Unmatched Dobrodružství: Úžasné příběhy – recenze prvního kooperačního výletu bojové série

Unmatched Dobrodružství – Úžasné příběhy
1-4
20-60 min.
9+

19. 2. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Značka Unmatched si ve světě stolních her udělala opravdu dobré renomé a rozhodně se jedná o vlajkovou loď studia Restoration Games. Tvůrcům se docela jednoduchými pravidly povedlo vytvořit zábavnou bojovku s možností zakomponovat do ní v podstatě jakoukoliv myslitelnou postavu, o čemž ostatně svědčí množství nejrůznějších setů, mezi kterými naleznete hrdiny od Marvelu, Bruce Lee, japonské legendy, Robina Hooda či legendárního kryptida Bigfoota.

Nicméně Unmatched Dobrodružství – Úžasné příběhy není „pouze“ další takový set. Jde o úplně nový způsob hraní, který funguje jako skvělý dodatek, ale rovněž si bohatě vystačí sám o sobě.

Pulpová spolupráce

Dojde vám to už díky velikosti krabice. Oproti běžným setům série se liší jak barvou (černou vystřídala bílá), tak hlavně velikostí, která nabobtnala do tradičnějších rozměrů větších plnohodnotných titulů. Dle toho bezpečně poznáte, že kupujete nový zážitek, který přechází z kompetitivního zápolení ke spolupráci, kde se hráči místo toho, aby se navzájem pronásledovali a likvidovali, semknou a postaví společné hrozbě.

Tu v této krabici představuje dvojice hlavních padouchů, jimiž se stal bájný kryptid Můří můž a Marťanský vetřelec. Výběr zrovna těchto soků přirozeně není vůbec náhodný, protože se sada tentokrát tematizuje do pulpových dobrodružství, legend a pověstí, které můžete znát z 20. století. Proto jim chodí na pomoc i šestice pohůnku jako obří Tarantule, Mravenčí královna, Ďábel z Jersey, Lovelandská žába, Sliz a Opokunk.

Unmatched Dobrodružství - Úžasné příběhy zdroj: Vlastní foto autora

Brakové opojení

Tomuto stylu jsou každopádně věrní i vybraní hrdinové. Faktu, že se tentokrát do hraní mohou najednou ponořit až čtyři hráči, odpovídá i jejich počet. Dalo by se říct, že celé skvadře chrabře velí první superhrdina Zlatý netopýr, který se pohybuje rychlostí blesku a současně nabízí silné útoky na blízko. Naopak na dálku je tady vynálezce Nikola Tesla, který vybíjením svých cívek získává mocné bonusové efekty pro své akce.

Ženskou část populace zastupuje chrabrá Annie Christmas, nesmírně silná hrdinka louisianských povídaček, která se nebojí rozdávat ani dostávat rány, s čímž jí pomáhá věrný společník Charlie. Samozřejmě se ale neztratí ani doktorka Jill Trentová – věčná slídilka, zapomenutá komiksová hrdinka a detektivka, které dopomáhají nejen její udělátka, ale také přítelkyně Daisy.

Přiznám se, že pulpovou stylizaci mám tuze rád a Unmatched Dobrodružství – Úžasné příběhy ji zvládlo zpracovat na jedničku s hvězdičkou. Z pohledu postav se tu sešla netradiční sestava, kterou si do sytosti užije každý příznivce braků, tajemných legend i zmíněných kryptidů. Všichni nově příchozí se v dosud nabízeném portfoliu neztratí a jejich schopnosti se povedlo docela chytře vybalancovat tak, aby bezproblémově fungovali samostatně, ale současně šlo docela přirozeně rozdělit jednotlivé role (podpora, tank, útok).

Navíc na každý komponent je radost pohledět, ilustrace jsou úchvatné a docela jednoduše se může stát, že se chvíli budete pouze kochat. I detailními figurkami, jež jsou na vysoké produkční úrovni (Můří muž se okamžitě řadí mezi oblíbence ve sbírce). Ostatně stejně jako celý zbytek hry, který sice komponenty nepřetéká, ale  okamžitě dokáže zaujmout. Tohle zkrátka lidé z Restoration Games umí. Jenom opravdu doporučuji si obalit všechny karty, jelikož mají docela velkou tendenci k poškrábání a opotřebení.

Novoty ve starém

Jakmile skončíte s kocháním, můžete přejít do přípravy a samotného hraní. To zcela logicky vychází z mechanismů a systému, který znáte z předchozích kompetitivních sad. Znamená to, že každý hráč si vybere jednu postavu, ke které dostane ukazatel životů a balíček karet, jež určují jeho schopnosti, tedy i možné akce. Jak se už ale zmínilo, tentokrát není vaším úkolem zlikvidovat ostatní hráče, nýbrž hlavního padoucha a jeho nohsledy (jejich počet určuje množství zúčastněných lidí). To docela proměňuje dynamiku střetnutí a přidává několik dodatečných prvků.

Například oboustranná herní mapa je na první pohled velice podobná předchůdcům. Jde opět o nepříliš vábný slet (zde se stále dává přednost funkčnosti před vzhledem) kulatých políček různých barev, propojených čarami a rozdělený do oblastí. Je nicméně unikátní v tom, že každý z padouchů má své vlastní mechanismy, které jsou s jeho mapou přímo spojené. Takže zatímco mimozemšťané provádí výsadky do očíslovaných kukuřičných polí, tak Můří muž postupně boří mosty, čímž omezuje dostupnost bonusových akcí, pohyb a blíží se konci hry.

