Velká pětka – recenze kooperativního pozorování zvěře v Africe

Velká pětka
2-5
45-60 min.
8+

5. 2. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Z knihkupectví do Afriky

Koncem minulého roku společnost Knihy Dobrovský vydala své první lokalizace deskových her od nizozemského studia MNKY Entertainment. Mezi šesti tituly nechyběla Velká pětka od Roberta Brouwera a Arjana van Houwelingena, která hráče zavede na africké safari, kde až pětice průvodců brázdí svými džípy s turisty savanu a snaží se jim umožnit zahlédnout pět legend africké divočiny – lva, levharta, buvola, slona a nosorožce.

Premisa hry je jednoduchá: Buď si vzájemně pomohou dosáhnout cíle a vrátí se na základnu se spokojenými turisty, nebo s nimi uvíznou v divočině. Na savaně číhá spousta nástrah, ať se již jedná o rozvodněné řeky, stádo hrochů, časté požáry či technické problémy s vozidly.

Obsah krabice s plastovým insertem na míru tvoří pět desek průvodců s unikátními schopnostmi, dřevěné a kartonové žetony, desetistěnná a šestistěnná kostka, balíček karet a variabilní herní plán složený z devíti oboustranných desek savany o devíti hexech. To vše pěkně ilustrovala francouzská grafička Sabrina Miramon, jejíž ilustrace již zkrášlily Fotosyntézu, Guardians of Haversack či Naší osadu.

Jede džíp savanou...

Jak v praxi probíhá tato kooperativní naháněčka majestátních zvířat? Hráči se střídají na tahu, kdy má každý v základu k dispozici 4 akční body, jimiž platí různě drahé akce. Nejprve se otočí a vyhodnotí událost z balíčku karet a následně hráč odehraje své akce. Když spotřebuje všechny body, na řadu se dostává další průvodce. A všichni chtějí vidět zvířata.

Velká pětka zdroj: Vlastní foto autora

Stádo buvolů je na mapě přítomné vždy, ale může se přesouvat, zatímco ostatní čtyři druhy zvířat se objevují při náhodném tažení žetonů. Průvodce spatří zvíře tehdy, když svým džípem stojí na stejném či sousedním hexu jako samo zvíře a kdy jeho výhled na zvíře není cloněný vzrostlými křovinami.

Na počátku partie hráči na mapu podle hodu kostek rozmístí 2 požáry, 3 žetony zvířat lícem dolů (je nutné je objevit), buvolí stádo a žetony potravin. Žetony potravin jsou důležité pro přežití výprav na savaně. Desetistěnná kostka je pak pokrytá symboly devíti desek a symbolem zamítavého křížku – kdykoliv je během hry nutné umístit žetony na mapu, hod kostky určí, do kterého regionu budou umístěné, zatímco šestistěnka pak specifikuje konkrétní hex.

Herní plán je složený z planin, křovin po obvodu hexů bránících ve výhledu a znemožňujících průjezd, kopců sloužících jako vyhlídka, řekami, které lze překonat mimo jejich rozvodněné období, neprůjezdnými lesy, napajedly a nesjízdnými horami, jež je vždy nutné objet. Zpoplatněných akcí je deset a navrch k nim smí hráči mezi sebou volně přečerpávat palivo a překládat potraviny, stojí-li na stejném či sousedním hexu s volným výhledem.

Velká pětka zdroj: Vlastní foto autora

Hráči zaplatí akční bod za přesun džípem po planině a dva body za jízdu do kopce, bod za doplnění potravin, paliva, uhašení požáru či zahlédnutí zvířete. Náročnější je oprava džípu a brány a taktéž objížďka parku od jedné brány k druhé, protože obojí stojí rovnou tři body. A celé čtyři body (tedy veškerá jejich porce na celý tah) hráči umožní ovlivnit události a umístit další žeton zvířete na plán.

Umístěním náhodně vylosovaného žetonu zvířete se hráčům zvyšuje možnost zvíře zahlédnout, ale také o něj přijít v rámci objevujících se požárů. Nutno podotknout, že zvíře je umístěné dle hodu desetistěnnou kostkou, kdy existuje šance 1:10, že tah bude promarněný kvůli padnutí křížku, kdy se žádné zvíře na herním plánu neobjeví.

