Slunečné dny začínají pomalu převládat, a tak jsme si doma rozhodli udělat radost se zvířecí duo novinkou pro nejmenší od Dina. Stačí si vybrat jarní Farmu nebo se vydat na letní Safari. Pravidla jsou naprosto stejná a liší se jen zvířátka. A jelikož k farmaření máme blízko, usnesli jsme se vydat alespoň herně společně se Štěpánem Peterkou na Safari.
Kromě toho, že je Štěpán bodrý chlapík a je již léta neodmyslitelně spjat s Dinem jako vývojář, občas i on přijde s nějakou vlastní hrou. Tentokrát se však nebudeme bát s Doktorem Hrubcem ani se nevydáme za pokladem jako v přepracovaném Dračím hradě, protože si jen zpestříme pexeso prvky zaměřenými na podporu vnímání tvarů, vzorů a barev pro zdravý vývoj malých capartů.
Pamatuj na zvířátka
Bavíme se tu o hrách pro 2 až 6 hráčů, kteří se budou snažit v mřížce 5 x 5 najít barvu a tvar, které společně tvoří dané zvíře. V krabičce najdeme 12 karet zvířat, které se rozdají hráčům rovnoměrne na počátku partie a slouží jako jejich úkoly – atributy jakých zvířat mají za cíl najít. Tyto samotné rysy vydají na 24 kartiček, na nichž si hráči cvičí paměť.
Aby byla ale mřížka kompletní, je třeba nezapomenout zamíchat mezi kartičky i surikatu filutu (či myšku šibalku ve verzi Farma). Ve svém tahu jako v tradičním pexesu hledáte dvojici, kterou tvoří silueta a detail zvoleného zvířete z úkolové karty. Jakmile úspěšně najdete dvojici, vyložíte před sebe kartu zvířete a ukončíte tah. Nejste-li úspěšní, otočíte rubem nahoru obě příslušné kartičky a hraje další na řadě.
Co se ale stane, když otočíte oba rysy shodného zvířete, které náleží soupeři? Buď tah ukončíte a skryté karty necháte ležet na ploše, nebo dvojicí obdarujete soupeře a vysloužíte si možnost otočit další dvě kartičky. Vítězí hráč, který jako první vyloží svou poslední kartu zvířete.
A jak je to s tou surikatou/myškou? Hráči mohou zvolit mezi dvěma variantami. Otočíte-li surikatu, tak ji buď prohodíte s druhou otočenou kartičku, nebo po vyložení všech karet z ruky pokračujete a vítězíte teprve tehdy, když odhalíte i tuto zbývající lichou kartičku.
Povedené vzpomínání
Tady není dlouze o čem. Hra je to jednoduchá, rychlá a pěkně ztvárněná. Obtížností se Safari/Farma od pexesa neliší, různorodost párových kartiček náročnost nezvyšuje (podle zkušenosti našich dětských hráčů). Navíc se nehraje na 48 či 64 karet, ale pouze 25. K běžné paměťové hře je tu navíc zahrnut pomáhací princip (přenechání nalezené dvojice soupeři, kterému náleží), se kterým děti od první chvíle rády hrály, aniž by jako někteří z nás dospělých taktizovali.
Podíváme-li se na to věkově, hra je oficiálně určená pro děti od 4 let. Tvary a barvy se děti učí již mnohem dříve, ale pexeso většinou zvládají chápat a hrát až od 3 let. Věkově tedy vše sedí a tak se stačí jen rozmyslet, zda dáte doma přednost klasickým dvojicím nebo Diňácké variantě, která nás – staré i mladé pexesáře – pro svou pestrost bavila. Kdo by si přeci nechtěl poskládat svoje zvířátka?
U nás doma ale Safari opravdu zabodovalo. Takže jsme se pustili nakonec i do Farmy a i venkov nám přinesl radost. Tříapůlleté Anežce, která miluje zvířata a ráda hraje pexeso, obě varianty učarovaly svou pestrostí a osvěžujícím pocitem v rámci paměťových her. Už jich pár má nahráno, neboť pro děti v tomto věku je vše na motoriku, barvy, tvary a paměť.
A vlastně v této kratochvíli na pár minut najdete všechny čtyři složky. Hru si užili i její o rok starší kamarádi a hráli s Anežkou několik partií za sebou. A když šli domů, dali jsme si po svačině na hřišti několik partií i s prarodiči.
Z paměťových her naše děti bavila již Dinem vydaná Schovka Honzy Vodičky i rexí novinka Pim, Pam, Pum. Safari a Farma se tak zařadily po boku her jako Schovka a Pim, Pam, Pum, které začaly v krátké době dohánět v počtu partií. Takže hádám, že vím, co si zahrajeme zítra. Kompletace krokodýla a hyeny či prasátka a kravičky se zkrátka ne a ne omrzet!