Ani se mi nechce počítat, kolik dílů série Únikovka už má. Nekonečná studnice malých krabiček plných různých rébusů, kde není zapotřebí ničeho jiného než vlastní hlavy, nadále funguje jako zajímavá alternativa klasických únikovek, která sice nenabízí vtažení „do děje“, ale místo toho potěší pohodlím vlastního domova. Zároveň každý díl se svým zasazením snaží dostatečně odlišit, aby člověk pokaždé dostal trochu něco jiného. Stejně jako u nedávné Dračí sluje.
Tří království mají trable
Značka zamířila do ryzího fantasy prostředí, specificky do světa Silmaru. Jeho rovnováhu narušil zlovolný pán Xemon, který ovládl dračí horu a kraj uvrhl do stínů, jež mohou prolomit akorát tři chrabří dobrovolníci – válečník, čarodějka a lučištník. Povede se jim Xemona porazit, získat potřebné artefakty a obnovit mír ve všech Tří království? Ano, očekáváte správně, úspěšnost závisí pouze na vás.
Nečekejte vysloveně epickou výpravu ani propracovaný svět. Příběhového textu je tu pomálu, a vše je podmíněné hádankovému systému. Proto počítejte s tím, že fantazijní reálie působí jako třetiřadá fantasy, kterou jste vymýšleli, když jste byli na základce. I to má své kouzlo, už jenom kvůli tomu, aby si to užily i děti (možná hlavně ty).
Únikovka: Dungeons and Dragons?
Hlavní výhodou celé série je logicky absence čtení pravidel. Otevřete krabičku, vyjmete z ní karty a v jejich posloupnosti je začnete číst. Některé nabídnou stručný úvod, jiné vás instruují k přípravám, drtivá většina z nich na sobě skrývá překážku, kterou se pokusíte hlavou vyřešit. A vždy je to sympaticky podmíněné tématu.
Únikovka: Dračí sluj je proto vyhotovená jako průchod jedním dungeonem, kde na vás čekají pasti i nestvůry. Karty postupně vytvoří jednu velkou kobku s několika cestami, které sice nakonec musíte projít všechny, ale je na vás, v jakém pořadí.
Pohyb zaznamenáváte kartonovými figurkami, jež jsou hezkou přidanou hodnotou, ale stejnou službu by udělaly žetony. Nebo by určitě byly méně frustrující, jelikož způsob, jakým se figurky sestavují, není nejpřesvědčivější, a mají tendenci se rozpojovat.
Bude i boj?
Hádanky jsou příjemně variabilní. Šlo se cestou procházení komnat a většinou se hraje s prostorem a manipulací s kartami. Na většinu řešení zvládnete přijít hned, jiné kusy by si zasloužily dovysvětlení. Nejlepší je nicméně finále, kde se dočkáte boje se speciálními schopnostmi, šikovně podmíněnými pohybem. Obecně ale platí, že obtížnost není velká.
Tím spíše, když tempo je v podstatě na vás. Vaším největším nepřítelem tentokrát není čas, nýbrž vy sami. Výpravou si projdete vždy, výsledky nicméně ovlivňují špatné odpovědi. Když se překážku rozhodnete vzdát, případně dojdete ke špatné odpovědi, kartu odhodíte na vlastní hromádku pomyslných trestných bodů a na konci jejich počet porovnáte s tabulkou.
Obdobně jako u jiných podobných her, i tady se do luštění můžete pustit ve více lidech. Krabička tvrdí, že maximum je šest. Znovu si ale dovolím opakovat dávnou radu – nejlepšího výsledku dosáhnete v těch nejmenších počtech, ideálně v sólu. Protože nic vám zážitek nezkazí tak, jako hráč, který převezme iniciativu a rozhodne se věci řešit na vlastní pěst.
Únikovka: Dračí sluj sérii rozhodně ostudu nedělá. Jde o další hezký přídavek, tentokrát ve vyloženě klasickém fantasy hávu za doprovodu neurážejících ilustrací. Hádanky jsou z většiny jednoduché, závěrečné střetnutí nápadité a ta hodina docela rychle uteče. A jelikož se komponenty neničí, klidně ho po dokončení můžete věnovat svým blízkým, aby ukázali, jestli jsou lepšími hrdiny než vy.