A když už je žeton zvířete umístěný lícem dolů a hráč se k němu vydá přes půlku mapy, může se klidně stát, že na něj jukne opice, kterou nikdo vidět nechce, protože se odkládá vedle herního plán a nepočítá do velké pětky. Ovlivnění události pak znamená prohlédnutí si dvou vrchních karet balíčku, kdy jednu vrátí zpět a druhou odhodí na odhazovací hromádku.

Pětici průvodců tvoří správce parku Jack, který svou přítomností v regionu automaticky likviduje požáry; mechanik David schopný projíždět křoviny a bez použití akce spravovat džípy i rozbitou bránu do parku; strážkyně Anna s akcí navíc, kterou smí ve svém tahu přidělit i jinému hráči; pozorovatelka Kate, která zahlédne zvíře bez užití akce a z vrcholu kopce její ostříží zrak překoná i křoviny a lesy; a pátým průvodcem je zásobovač Sam, který kopce vystoupá se slevou pouze za jeden akční bod a nespotřebovává akce při doplňování paliva a potravin.

Zatímco zvítězit lze jediným způsobem (spatřit všechna zvířata), prohrát lze třemi – pokud je odložený stranou třetí žeton druhu zvířete, aniž by ho předtím spatřili všichni průvodci, pokud na desce hráče klesne žlutá kostička potravin na dno či pokud hráčům dojde palivo a nemohou si již vzájemně pomoci přečerpáním benzinu a pokračovat v jízdě.

Je to na velkou pětku?

Velká pětka je rodinným kooperativním standardem s přístupnými pravidly, byť některé věci by zasloužily upřesnění či lepší popis. Akce jsou jednoduché, což může platit i o hře, nicméně to řeší možnost zvýšit si obtížnost snížením počáteční příčky paliva a potravin všech průvodců. Zároveň si hru můžete ztížit větším počtem žetonů opic mezi umisťovanými zvířaty na mapu a naopak menším počet žetonů potravin, kterými lze doplnit své zásoby. Vyšší obtížnost spolu s náhodou se mohou postarat o velmi náročný průběh.

Velká pětka zdroj: Vlastní foto autora

Komponenty jsou kvalitní a hru rychle připravíte i sklidíte. Hráli jsme s osmi až desetiletými dětmi, které Velká pětka moc bavila, byť se neustále doptávaly na možnosti akcí a jejich cenu, přestože je zobrazená po pravé straně hráčských desek. Nás dospělé hra nenadchla. Bavila nás z počátku, ale toto nadšení se s prodlužující herní dobou vytrácelo.

V kostkách a kartách je velká porce náhody a zážitek se tak odvíjí primárně od toho, zda hráčům ke štěstí stačí vypořádávat se na safari s nastalými problémy a baví je jezdit stále dokola sem a tam. Atmosféricky hra funguje a je dobrodružná, ale postavy nepůsobí rovnocenně. Nepostradatelnými průvodci jsou hasící Jack a opravář David, další tři postavy partu doplňují, ale obvykle se nestanou hrdiny, kteří zachrání den.

Hru bych použil pro děti jako vzdělávací pomůcku pro základní logické uvažování a učení se spolupráci, dospělí hráči na trhu najdou spoustu lepších a zajímavějších kooperativních her. Tato je ve výsledku zdlouhavá a repetitivní, což ale může být i výhoda: Rodičům dětí přišla vyloženě oddechová a u jejího hraní si odpočinuli.

Velká pětka
2-5
45-60 min.
8+

Velká pětka je dobrá, přístupná, rodinná kooperativní hra, která se ovšem nijak nevymyká ze standardů a mechanik již zavedených her. Vyšší obtížnost společně s náhodou v kostkách a kartách sice umí pořádně potrápit i zkušené kalkulátory, nicméně žádné herní překvapení se nekoná. Děti zabaví a jejich rodiče si u ní mohou odpočinout, ale víc nečekejte.