Přestože Japonec Seiji Kanai vydal svou první hru již v roce 2006, díru do světa udělal až o šest lest později s drobnou karetkou Milostný dopis. Ta od té doby ve více než dvaceti podobách dobyla svět a zařadila se mezi karetní stálice, ať šlo pouze o jinou grafiku či o nové hry postavené na původním systému.
U nás si vzala tuto značku pod křídla společnost Blackfire, nyní již fungující pod hlavičkou asmodee. Od ní jsme se dočkali původní verze Milostného dopisu laděné do fantasy středověku, před pár lety přibyl titul Star Wars: Jabbův palác přidávající karty plánů, které mění podmínky výhry v daném kole, a letos se vydání dočkal Arkham Horror: Lovecraftův dopis, kdy se jedná o vylepšenou verzi osm let starého Lovecraft Letter, kde vám oboustranné karty nabídnou silné efekty, ale nesmíte se zbláznit, když u jejich hraní propadnete šílenství.
Nesmíme zapomenout ani na variaci pro 6 hráčů vracející se k originálu či loňskou verzi Bridgertonovi. Do rodiny Milostného dopisu patří i kombinovatelné tituly Ztracené dědictví: Létající zahrada a Ztracené dědictví: Hvězdný koráb dříve u nás vydané Mindokem. V dnešním článku se ovšem vrátíme v čase do roku 2002, kdy v kinech promítali novou disneyovku Lilo & Stitch.
Lilo Pelekai je malá havajská holčička, která ztratila rodiče a žije se svou sestrou Nanou. Je trochu osamělá a odlišná od ostatních dětí. Experiment 626 (Stitch) je „ničící stroj“ geneticky vytvořený šíleným vědcem Jumbou na jiné planetě. Stitch je silný, odolný a extrémně inteligentní – ale byl stvořený jen pro chaos. Uteče na Zemi, kde ho Lilo v domnění, že je pes, adoptuje v útulku.
Přes jeho ničivé sklony se mezi nimi vytvoří pouto. Ústředním motivem příběhu je ʻohana, havajský pojem pro rodinu, který znamená, že nikdo nezůstane opuštěný ani zapomenutý. Stitch postupně nachází místo, kde ho přijímají ne jako zbraň, ale jako člena rodiny. A právě v ladění tohoto světa se rozhodl Seiji Kanai společně s Jorgem Zhangem vydat novou verzi Milostného dopisu nazvanou v češtině Rošťák 626.
Jak se hrálo s princeznou
Klasický Milostný dopis je určený pro 2 až 4 hráče a vystačí si s malým balíčkem 16 karet představujících různé postavy dvora, očíslované hodnotami 1 až 8. Na začátku kola se karty zamíchají, jedna se tajně odstraní ze hry a každý hráč dostane po kartě. Ve svém tahu si aktivní hráč dobere novou kartu, z těch dvou na ruce si vybere jednu, kterou zahraje, tedy vyloží před sebe a okamžitě provede její efekt.
Efekty umožňují hádat soupeřovu kartu, podívat se na ni, vyměnit si tu svou druhou kartu na ruce se soupeřovou jedinou, zvolit hráče, který si vymění kartu za novou v balíčku, apod. Pokud některého hráče efekt vyřadí, už se kola neúčastní. Kolo, tedy minipartie, končí ve chvíli, kdy zbývá jen jeden hráč, nebo když se balíček vyčerpá. V takovém případě vyhrává ten, kdo má v ruce kartu s nejvyšší hodnotou. Vítěz kola získá žeton přízně princezny a nová minipartie začíná. Hraje se, dokud některý z hráčů nezíská předem stanovený počet žetonů, čímž se stává celkovým vítězem.
Jak se hraje se Stitchem
Konečně se dostáváme k nové verzi Milostného dopisu a nutno říci, že z hlediska efektů se jedná téměř o úplně novou hru. Ať již jde o efekty zcela nové, nové hodnoty karet, nebo efekty přiřazené kartě s jinou hodnotou. Zkrátka Rošťák 626 opravdu přiletěl z jiného vesmíru, byť tu a tam probleskne inspirace jinými dříve vydanými variacemi.
