Paláce Carrary – recenze stavebního závodu o mramor

Paláce Carrary
2-4
60-90 min.
10+

3. 1. 2023 16:35 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Vítejte v Itálii prokvetlé mramorem!

V roce 2012 vydalo autorské duo Michael Kiesling a Wolfgang Kramer stojící za „maskovou trilogií“ hru Paláce Carrary, která byla nominovaná na Kennerspiel des Jahres (hra roku pro zkušené hráče). V roce 2022 byla hra v přepracované verzi vydaná podruhé belgickým studiem Games Brewer, přičemž o její českou verzi se postaralo vydavatelství Tlama Games. O ilustrace se tehdy stejně jako letos zasloužil německý ilustrátor Franz Vohwinkel, který se v nedávné době podílel i na vizuálu strategické hry o kolonizování vesmíru Beyond the Sun.

Paláce Carrary zvou hráče do Itálie na ligurské pobřeží, aby tam započali stavební závod ve snaze nakoupit co nejvýhodněji rozličné druhy mramoru a z nich co nejrychleji vystavět a obodovat šestero měst.

Paláce Carrary 8 zdroj: Vlastní foto autora

Hra je vhodná pro 2 až 4 hráče starší 10 let a nabízí základní a pokročilou variantu pravidel, která je oproti prvnímu vydání mnohem bohatší. Časově si na hru vyšetřete hodinu až dvě podle varianty a množství hráčů.

Nákup, stavba, bodování, sochání a dekorování

Paláce Carrary se hrají na předem neurčený počet kol a končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů využije všechny své bodovací sloupečky a zároveň je již vyčerpaná zásoba budov k doplnění do nákupní nabídky.

Ve svém tahu se hráč rozhoduje mezi čtyřmi akcemi: Nákupem mramorových bloků z nabídky na dvojdílném kruhovém mechanismu, stavbou budovy či její monumentální verze, spuštěním bodování, nebo vzdání se tahu za účelem zisku dvou florénů.

Prim zde hraje kruhový mechanismus rozdělený na šest výsečí a hráč si vždy po případném pootočení/zlevnění o jednu výseč zvolí právě jednu výseč a z ní nakoupí za florény libovolné bloky mramoru, které se vyskytují v šesti barvách. S každou další výsečí se mramor zlevňuje, a to společně s mechanikou různé využitelnosti jednotlivých druhů mramoru napříč městy již budí zvědavost, jak si autoři poradí s bodováním.

Při stavbě budov hráč totiž platí libovolnou kombinací přijatelného mramoru ve stanoveném množství. Zatímco bílý mramor je nejdražší a užijete ho vždy, tak fialové bloky nejnižší ceny zužitkujete při stavbě nanejvýš dvou měst – v poměru 1:1 ve fialovém městě, anebo 2:1 v následujícím modrém městě.

Paláce Carrary 6 zdroj: Vlastní foto autora

Bez bodování to nepůjde

Postavené budovy vršíte do sloupečků nad jednotlivá města své hráčské desky. Můžete se rozhodnout i pro postavení monumentální verze o hodnotě osmi bloků mramoru či přestavění stejného typu budovy na verzi monumentální zaplacením rozdílné ceny v mramoru. Pokud jakýmkoliv způsobem získáte monumentální verzi budovy, smíte si také dobrat jednu z bonusových destiček bodování, která zvýší městské číslo, jímž se násobí zvolené budovy.

Při bodování si hráč určí jedno ze čtrnácti typů obodování a na jeho základě si přidělí body. Lze bodovat všechny budovy v rámci jednoho města (součin jejich celkové mramorové hodnoty a čísla města), jeden typ budov napříč městy (součet součinů mramorové hodnoty budovy v každém městě zvlášť a odpovídajícího čísla města) anebo obodovat pouze městský či venkovský terén (součet mramorových hodnot odpovídajícího terénu napříč městy).

Každé město smí za celou partii obodovat pouze jeden hráč, zatímco bodování budov napříč městy a bodování terénů může hráč díky své hráčské desce spustit kdykoliv. Ovšem jakmile někdo spustí bodování, je radno se k němu v rámci svého bezprostředně následujícího tahu přidat, neboť pouze tak lze získat bonus v podobě tří vítězných bodů či pěti florénů. Kdo se nepřidá, smí spustit bodování později, ovšem již žádný bonus neobdrží.

Paláce Carrary 3 zdroj: Vlastní foto autora

Když základ nestačí

V pokročilé verzi se ke slovu dostávají i sochy a dekorace, které doposud zahálely v krabici a jimiž lze zvedat hodnotu jednotlivých budov. Ty lze získat díky druhé straně dvojdílného otočného mechanismu. Ve svém tahu smí hráč pohnout o jednu výseč opět základním kruhem, jehož každá výseč nabízí jinou dekoraci, nebo menším kruhem nabízejícím sochu v určité barvě.

Jestliže hráč ve svém tahu zcela vyprázdní jednu z výsečí od mramoru, smí si jako bonus dobrat též odpovídající dekoraci či sochu. Pro hru s dekoracemi a sochami je nutné hráčské desky i desku bodování obrátit na stranu B, díky čemuž vzrostou možnosti typů bodování a hráči taktéž získají skladiště pro momentální uložení svých soch před jejich instalací do vhodných budov.

Hra čistá jako mramor sám

Paláce Carrary jsou příkladem jednoduchého a čistého designu, kterým mě Kieslingova tvorba oslovuje čím dál víc. Mechanicky se jedná o hru s prvky sbírání sad a pokládání dílku, tedy poměrně nudnou záležitost. V kombinaci s kruhovou nabídkou zlevňující mramor a nabízející zisk dekorace či sochy, a městskou poptávkou, kdy každé město využije jinou škálu typů mramoru, však již mluvíme o fungující strategii plné kalkulu, při které si však nutně neuvaříte hlavu.

Pravidla obou herních variant jsou jednoduchá, dobře napsaná a z hlediska ikonografie či materiálové kvality kartonových a dřevěných komponent není co vytknout. Je to přesně ten typ hry, který si pořídíte, když s hrami začínáte nebo když hrajete příležitostně a hledáte něco oddechového k zapřemýšlení.

Paláce Carrary 4 zdroj: Vlastní foto autora

Pokročilá varianta délku hraní neprodlužuje a skýtá pouze další možnosti, které lze započítat do svého plánování. Zvolím raději dekoraci či sochu? Umístím sochu rovnou na jednu ze svých hodnotnějších budov, či si počkám na postavení té monumentální, sochu na ní umístím ze skladiště a tah na to vše oboduji? A stihnu to dříve než soupeř? Co když si toho všimne? Bude mi stačit obodovat typ budov či terénu, pokud mi soupeř zablokuje možnost obodovat celé město?

V pokročilé variantě lze navíc body získat i za prvenství v množství instalovaných soch v každém městě zvlášť či za různě velké sety kopií dekorací jednoho druhu. Nechybí ani možnost si zlepšit finální převodní poměr florénů na vítězné body.

Hledáte-li něco jednoduchého na přemýšlení, fungujícího, s vysokou znovuhratelností a širokou přístupností, pak s Paláci Carrary neuděláte chybu.

Paláce Carrary
2-4
60-90 min.
10+

Paláce Carrary jsou fungujícím stavebním závodem, ve kterém všichni hráči staví napříč šesti městy, ale každé město smí obodovat pouze jeden z nich – ten, který spustí bodování jako první! Jedná se o oddechovou strategii s jednoduchými pravidly a vysokou znovuhratelností, která zabaví ty, kteří s deskovkami teprve začínají, stejně jako zkušené hráče hledající něco oddychovějšího.