Velká čínská zeď – recenze inovativního worker-placementu v tematické pecce

Velká čínská zeď
1-4
120-180 min.
13+

24. 7. 2023 17:00 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Vydavatelství Albi se rozhodlo českým hráčům zprostředkovat jeden z největších titulů, který na české scéně doposud vyšel. Velká čínská zeď spatřila světlo světa již v roce 2020 zásluhou polského vydavatelství Awaken Realms a do Čech se dostává jakou součást programu Albi+. Autory Velké čínské zdi jsou Kamil Cieśla, Robert Plesowicz a Łukasz Włodarczyk a desítkami detailních, pevných miniatur v sytých barvách bez otřepů a zohýbání hru obohatil Piotr Gacek.

Velkou čínskou zeď lze hrát čistě kooperativně i solitérně, ale její největší kouzlo spočívá v kompetitivní variantě, lépe řečeno kompetitivně-kooperativní. Hned v úvodu je třeba říct, že všechny tři herní módy jsou dobré, ale tato recenze se zaměří právě na tu variantu, kdy hráči spolupracují na odrážení hord a zároveň po celou dobu produkování surovin i bojování se snaží předčit své soky.

Kompetitivně-kooperativní pojetí herního designu je těžké zvládnout a zde se to povedlo na výbornou. V režimu dvou hráčů je přidaný Rákosový klan simulující třetího hráče, ale i jeho obsluha je jednoduchá a běh partie nenarušuje. Nyní si však již pojďme povědět, jak se staví zeď a proč se vyplatí tento titul zařadit do užšího výběru vaší herní sbírky.

Příprava partie, karty velení, generálů a rádců

Obvyklá příprava partie z kopie již užívané hry je 10 až 15 minut pro jeden pár rukou. Pravidla lze vzhledem k velikosti titulu poměrně rychle vysvětlit i novým hráčům, ale je třeba si pohlídat mnoho malých pravidel a jednotlivé kroky tří administrativních fází. Před partií po určení herního módu je také třeba vytřídit karty, které do hry nepřijdou. V případě kompetitivní varianty hry tedy odložit napříč balíčky karet pro variantu kooperativní a variantu solitérní.

Když to vezmeme odzadu, tak hra skončí ve chvíli, kdy je dosaženo posledního roku, či když v obecné zásobě dojdou žetony hanby, nebo pokud je dostavěná titulní zeď. Vítězem hry se stane hráč, který nasbírá nejvíc bodů cti.

Velká čínská zeď zdroj: Vlastní foto autora

Herní plán je rozdělený na tři části – produkční zázemí, obrannou zeď a shromaždiště útočných hord. Hráči získávají suroviny a provádí rozličné akce a přitom nesmí zapomenout posílat vojáky vypořádat se s nájezdníky a stíhat stavit obrannou linii. Hra je rozdělená na čtyři fáze – jaro, léto, podzim, zima, přičemž podzim je ústřední fází akcí, ostatní tři fáze jsou administrativní. Hlavním mechanismem je inovativně pojatý worker-placement, který si představíme za chvíli.

Na počátku partie si hráči vyberou z vylosovaných karet generálů a posléze i rádců. Právě výběr generála hráči určí počáteční suroviny a pořadí na čajové stupnici, zároveň tím získá silný efekt a nasměrování ke strategii, kterou by měl rozvinout. Během partie hráč může získávat další a další karty rádců a provádí stejnou volbu – nechá rádce ležet odhaleného pro jeho efekt, nebo jím podpoří svého generála. Pokud se symbol rádce shoduje se symbolem generála a je pod něj vsunut, dochází k posílení generálovy schopnosti, což obvykle znamená vyšší přísun bodů cti.

Kolo probíhá tak, že si hráči vyberou jednu ze šesti karet velení, jimiž disponují. Tato karta jim umožňuje vykonat silnou akci, ale slabší formu efektu provedou i ostatní soupeři, chtějí-li se zapojit. Což znamená, že hráči nečekají dlouze na svůj tah, při kterém vyhodnotí svou kartu velení, ale neustále mají nad čím přemýšlet a o čem komunikovat s ostatními.

Jakmile každý hráč zvolí kartu velení, jsou všechny takové karty odhalené a hráči si dle pořadí na čajové stupnici volí, kam ji v rámci kola zařadí – momentálně nejváženější hráč se tak může rozhodnout zahrát svou kartu jako první, poslední, nebo někde uprostřed zápolení ostatních.

