The Guild of Merchant Explorers – recenze plná obchodních cest a pokladů

The Guild of Merchant Explorers
1-4
30-45 min.
14+

15. 11. 2022 16:46 | Deskovky | autor: Michal Suchánek |

Královna zaslala důležitý dopis přímo do Cechu obchodníků známých svými průzkumnými misemi a požádala každého odvážného dobrodruha, aby se vydal do nejrůznějších koutů království Tigomé. Vládkyně nedbala na neustálé brblání kartografů, kteří láteřili nad zastaralostí map. Dlouhá léta se navíc nestarala ani o obchodní cesty, natož o komunikaci s ostatními městy vlastního království. To vše mělo za následek ekonomický úpadek. Je proto nutné jednat! Postarejte se o znovuzrození říše se svým týmem průzkumníků. Cestujte přes rozbouřené moře, majestátní hory, vyprahlé pouště či hojné pastviny, abyste pomohli vytvořit obchodní cesty mezi městy, nalezli pradávné magické věže či navštívili nově vzniklé vesnice.

Že by další něco-and-write hra?

Máte už dost typu her, v nichž se používá tužka, ale nechcete se jich tak úplně vzdát? Pak pro vás mám řešení. Co takhle hra s duší „draw-and-write“, ale bez potřeby tužky? Tak zhruba tak by se dala v rychlosti popsat nová deskovka The Guild of Merchant Explorers.

Navrhli ji Matthew Dunstan a Brett J. Gilbert, kteří mají ve svém portfoliu takové kousky jako Elysium, Mandala či Širé pláne. Hru můžete hrát sami nebo až ve čtyřech hráčích. Každá partie vám zabere kolem 30-45 minut a spočívá ve správném umísťování průzkumníků na vaší mapku, která působí jako jakýsi hlavolam, na kterém hledáte ty nejlepší cesty, jak dosáhnout svých cílů. Konečné vítězství určí vaše nahromaděné bohatství, což je pro hru s obchodníky víc než příhodné.

Tak seberte mapku, pár dřevěných kostiček a panďuláků a pojďme na to!

The Guild of Merchant Explorers 7 zdroj: Vlastní foto autora

Jednoduché začátky

Každý hráč začíná s mapou představující část království Tigomé. K dispozici jsou 4 druhy map a od každé čtyři kopie, tedy pro každého hráče jedna. Mapa je složená z šestiúhelníků, které při objevování nových území označujete svými průzkumníky.

The Guild of Merchant Explorers se hraje na 4 éry. V každé z nich se uskuteční právě tolik tahů, kolik karet obsahuje balíček terénů. Základních karet je pět a během každé éry se přidává ještě jedna speciální karta éry, která obohatí každého hráče o nový speciální terén.

Karty terénů se zamíchají dohromady a odkryjí se jedna po druhé, následně vše probíhá simultánně. Na základě odhaleného terénu každý hráč umístí na svůj plán průzkumníky, kteří jsou propojení s jeho hlavním městem nebo ostatními průzkumníky/vesnicemi. Jinými slovy hráči mohou prozkoumat kartou daný počet políček specifického typu terénu nebo určitý počet sousedících prostorů.

The Guild of Merchant Explorers 5 zdroj: Vlastní foto autora

Vyrážíme na výpravu

Z počátku se snažíte objevovat vesnice, které na mapu umístíte ve chvíli, kdy prozkoumáte všechny sousední pole jednoho typu terénu. Jakmile se vám to podaří, nahradíte jednoho svého průzkumníka žetonem vesnice. V budoucích érách pak můžete takto objevené vesnice použít jako startovní body pro další výpravy a zvýšit si tak efektivitu svého průzkumu.

Hráči také odhalují nejrůznější bonusy, které se spustí, pokud překročí určité druhy polí na mapě. Prozkoumávání vraků lodí vám umožní vytáhnout si jednu z karet pokladů, které obsahují buďto jednorázové, nebo závěrečné bonusy. Některá pole pak dokáží přinést mince do vaší pokladnice či nalézt cestu k magickým věžím.

Nakonec ještě vytváříte obchodní cesty mezi městy. Každé známé město na mapě je označené číselnou hodnotou a spojením dvou měst získáte mince v hodnotě násobku těchto dvou hodnot.

Každá mapa má svá určitá specifika. Některé mapy vám budou komplikovat pohyb po moři, na jiných budete například sbírat krystaly umožňující další způsob bodování. K tomu všemu byste ještě měli dávat pozor na karty cílů, které jsou sdílené mezi všemi hráči a platí, že kdo je splní dřív, ten z nich dostane víc bodů. To je také jediný prvek interakce mezi hráči ve hře. Jinak je hra čistě solitérní.

Na konci kola každý hráč odstraní všechny své průzkumníky z mapy a příště tak bude muset vyrážet znovu. Je však důležité, že vše ostatní na mapě zůstává, tedy objevené vesnice, věže a další prvky. Po odehrání všech čtyř ér zvítězí hráč, který během hry získal nejvíc mincí, které tu slouží jako náhražka vítězných bodů.

Nevýrazná krabice ukrývá skvělý zážitek

Dle nevýrazného titulního artworku hra pravděpodobně mnoho hráčů nezaujme, což by ale byla škoda. Ostatní grafické zpracování hry je totiž na jedničku. Mapy působí svěžím dojmem a jsou krásně, a hlavně funkčně nakreslené. Karty používají jasnou ikonografii a jsou přehledné. Ač hra samotná může na první dojem působit trochu fádně, opak je pravdou a grafika jako taková neruší atmosféru hry. Ba naopak ji příjemně podkresluje.

The Guild of Merchant Explorers 6 zdroj: Vlastní foto autora

Co se týká komponent, tam už by přeci jen nějaká ta připomínka byla. Vše je do ruky takové titěrné a tím, že hra působí od pohledu jako něco-and-write, si říkáte, jestli by to pro ní ve výsledku nebyl lepší formát. Může se jednoduše stát, že zavadíte o stůl a všechno se vám na mapě smíchá. Jistě, je to někdy jen nešikovnost, já vím, ale stát se to prostě může. Kritický okamžik nastává i na konci kola, kdy jsou stahováni průzkumníci z mapy. Je zapotřebí velké opatrnosti, abyste nezavadili o své vesnice či jiné komponenty a neposunuli je jinam.

Pro mě osobně jde i přesto o jednu z nejzajímavějších rodinných her za poslední měsíce. Strávil jsem u ní několik večerů během sólo hraní, kdy nebyl problém zahrát i několik partií za sebou díky časové nenáročnosti. Rád ji vytáhnu i jako filler pro více hráčů, protože ji odehrajete opravdu do uváděných 45 minut, a to i s přemýšlivými hráči. I když osobně preferuji konfliktní hry, u The Guild of Merchant Explorers jsem se opravdu bavil i přes absenci interakce. Díky jednoduchým pravidlům i nováčci snadno proniknou do hry a jako oddechovka od náročnějších her poslouží tento titul výborně.

The Guild of Merchant Explorers
1-4
30-45 min.
14+

Příjemné překvapení na poli rodinných her v rozpínajícím se žánru něco-and-write. Ač hra samotná vyloženě není tohoto typu (tužka se v ní vůbec nepoužívá), pocit z hraní tohoto žánru přesto během partie vždy okusíte. Do hry snadno proniknete a budete si ji pořád dokola užívat. Nelze nic jiného, než ji doporučit.