Velká kvedlinburská – recenze dětské závodní hry

25 min.
5+

20. 2. 2023 17:03 | Deskovky | autor: Jan Plachý |

Prasátko, jedeméé!! Noták!

Dobře, dám ti jedno jablíčko a doběhneme alespoň k první zatáčce v lese, souhlasíš? NE?!

Tak kukuřičku? Koukám, že chutná, takže hurá do závodu.

Přišlo mi, že poté, co Mindok ohlásil vydání dětské deskové hry Velká kvedlinburská, se zvedla obrovská vlna očekávání. Taky aby ne, když dospělácká varianta Kvedlalové z Kvedlinburku už tu je s námi nějaký ten pátek a své místo si na deskoherních stolech jednoznačně vydobyla. Základním mechanismem v této velké hře je totiž pokoušení štěstí při přípravě perfektní medicíny, a právě přes tuto hlavní myšlenku Kvedlalů se dostáváme k dětské variantě Velká kvedlinburská.

Dle příběhu se ocitáme v předvečer velkého jarmarku v městečku Kvedlinburk v pohoří Harz. Zde se každý rok konají dětské dostihy o Zlatý kotlík a letos máme možnost se těchto závodů účastnit i my.

Velká kvedlinburská zdroj: Vlastní foto autora

Příprava závodu

Než však velký závod započne, musí se připravit trať, především zajistit pro závodníky pořádnou hromadu potravy. Děti totiž závodí na domácích zvířátkách, kdy můžete osedlat ovečku, kravičku, oslíka nebo prasátko, a s jejich pomocí doběhnout co nejrychleji do městečka Kvedlinburku. Kromě 162 žetonů jídla, tedy pamlsků, se musíte vybavit také deskou vašeho zvířátka a především plátěným pytlíkem, z nějž budete během závodu vytahovat pamlsky a s jejich pomocí pohybovat svými závodníky.

Ve Velké kvedlinburské naleznete sedm druhů pamlsků – jablko, kukuřici, salát, švestku, hrozny, mrkev a řepu. Jejich výčet je důležitý, neboť se celá hra točí právě kolem nich. Nejenže na každém pamlsku naleznete číselnou hodnotu, o kolik polí se posunete při jeho vytažení, ale ať už hrajete lehkou variantu, nebo pokročilou, každému pamlsku je přiřazený nějaký efekt, který po pohybu hráč vykoná. Například díky jablíčku získáváte rubíny, hrozny vás dokáží po pohybu posunout ještě o nějaký kousek dál a tak podobně.

Překvapilo mě, kolik Velká kvedlinburská nabízí herních možností a variant. Počítejte se mnou: Dvě herní mapy, jedna herní varianta pro začátečníky, resp. pro nejmenší hráče, pak pro mírně pokročilé a nakonec můžete hrát variantu pro největší mazáky, kde využíváte všechny dostupné pamlsky a jejich složité efekty. A jakmile se stanete expertem na pamlsky, můžete různě míchat efekty pamlsků dle své fantazie a zajistit si, že každý závod bude jiný, originální.

Není pamlsek jako pamlsek

Závodníci začínají s určitým počtem základních pamlsků v pytlíku a jak hra běží, kupují si za rubíny další pamlsky a optimalizují svou vítěznou strategii. Někdy se může zdát, že je lepší si kupovat hodně salátu, který vám vrací vytažené pamlsky zpět do pytlíku, jindy to jsou kukuřice, které vám dovolí házet kostkou a sbírat další efekty.

Ve hře je ale jeden pamlsek, který závodníkům nepomáhá, ba naopak, pěkně je na trati zdržuje – meduňka. Žetony této byliny mají hráči už v sáčku při začátku závodu a jakmile je vytažená, jejich mazlík usíná a kolo nehraje. A pokud se během závodu na hráčově desce nahromadí tři meduňky, přichází moment, kdy za své posbírané rubíny kupuje nové pamlsky a všechny vytažené i koupené pamlsky jdou opět zpět do pytlíku. A právě tímto způsobem hráči upravují obsah svého sáčku a tím i svou strategii.

Mám, můžeš… Mám, můžeš…

Jak jsem popisoval výše, kolo hráče se skládá z jednoduchého úkonů – vytáhnout žeton pamlsku, posunout svou figurku a udělat příslušný efekt. Víc od hry nečekejte a bohužel i díky nemožnosti „čistit“ pytlík od pamlsků, které už nechcete, se stává hra po chvilce hraní lehce monotónní. Když budu mluvit za naše děti (dcery 2,5 a 4,5 roku), během hraní se nám stávalo, že odcházely od stolu nebo začaly řešit jiné věci kolem. Osobně si myslím, že oproti titulům, jako je třeba Dragomino nebo Děti z Carcassonne, je ve hře málo rozhodování a málo možností, co vlastně dělat.

Možná jsem na hru moc přísný, ale očekávání bylo veliké a její plochost mě zklamala. Navíc mi přijde, že některé efekty pamlsků jsou mnohem silnější a bylo to cítit během hraní, kdy všichni kupovali jen jeden druh pamlsku a většinou ten hráč, který tahal právě příslušný pamlsek, vyhrával.

Na druhou stranu, možná je to přesně to, co hledáte. Jednoduchá, svižná hra, která posune děti z úrovně Člověče, nezlob se k prvním moderním deskovým hrám. Velká kvedlinburská totiž díky jednoduchým pravidlům může zaujmout širokou část rodiny a malé ratolesti tak mohou svou oblíbenou hru hrát i u prarodičů či tetiček. I u nás doma ji mají děti rády a často chtějí, abychom si ji zahráli. Ale jak jsem psal výše, u hry moc dlouho nevydrží.

Velká kvedlinburská
2-4
25 min.
5+

Velká kvedlinburská je hra vhodná zejména pro začínající hráče, respektive pro rodiny s minimálními zkušenostmi s deskovými hrami. Pro ty zkušenější je až moc jednoduchá a nedá se toho v ní mnoho dělat. Nezapomínejme ale, že každé dítko je jiné a je možné, že právě to vaše se u hry bude velmi dobře bavit. V našem případě chuť je, ale vydržet do konce už se nedaří.