Novinkou je žeton zvaný Stitch, který se nalézá vyložený vždy před jedním hráčem. Může být otočený nahoru stranou Hodný Stitch, nebo běsnící stranou Experiment 626. Pokud si hráč vezme Stitche, vezme si žeton odkudkoli, položí si ho před sebe a neotáčí ho. Pokud má Stitche otočit, žeton se jen obrátí na druhou stranu, ale zůstává na místě. Kdykoli se na kartě mluví o Stitchovi, myslí se tím tento žeton bez ohledu na to, jakou stranu právě ukazuje.
Pojďme si představit postavy a jejich hodnoty. Gantu (hodnota 0) pošle Stitche hráči po levici; Prezidentka Federace (1) umožní tipnout kartu v ruce jiného hráče – pokud je tip správný, hráč vypadává z kola. Na rozdíl od strážkyně z klasiky smí hádat i další prezidentku; Cobra Bubbles (2) vám dovolí podívat se na kartu jiného hráče, a pokud je to Lilo nebo Nani, tento hráč vypadává, tedy takový krutopřísnější kněz.
Spárky (3) vyvolají souboj dvou hráčů – porovnají si své karty a ten s nižším číslem vypadává, přičemž při remíze se nic nestane. Pokud hráč se Stitchem prohraje, Stitche získá jeho soupeř. Jedná se tedy o barona, se kterým je ovšem hráno pouze v plném počtu čtyř hráčů. Jumba (4) otočí Stitche na druhou stranu; Andělka (5) vám pošle Stitche a pokud je Hodný, můžete hrát ještě jednou; Leroy (5) vyřadí z kola hráče, který má Experiment 626, a zároveň vám tím pošle Stitche. Takto ovšem můžete vyřadit i sami sebe.
David (6) je komplikovanější, protože vám jako komorná poskytne imunitu vůči cíleným efektům do dalšího tahu, ale neochrání vás před efekty, které nejsou zaměřené přímo na hráče – třeba před Leroyem. Pleakley (6) vám umožní vyměnit si kartu s jiným hráčem, ale pokud má tento hráč Stitche, může výměnu zablokovat tím, že vám ho pošle; Nani (7) přepošle Stitche k vybranému hráči kromě sebe, ať je Stitch kdekoliv; a konečně Lilo (8) vám přepošle Stitche a je-li v podobě Experimentu 626, otočí ho na Hodného Stitche.
Konec rošťáren
Rošťák 626 je díky mnoha novým efektům, vyššímu počtu karet a rozdílnému zacházení novou dynamickou hrou, kde se člověk musí naučit zcela nově uvažovat v mezích nových pravidel. Kusově 9 karet ze 17 operuje se Stitchem.
V této verzi hry, dojde-li k porovnání hodnot karet v samotném závěru partie, si k hodnotě své karty držitel Hodného Stitche přičte 2, skončil-li s Experimentem 626, tak si naopak 2 odečte. Lilo (8) můžete na rozdíl od princezny vyložit v průběhu hry, ovšem pokud ji (či Nani) ve vaší ruce zahlédne Cobra Bubbles (2), jste z kola venku.
Hráli jsme v pěti a hru si vážně užili. Přestože hra budila dojem, že by mohla být rozstřelená množstvím efektů a víc náhodná, vše se pěkně spojilo. Sice je menší šance uhodnout, kdo co má, než jsou hráči zvyklí z Milostného dopisu, ale za to je tu více možností, jak soupeře vyřadit. A to stojí za úvahu. My jsme se smáli a špičkovali v jednom kole.
Celá hra se navíc ukrývá v tematicky laděném látkovém pytlíku, který rozhodně není na škodu. Fanoušci předlohy a přístupné zábavy by si hru Rošťák 626 neměli nechat ujít a i majitelé jiných verzí Milostného dopisu by ji neměli obcházet, jelikož na vás čeká překvapivě rozdílný zážitek.