Rok pandy – recenze štychovky o čínském zvěrokruhu
Recenze zdroj: Mindok

Rok pandy – recenze štychovky o čínském zvěrokruhu

Název:
Rok pandy
Počet hráčů:
2-5
Herní doba:
25-40 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

6. 5. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Vzhledem k tomu, že začátkem letošního roku vyšla Pán prstenů: Společenstvo prstenu – Štychová karetní hra, je na poli „přebíjecích“ titulů trochu komplikované bojovat. Výlet do Středozemě nabídl parádní kooperativní zážitek přistupující k zajetým mechanismům s mnoha nápady i zábavnými úkoly (naše recenze zde). Přesto vydavatelství Mindok do pomyslného boje brojí a začátkem dubna vydalo Rok pandy. Karetku, která rozhodně dokáže na první pohled zaujmout.

Čínský zvěrokruh detailně a nádherně

Lákavý už je samotný přebal vyobrazující bojovného titulního medvěda ozdobeného zlatými detaily. Krabička od Wen-ťüe Čuang dává najevo, že tady si potěcha oka zase jednou přijde na své. Následně to potvrdí i karty, o jejichž ilustrace se postaral umělec vystupující pod zkratkou CMYM. Detailní vyobrazení zástupců čínského zvěrokruhu kombinované s pěti živly (voda, oheň, dřevo, kov a země) a doplněné o mýtické prvky bulvě lahodí a člověk je zase jednou nadšený, že v rukách třímá nádheru.

Je proto trochu škoda, že zbylé komponenty vytváří zvláštní kontrapunkt. Takže zatímco karty nabízí dospělejší fantastiku, žetony (bodů a pandí nálady) působí obyčejně, v jistém ohledu až příliš rodině. Nehledě na to, že není sladěný font na kartách a žetonech. Ač se v konečném důsledku jedná o „prkotinu“, nad kterou bych běžně mávl rukou, tady mě to z nějakého důvodu trklo do očí.

Rok pandy zdroj: Mindok

Mariáš s příchutí pokeru

Pohledný vizuál každopádně slouží hratelnosti, kterou vymyslel Carl Chudyk, autor Red7 nebo Glory to Rome. Ten si asi stejně jako hlavní postava říkal, proč není panda mezi 12 zvířaty čínského zvěrokruhu. Pochybení se rozhodl napravit a bájné zvíře mezi „velikány“ vklínil.

Obdobně jako v jiných štychovkách, i tady je hlavním úkolem hráče zbavit se karet dříve než soupeř. Toho dosáhne vyhrávání zdvihů (místní pojmenování štychů), k němuž dochází tím, že zahrajete vyšší kartu či kombinaci než on.

Rok pandy zdroj: Mindok

Roku pandy to funguje tak, že začínající hráč vynese figuru, kterou může představovat jedna karta, sada karet stejné hodnoty, postupka dvou až pěti karet, sada stejných postupek (formace) nebo bomba, kterou představuje 4 a více stejných hodnot. Navazující hráči pak mohou dosud poslední vyloženou nabídku přebít dle předepsaných pravidel. Buď to udělají stejnou figurou s vyšší hodnotou (dvě čtyřky přebíjí dvě trojky), bombou (přebít ji může jenom další bomba) či kartou živlu, pro jejíž zahrání musíte splňovat podmínky, ale jedná se o instantní vítězství ve štychu (nelze přebít), za které si líznete další dvě karty.

Panda přetéká do basketbalu

Takto se pokračuje do chvíle, než v tahu zůstane jediný hráč, který nepasoval. Ten, kdo dal nejvyšší nabídku, štych vyhrává a odhazuje všechny své karty. U ostatních ale do hry vchází hlavní fígl, v němž je Rok pandy oproti zbytku pelotonu unikátní. Karty jsou dvouhlavé a nabízí dvě rozličné strany. Pokud prohrávající zahrál karty pouze bílou stranou nahoru, vezme si je zpátky do ruky, ale otočí je na modrou stranu, která je obecně silnější a dává přístup k mocnějším kombinacím. Jestliže ve štychu zahrál byť jedinou kartu modrou stranou nahoru, odhazuje všechny karty stejně jako vítěz.