Zahraná karta velení je odhozená a hráč se později během léta, tedy při přípravě na další kolo, rozhoduje, zda ji nechá ležet a za každou takto odloženou kartu získá vítězné body, nebo si všechny doposud takto odhozené karty vezme zpět do ruky. Rozeběhne se akční fáze podzimu, později během zimy dojde k vyhodnocení útoku hord, následně během jara a léta hráči připraví nové kolo, doplní nové hordy, částečně obmění nabídku rádců a získají příjem a tak pořád dokola.

Inovativní worker-placement

V zázemí nalezneme mnoho lokací, které lze dle barvy rozdělit na červené a zelené. Hráč disponuje miniaturami úředníků, které na tyto lokace umisťuje a zatímco efekt zelených lokací je provedený vždy, červené lokace je nutné pro aktivaci zcela zaplnit úředníky. Jedná se zejména o těžbu dřeva, kamení, zlata a energie čchi. Dřevo a kamení je důležité pro stavění vojáků, zlato pro zisk jezdců, úředníků či karet rádců, čchi umožňuje najmout lukostřelce či odstranit body hanby zpod svých vojáků v zásobě.

Dojde-li k aktivaci lokace, každý z přítomných hráčů získá počet kusů dané suroviny dle počtu svých přítomných úředníků, a to v pořadí dle čajové stupnice. Pokud na těžbu poslal navíc vojáka jako dohlížitele, vynese mu to jeden extra kus. A pokud je později povýšen, může v příštích tazích přinést více extra kusů. Vždy při konání těžby může hráč právě jeden kus vytěžené suroviny věnovat na stavbu zdi a umístit ho do skladiště, za což ihned získá 2 body cti. Když však skladiště dostatečně naplníte, využije toho váš soupeř a získá mnoho bodů za postavení části zdi.

Nicméně pokud chcete soupeře poškodit na zisku suroviny, která by ho nakopla k dalším ziskům, zkrátka na lokaci neposílejte své úředníky. Chtivý soupeř zůstane osamocený a dle načasování mu zbude jedna ze dvou možností: Buď na lokaci pošle své zbylé úředníky, aby ji úspěšně zaplnil a aktivoval, ale jelikož je přítomen pouze on sám, získá spolu se surovinami i body hanby (mínusové body počítající se v závěru partie), nebo na lokaci jeho úředníci uvíznou. V takovém případě hráč nic nedostane, nesmí si úředníky vzít zpět a jen čeká na vyhodnocení další karty velení. I na zelených lokacích lze při své osamocené přítomnosti získat body hanby, ale aktivace se hráč dočká.

Na další lokaci hráči mohou stavit zátarasy či jedno z pater zdi, pročež nejprve spotřebují nashromážděné suroviny ve společném skladišti, teprve poté případně dodají scházející potřebné suroviny doposud skryté za svou osobní zástěnou. Jinde si hráči koupí vojáky, jejichž náklady se liší dle druhu. Rádi byste levnějšího kopiníka, který zašlápne jedno místo na kartě hordy v první ze tří řad nájezdů? Nebo snad jezdce, který zašlápne políčka dvě a smí útočit v libovolné řadě? A co takhle lučištníka, který zůstane v bezpečí zdi, ale nepřinese vám za likvidaci hord žádné odměny?

Jen co je voják pořízený, vrhne se do víru boje. Později se během fáze zimy porovnají útočná a obranná čísla hord a zdi, zátaras a vojáků. Pokud hordy dosáhnou průlomu, získají nebránící hráči žeton hanby, který umístí pod svého vojáka v zásobě, čímž si ho zablokují pro nasazení na herní plán. Naopak při poražení hord, tedy obsazení všech políček na kartě, se hráč s nejvíce přítomnými vojáky stane majitelem této karty. Ta mu buď na konci partie přinese body cti, nebo ji v průběhu let použije na zbavení se žetonů hanby.

Podstatná je též lokace, na které si hráč za zlato koupí dalšího úředníka nebo kartu rádce, u které se stejně jako při přípravě hry rozhoduje, zda užije její plný efekt, či jejím symbolem zesílí schopnost svého generála. Na zbylých třech lokacích hráči mohou posunout vojáky po zdi pro lepší výhled na bojiště plné nájezdníků, dobrat si kartu vojenské taktiky nebo změnit čajové pořadí, které vedle pořadí karet velení a pořadí aktivace úředníků má vliv i na remízy.

