Splendor Duel – recenze oblíbené hry ve verzi pro dva hráče

Splendor Duel
2
30 min.
10+

2. 11. 2022 16:00 | Deskovky | autor: Martin Lebduška |

Zlato, perly a drahé kamení fascinovaly lidstvo odjakživa. Jsou to symboly moci, krásy a honosnosti. Ve většině her se je snažíte získávat, zde je však budete utrácet, abyste získali něco ještě hodnotnějšího… vítězné body!

Ve hře Splendor Duel se vžijete do role jednoho ze dvou soupeřících zlatníků, kteří se každý snaží být tím nejlepším. V čem? No, asi ve svém řemesle. Jak? Sbíráním vítězných bodů. Proč? No, to vám ani krátký úvodník v pravidlech nevysvětlí. A tak máte možnost si domýšlet epické příběhy o tom, jak jim jde o ruku princezny, zakázku u císařského dvora nebo o korunu moci, která zachrání svět… Nebo si můžete přiznat, že jde o čistě abstraktní hru, která „téma“ využívá hlavně kvůli lákavému vizuálu.

Splendor Dule setup zdroj: Vlastní foto autora

Královská pokladnice

Hlavním lákadlem a vizuální dominantou hry Slepndor Duel jsou žetony reprezentující drahé kameny, perly a zlato. Tyto malé plastové žetony září výraznými barvami, jsou na svou velikost poměrně těžké, a tak nejenže v rukou jde cítit jejich váha, ale při manipulaci s nimi se vždy ozve příjemné „klikity klak“. I obrázek na nich je kvalitně proveden, takže si troufám tvrdit, že ani po stovce her se jen tak neohrají.

Další zajímavou komponentou jsou tři plastové svitky privilegií, na kterých se nese pečeť s písmenem S. Zbytek komponent pak již nijak nevyčnívá – kartonová hrací deska a přehled bodování. Karty, které provedením neurazí, ale ani nenadchnou, stejně tak jejich ilustrace. A pytlík na žetony, který se dá popsat jen slovem průměrný.

Všechny tyhle komponenty však mají krásně určené své místo v pevném plastovém insertu krabičky, díky čemuž vše vypadá pěkně a úhledně. Stejně tak na stole hra poutá svým vizuálem. Na hrací desku je rozložených všech 25 žetonů, pod ní čtyři karty šlechticů a nad ní svitky, pyramidka dvanácti karet a vedle ní tři balíčky.

Práce klenotníka

A když už máme tuhle krásu rozloženou na stole, můžeme se pustit do hry. Teda hned po tom, co se dohodnete, kdo z vás dvou bude začínat (pravidla říkají, že má rozhodnout náhoda, já tvrdím, že by měl začínat majitel honosnějšího šperku).

Ve svém tahu musíte udělat jednu ze tří akcí – buď si vzít tři spolu sousedící žetony drahých kamenů či perel z herní desky, nebo si zarezervovat jednu z karet v nabídce a vzít si k tomu žeton zlata z herní desky, nebo si za žetony koupíte a vyložíte jednu z karet z nabídky či z těch, co jste si již rezervovali.

Hlavním kouzlem hry je, že většina karet, které si koupíte, vám kromě bodů dávají i slevu. Například červené karty vám sníží cenu všech dalších karet o jeden červený žeton. A tak si budujete svoje vlastní tablo, díky kterému zvládnete efektivněji a levněji nakupovat karty a dosáhnout tak vítězství.

Splendor Dule Close up 1 zdroj: Vlastní foto autora

Pokud vám to zní až příliš přímočaře, nebojte. Už jen fakt, že existují tři způsoby vítězství, přidává hře na rozmanitosti. Vyhraje vždy ten hráč, který jako první získá buď 20 bodů, nebo 10 symbolů koruny, nebo 10 bodů na kartách jedné barvy. Jedná se tak o závod, kde neběžíte vždy do stejného cíle, a navíc můžete díky okolnostem v půlce hry změnit směr.

Tento závod je navíc vyšperkován drobnými bonusy, které vám umožní dostat se do vedení, ale také mohou odvézt pozornost od vašeho hlavního cíle. Některé z karet totiž krom bodů a symbolů korunek nabízí i speciální schopnosti jako: Vzít si žeton dané barvy z plánu, ukrást soupeři jeden žeton, zahrát si hned další tah nebo získat svitek privilegia. Tyhle bonusy však nejsou zadarmo. Karty, které je poskytují, jsou o něco dražší, a tak zase musíte zvažovat, kdy a jestli se vám vyplatí je zahrát.

Nebojte, už vám řeknu, k čemu jsou ty svitky. Jednoduše si za jeden svitek před svým tahem můžete vzít jeden žeton z herního plánu. A věřte mi, to vůbec není málo. Svitky navíc nedostáváte jenom ze schopností karet, ale může je vám „darovat“ soupeř, pokud zrovna doplní hrací desku novými žetony, nebo si z ní vezme obzvláště dobrou kombinací žetonů. Je to takový balanční mechanismus. Ostatně už na začátku hry dostane druhý hráč na řadě jeden svitek, aby nebyl v tomto závodě svou pozicí penalizován.