Další obměnou je pořadí tahů. Hráči tady nehrají na střídačku, ale podle karet iniciativy. Ty se zamíchají i s kartami nepřátel a v každém kole se postupně tahají, čímž se pokaždé vytvoří jiné pořadí, které může dost ovlivnit průběh hry a taktizování. Tímto stylem se do hry propisuje trochu větší prvek náhody, který ale ve skutečnosti vítám, protože každé kolo dělá napínavé a překvapivé, stejně jako vynášení karet nepřátel z vrchu jejich balíčků.

Staré v novotách

Jinak se většina věcí děje přesně podle toho, jak jste navyknutí z klasického kompetitivního zápolení. Můžete se pohybovat, útočit či používat různé speciální schopnosti, kdy většinu těchto akcí určují vámi vynášené karty. Pro úspěch je pak klíčová dobrá správa karet na ruce i v balíčku, stejně jako vhodné pozicování na plánu. Jen je to tentokrát ještě navíc o dobré domluvě s ostatními.

Partie končí ve chvíli, kdy se splní jedna ze tří podmínek: porazíte všechny nepřátele a zvítězíte; všichni zemřete a prohrajete; nebo dojde ke splnění konečné podmínky, tedy že se čtyřikrát naplní ukazatel hrozby a nepřátelé splní svůj cíl (vetřelci obsadí planetu a Můří muž zboří všechny čtyři mosty).

Doba, během které se tohle všechno stihne odehrát, se výrazně liší podle počtu hráčů. Zatímco v sólu či dvou se většinou vejdete do půl hodiny, ve třech až čtyřech se klidně můžete vyšplhat na hodinu, možná i něco přes. Nejvíce mi z tohoto pohledu vyhovovalo hraní v sólu či dvou. Hra odsýpá, nedochází k žádným větším zádrhelům a všechno má svižný průběh. Ve třech a čtyřech se už delší dobu čeká na tahy, což sice můžete využít k důkladnějšímu rozmyšlení, ale tempo přece jen trochu opadne.

Napínák až do konce

Rozhodně musím pochválit vyvážení obtížnosti. I když jsem na internetu narazil na názory, že je titul v určitém počtu hráčů příliš jednoduchý, tak mě takový nepřijde. Ve všech počtech se mi nejčastěji stávalo, že vítězství nebo prohru určovalo až posledních několik tahů a nikdy nebylo hned jasné, jak partie dopadne. Napětí panovalo většinou až do samotného konce a hezky se tu povedla vyvážit náhoda s rozmyslem a přípravou. Hra též umí docela hezky trestat hloupá rozhodnutí a rozhodně bych ji neřadil mezi ty nejjednodušší. Naopak mi přišlo, že pokaždé šlo o pěknou výzvu, u níž si cením každého vítězství.

Taktéž se mi moc libí evidentní snaha tvůrců o to, aby zvolené téma nebylo pouhým pozlátkem, ale skutečně součástí hry. Jednotlivé legendy si evidentně pěkně prostudovali a vytvořili takové schopnosti a dovednosti, které k nim přesně padnou. Můří muž likviduje mosty v Point Pleasant, Vetřelci se neustále přemisťují díky létajícímu talíři a Sliz za sebou nechává otravnou smrtící stopu. Do jisté míry jde o stálý znak série, avšak moc rád vidím, že studio z této tendence i nadále nepolevuje.

No a co je na tom opravdu skvělé? Že je hra kompatibilní s předchozími sadami. Znamená to nejen to, že můžete čtyři nové hrdiny poštvat proti sobě i všem předchozím bojovníkům, ale hlavně lze dříve vydané postavy použít při boji proti místním padouchům. Upřímně nedokážu zhodnotit, jestli je titul připravený na veškeré možné kombinace, nicméně třeba takový Robin Hood s Bigfootem fungovali docela hezky a otevírali zase trochu jiné možnosti. Pokud ovšem narazíte na nějakou z kombinací, která zážitek nějakým způsobem výrazně narušuje, určitě budu rád, když se o ní podělíte.

Tohle ozvláštnění každopádně bude potřeba pro to, aby se Unmatched Dobrodružství – Úžasné příběhy na vašem stolu objevovalo opakovaně. Po zhruba čtyřech partiích jsem si začal všímat toho, že se mi hraní přece jen trochu zajídá a u nějakého osmého sezení jsem si uvědomil, že mě to přestává bavit, jelikož už nenastávaly nové či zajímavé situace. Dva padouši a celkově šest nohsledů prostě nestačí k zajištění dostatečné variability pro sáhodlouhé hraní. Na druhou stranu se dost pravděpodobně jedná teprve o první obsahovou vlaštovku a snad se v budoucnu dočkáme dalších kooperativních výzev.

Jedná se však o jedinou větší kaňku na kráse jinak moc pěkného titulu, který si užijí nejen příznivci série, ale i úplní nováčci. Jenom vzhledem k produkčním hodnotám musíte počítat s vyšší cenovkou, která se pohybuje kolem 1 800 korun, za něž rozhodně dokážete nalézt naditější krabice, jejichž obsah vám vydrží na delší dobu. Milovníci značky ale budou bezezbytku jásat.

1-4
20-60 min.
9+

Série Unmatched zvládá svůj první výlet do kooperativních vod více než dobře. Autorům se umně povedlo převést známé systémy, které obohatili o nové prvky vytvářející napínavá střetnutí ve stylovém kabátu. Záporáků by kvůli delší životnosti mohlo být více, ale díky svižným soubojům i produkčním hodnotám se Unmatched Dobrodružství – Úžasné příběhy rozhodně neztratí v žádné herní sbírce. Tím spíše díky kompatibilitě s dříve vydanými postavami.