídce. Hodně mi to připomínalo načasování nitra v Rychle a zběsile... Protože osudnou chybou je spotřebovat bez dalšího rozšiřování postavené záhony, dostat se zhruba na 30 bodů a marně vyhlížet překonání čtyřicítky.
Žetony z obálky pak přináší další efekty a větší interakci ve vzájemném škození. Bavila mě již základní verze hry právě kvůli rozvržení plochy a správnému načasování obou možných akcí. Škození nutí více si hlídat nabídku i soupeřovu zahradu, protože jen tak lze soupeři zabránit v zisku výhody nástroje.
A pokud vám párkrát nečekaně pošle krtka a vy jste zrovna chtěli využít pozice žetonu na příhodném místě v nabídce a po jeho stáhnutí bodovat příštím tahem, hm, pak jste kozel zahradníkem a kopce hlíny budiž památkou na vaši krátkozrakost.
Co se týká pravidel, jsou srozumitelná, byť zmate hned v úvodu rozložení hry, kdy jsou písmeny označené jednotlivé komponenty, ale chybí číslování kroků přípravy. Větší výtku bych měl směrem k tvoření vzorců a bodování – ono je totiž možné seskupit žetony daného druhu zeleniny do tvaru, který není bodovatelný a z něj obodovat pouze část splňující bodovatelný tvar.
Vyplývá to v pravidlech z uvedeného obrazového příkladu, ovšem nikde tato zásadní skutečnost ovlivňující přistup k plnění plochy zahrady není explicitně uvedená a už vůbec ne v červených rámečcích nejvyšší vážnosti. Takto je hra totiž mnohem jednodušší, než kdyby tomu bylo obráceně.
Je zahrad-ničení pro vás?
Zahradní bitvu mohou po mnoha partiích vřele doporučit komukoliv nehledě na věk a herní zkušenost. Rád bych ale zmínil výtku směrem k tématu a názvosloví. Hra je totiž svým tématem úplně nesmyslná a není mi zcela jasné, jak to někdo vymyslel a schválil. Hra se odehrává na dvou zahrádkách trpaslíků a zelenina se mezi zahrady dostává ze živého plotu. Co dělá na živém plotě? Vyrostlá zelenina nějak blázní a skáče z trampolíny na plot, potom do záhonů a najednou je připravená ke sklizni.
A proč tu vůbec zelenina skáče na trampolíně? A proč se jmenuje trampolína, když jde o kartonovou destičku s přípravným polem živého plotu? A i od těch krtků jsem čekal víc než jen statický žeton, který by hráč musel nějak víc řešit. Chápu, že každá hra se v nějaké představitelné podobě snaží přiblížit abstraktní systémy lidem, ovšem u mě čtení o hře a následně návodu navodilo zcela mylný dojem.
Dojem o akční hře plné skákavé zeleniny a metání krtků, což se ale nekoná. Žádná švanda, kdy by logická hra byla ozvláštněná reálnou přestřelovanou... Na základě názvosloví společně s válečnými výjevy zeleniny jsem nabyl dojmu o zcela jiné hře. Realita je méně akční a méně bláznivá. Pokud vám ale tento fakt nevadí, pak tu dostanete obecně zábavnou, solidní duelovku, která prostě a jednoduše baví.