Princip přidává do hry dodatečný strategický rozměr, díky němuž si můžete štychy plánovat dopředu a občas schválně prohrát, abyste byli příště silnější (výhodné ve chvíli, kdy vám nepřišla nejlepší ruka). Zároveň se do hry takto zabudoval „catch up“ mechanismus, jenž prohrávajícím umožňuje se elegantně vrátit do hry.

Přichází s tím však jedno „ale“. Vzhledem k tomu, že se prohrávající dostává k silnějším kartám, které po zahrání stejně zahazuje, značně se prodlužuje herní doba. Vítěz musí během štychů sesbírat 15 vítězných bodů, jež se udělují na konci kola podle nejvyššího počtu karet v ruce u soupeřů.

Problémem je, že díky zmíněnému „catch up“ mechanismu se vítěz ve štychu zase tolik netrhne a většinou se nám dařilo získat kolem 3 až 4 bodů. To znamená alespoň čtyři až pět celých kol, což se může docela jednoduše natáhnout ke 40 minutám, tedy asi nejzazší hranici času, kterou bych chtěl s podobnou hrou strávit. Proto se nám osvědčilo limit stáhnout na 10. Leč uznáváme, že jednou nastal extrém, kdy hráči přišla taková ruka, že se mu povedlo brzy zahrát všechny karty a hned v prvním kole získal 10 bodů.

Simulátor vynechávání

Též se dá tvrdit, že systém vynášení a přebíjení je až příliš striktní. Mnohokrát se nám během hraní stávalo, že přísedící vypouštěli tahy, protože neexistoval způsob, jak danou figuru přebít. V tomhle ohledu by byla vítaná větší volnost, kde by se třeba jednotlivé kombinace trumfovaly navzájem. Připouštím, že by se najednou zvýšila náročnost na přemýšlení, na druhou stranu by se štychy výrazně zrychlily, což by přidalo na chuti k další partii.

Rok pandy zdroj: Mindok

Tvůrci je nicméně nutné přiznat snahu o nějaké to oživení. Kromě hodnot karet se na nich ještě občas zobrazují symboly vody, bambusu, ohně a pandy. Bambus vám po výnosu okamžitě přinese jeden bod, zatímco oheň umožní odhodit kartu z ruky. Panda pak spustí jeden ze dvou efektů žetonu pandí nálady, jež se točí kolem otáčení karet v ruce na modrou stranu a kradení bodů ostatním.

Nejproblematičtější, ale zároveň nejzajímavější je voda, jež slouží jako žolíková hodnota v sadách, postupkách a formacích. Proto dokážete s menším počtem karet dělat větší divadlo. Zároveň je příjemné, že aktivace efektů je volitelná, leč existuje jen málo případů, kdy by se vám nehodila.

Půvabnost se nesnoubí se zábavou

K samotnému českému vydání nemám mnoho co vytknout. I s ohledem na menší množství textu jsou pravidla sepsaná srozumitelně. Je sice pravdou, že k některým zákonitostem se budete asi vracet, což ale není problém překladu, nýbrž hry jako takové.

Rok pandy zkouší ke štychovkám přistupovat zase trochu jinak, leč zajímavé nápady mají dvojí břit, a kromě unikátního mechanismu přináší omezení a délku, kvůli čemuž není moc chuti se ke hře pravidelně vracet. Pokud je na vás v jiných titulech přebíjení příliš komplikované, možná si tu zábavu najdete. Existují ovšem jiné tituly, které vtáhnou více. Rozhodně ale v méně pohledném provedení.

Název:
Rok pandy
Počet hráčů:
2-5
Herní doba:
25-40 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

Verdikt:

Rok pandy je štychovkou, která sází na parádní vizuální pozlátko a vyobrazení čínského zvěrokruhu. Ústřední mechanismus dvouhlavých karet se základní a vylepšenou stranou je zajímavým kořením, ale v konečném důsledku dělá sezení zbytečně dlouhé. Samotné vymýšlení kombinací pak dokáže být zábavné, přestože je poněkud svazující.

Nejnovější články