Co ještě nebylo řečeno

Velká čínská zeď je vynikajícím počinem po mnoha stránkách – originální či inovované mechaniky a zdařilé ilustrace zcela přesvědčivě podporují téma hry a celkový vizuál je na vysoké estetické úrovni. Zásluhu na tom má i přehledné tematické rozdělení herního plánu na tři úseky. Musíte však počítat s potřebou opravdu velkého stolu a nejlépe časovou dotací až 5 hodin.

Obvykle partie zabere kolem 3 až 4 hodin i s přípravou a sklízením hry. Pokud však chcete mít jistotu, že vše stihnete, a hrajete-li ve 4 či 5 hráčích (pátého hráče přidává rozšíření), pak doporučuji přidat jednu hodinu pro průtahy či možnou přestávku. Herní plán je oboustranný a upravený pro 1 až 3 hráče na jedné straně a 4 až 5 hráčů na straně druhé.

Pro obranu zdi je zajímavý prvek věží, které lze nalézt v dosud nelokalizovaném rozšíření. I bez nich se ale jedná o plnohodnotnou hru, která vám vydrží měsíce. Znovuhratelnost se odvíjí od dříve zmíněných generálů a rádců, ale i od karet vojenské taktiky a karet dlouhodobých úkolů. Je též skvělé, že v Albi hru lokalizovali s pravidly ve verzi 2.0, neboť původní anglická pravidla byla špatně napsaná.

Přesto tu přetrvává občas matoucí sled ikonografie na kartách, vysvětlení ikonografie pouze v těle pravidel a stále chybí jakákoliv pomocná karta či arch s přehledem kola a jednotlivých fází.

Velká čínská zeď jako jedna z mála her dobře mísí spolupráci i řevnivost mezi hráči, kteří spolupracují po celou partii svými úředníky na těžbě, vojáky na porážení hord a surovinami na stavbě zdi, ale je na každém z nich, aby včas vymyslel a rozvinul svou individuální strategii, která mu na konci zápolení s hordami přivede titul největšího generála.

Opravdu mě po všech těch partiích anglické i české verze stále baví soutěživá spolupráce vznikající při samotné stavbě zdi i při umisťování úředníků, kdy si každý chce urvat zisk potřebných zdrojů, ale lokace se aktivuje teprve tehdy, když jsou zaplněná všechna políčka pro miniatury – pokud někdo hodně sází na jednu lokaci a nenabízí dostatek prostoru pro realizaci jiného hráče, tak ten jiný hráč tam nemusí úředníka vyslat a protihráčovi úředníci tak promarní tah na zisk surovin. A citelný nedostatek surovin ho oslabí na všech ostatních lokacích.

Velmi oceňuji, že díky kartám velení hrají všichni hráči bez větších prodlev a že je též na jejich pozornosti včas zachytit vzestup soupeře a brzdit jeho generála nepouštěním hráčových úředníků na těžbu potřebných surovin či na odměnová políčka karet hord – typicky zlata pro nákup rádců.

Co se nepovedlo a mohlo být zvládnuto lépe? Rozhodně insert, respektive velká krabice měla být ještě větší. Přestože jsou figurky uložené v pořadačích na míru a suroviny v jakémsi bazénu na dně krabice, který lze vyndat na stůl a hned hrát, nezbylo místo na devět pater zdi v postaveném stavu. Řešení jsou tři: Buď je postavené skladovat mimo krabici, nebo je pro každou partii skládat a zase rozkládat, nebo hrát pouze s destičkami pater a oprostit se od zážitku stavění 3D zdi.

Co by mělo být též větší, jsou políčka na obvodové stupnici bodů, aby bodovací žetony nevykukovaly přes své jedno políčko a hráč se při obcházení jednoho žetonu druhým nemusel strachovat, že oba žetony nepatřičně posune. Prvek nerovnováhy mohou skýtat různě silné karty generálů a počáteční kombinace generálů a rádců. Též některé schopnosti jsou přímočařejší než jiné, což může ovlivnit váš zážitek v prvních partiích.

Velká čínská zeď
1-4
120-180 min.
13+

Velká čínská zeď je svými mechanikami i vizuálním zpracováním nanejvýš tematický titul s vysokou znovuhratelností. Přináší inovativní pojetí worker-placementu, pevné a detailně zpracované miniatury, které se svým vzhledem liší napříč barvami hráčů. Na poli kooperativně-kompetitivních her se jedná o jeden z nejlepších počinů. I přes drobné nedokonalosti její obsah odpovídá ceně kolem tří tisíc, a pokud máte spoluhráče a tři až čtyři hodin na partii, tak rozhodně stojí za zařazení do herní sbírky.