Splendor Dule unboxing zdroj: Vlastní foto autora

Fazety briliantu

Splendor Duel je skvěle fungující hra, designově vybroušená do nejmenšího detailu. Ve svém tahu máte vždy tak akorát možností, abyste měli nad čím přemýšlet, ale ne tolik aby vás to paralyzovalo. Tři cesty k vítězství jsou dost na to, abyste se mohli více rozhodovat, ale není to tolik, aby se to stalo nepřehledné. Náhoda v kartách a v tahání žetonů je osvěžující a nabízí třeba i možnost riskovat, ale nezadupe vás do země – rozhodně neprohrajete jen proto, že by to jen špatně přišlo.

A hlavně, většina z mých her končila tak těsně, jak jen to šlo, téměř vždycky vyhrál hráč o kolo před tím druhým, pokud ten neudělal nějaký hrubě netaktický tah. Takže si hra udržuje napětí po celou svou dobu. Stále máte pocit, že závodíte tělo na tělo, přetahujete se a vymýšlíte, jak se dostat o ten klíčový krok před soupeře. Ukrást mu pomocí schopnosti žeton, zarezervovat kartu, kterou by potřeboval, pozdržet doplnění žetonů... To vše může být tím klíčovým. A všemi těmito taktikami a dalšími vás může dostat i on.

Skvěle vyvážená je i herní doba – 30 minut deklamovaných na krabici se ukázalo být dosti přesným odhadem i při dumání nad výše uvedenými dilematy. Takže bez problémů stihnete za večer i více partií.

Pěkným detailem jsou i ilustrace na kartách, které korespondují s jejich herními vlastnosti. Čím hodnotnější karta, tím honosnější šperk na sobě postava má. Karty poskytující symbol korunky mají ilustraci korun a diadémů. Na kartě umožňující vám sebrat soupeři žeton je zlodějská ruka natahující se po šperku ve vitríně, a pokud vám karta umožní vzít si žeton z plánu, je na ní jako na podnose jeden velký drahokam.

Drobnou vadou na kráse jsou však pravidla. Ač se snaží být elegantní, tak drobné výjimky a dodatečná pravidla jsou neintuitivní a dost snadno na ně zapomenete. Autoři si toho ale očividně byli vědomí, a tak v návodu najdete rychlý přehled a nápovědu.

Krom toho není na Splendor Duel nic špatně. Avšak na rozdíl od drahých kamenů, hra tolik nezáří. Má pěknou produkci, ale v současném světě zhýčkaným excesivním kickstarterovými hrami zdaleka nevyrazí dech. Z herního hlediska je vyvážená a napínavá a rozhodně nadprůměrná… ale nenabízí nic, co bychom u dvojkových deskovek dosud neviděli. Zkrátka dělá všechno dobře, ale člověk z ní neskáče nadšením. Rozhodně neodmítne odvetnou partii, ale aby běžel domů s těšením se, že si zahraje zrovna tuhle hru, to se asi nestane.

Ale možná je to jen můj pohled znuděného hráče, přece jen na nedávné výstavě v Essenu na Splendor Duel lidé s nadšením stáli fronty…

Splendor Duel zdroj: Vlastní foto autora

Bonus: Splendor VS Splendor Duel

Pokud se deskovám už nějaký čas věnujete, téměř 100% jste už narazili na hru Splendor. Tato hra z roku 2014 svými krásnými plastovými žetony a jednoduchou hratelností učarovala nejednoho hráče a pro spoustu lidí se stala vstupní bránou do světa moderních společenských her. A tak vás určitě zajímá, jak si v porovnání s ní vede tento Duel.

V jednoduchosti je Splendor Duel vůči Splendoru tím, čím je 7 Divů světa: Duel vůči původním 7 Divům světa. Tohle srovnání je očividné nejen díky jménům těchto her, ale i díky tomu, že za oběma duelovými variantami stojí ostřílený herní designer Bruno Cathala. Ten u obou her vlastně provedl obdobný postup. Vzal hlavní jednoduchou mechaniku původní hry a upravil ji tak, aby fungovala co nejlépe ve dvou hráčích a k tomu přidal trochu pravidel navrch, aby razantně zvýšil nabídku možností, jak hru hrát.

Splendor Duel je oproti Splendoru hlubší, o něco propacovanější hrou a pro dva hráče nekonečněkrát lepší. I Ilustrace jsou v Duelu lepší a „tematičtější“, avšak tady laťka nebyla moc vysoko. Z produkční stránky mi poloviční velikost karet u Duelu asi vyhovuje více než v originálu, ale zmenšené žetony působí méně impozantně. Díky tomu je ale krabice Duelu poloviční. A hlavně je ta krabice naplněná a pod insertem není hromada vzduchu (ačkoliv pokud insert vyndáte, tak do krabice můžete nacpat ještě balíček hracích karet a mít tak s sebou na cestách víc her v jednom balení).

Splendor Duel
2
30 min.
10+

Splendor Duel nabízí solidní herní zážitek naplněný rozhodováním nad vyváženými možnostmi a dumáním nad tím, jak převézt svého soupeře. A ještě u toho na stole velice hezky vypadá a hrdě se může popasovat s těmi nejlepšími hrami pro dva, které na trhu jsou.