Ostrov – recenze oddychové škodičky prověřené časem

Ostrov
2-4
45-60 min.
8+

19. 12. 2022 17:30 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Do právě začínajícího 20. století jsi vstoupil jako dychtivý zelenáč, který se chtěl stát ošlehaným dobrodruhem. Zatímco mnohé skupiny vyrazily na Dálný Východ či k pólům Země, ty ses přichomýtl k té, která se rozhodla jet prozkoumat nový objev. Nepopsaný ostrov vynořivší se z oceánu, který by mohl být dávno ztracenou Atlantidou. K břehům ostrova však nakonec kromě vaší expedice dorazilo i několik dalších skupin badatelů a hledačů pokladů.

Ostrov 09 zdroj: Vlastní foto autora

Po několika týdnech na ostrově, když jste se již ty a tví druzi chystali k návratu a dokončovali přípravy, se ostrov začal potápět zpět do oceánu. Všichni začali o překot strkat nalezené cennosti do kapes a brašen a ve vzrůstající panice se vrhli naloďovat na čluny. Moře počalo bouřit a pod jeho hladinou se míhaly černé stíny. Podaří se ti zachránit? Pomůžeš svým druhům? Doplujete, doplavete, přežijete? A co členům ostatních expedic – pomůžeš jim, nebo je necháš v moři na pospas netvorům?

Autorem hry Ostrov, jejíž původ se datuje až do osmdesátých let a kterou u nás vydává Blackfire, je Julian Courtland-Smith, od kterého jsme se kromě přepracované verze Atlantidy do vesmíru v podobě Survive: Space Attack! dočkali již pouze titulu Lost Valley of the Dinosaurs.

Jak se prchá z ostrova?

Ve vymezeném prostoru na herním plánu je postavená potápějící se ostrov ze tří druhů terénu – pláže, lesy a hory. Každý z hráčů disponuje deseti členy týmu, z nichž každý má ve svých chodidlech vyraženou hodnotu od 1 do 6. Na počátku partie hráči tah po tahu rozmístí své dříve si prohlédnuté dobrodruhy po ostrově. Do závěrečného vyhodnocení se na ně ale nesmí podívat a jejich hodnoty si musí pamatovat.

Stejně tak rozmístí každý hráč své dvě loďky po obvodu ostrova a mořské hady na jejich výchozí pole. Nyní se již do konce hry bez jakékoliv výjimky střídají hráči na tahu. Hra končí ve chvíli, kdy je odhalen jeden horský hex ostrova se sopkou. Tehdy Ostrov zanikne pod výbuchem síly z hlubin a všichni na něm přítomní i na moři umřou.

Ve svém tahu hráč nejprve může zahrát dílek terénu z ruky schovaný z minulého tahu. Poté rozdělí až tři pohybové body mezi své figurky a lodě, aby si následně ještě zvolil z herního plánu jednu destičku, kterou si vezme a skrytě prohlédne. Tímto způsobem jsou nejprve rozebrané pláže, potom lesy a až jako poslední přijdou na řadu hory.

Ostrov 05 zdroj: Vlastní foto autora

Pokud je dílek zelený, musí ho hráč okamžitě zahrát. Pokud je červený, musí si ho schovat a zahrát ho později – na začátku svého tahu nebo v tahu jiného hráče v případě reakčních dílků na likvidaci žraloka či velryby. Odebral-li hráč dílek terénu, na kterém stála něčí figurka, z této figurky se stane plavec.

Ten musí buď doplavat na pevninu (s omezením jeden pohybový bod na tah), nebo k ní musí doplout na loďce. Na ostrov se nebožák již vrátit nesmí. Na závěr svého tahu hráč hodí kostkou a uplatní její výsledek pro pohyb jedním z tvorů – mořským hadem, který žere plavce i loďky s pasažéry, žralokem, jež si pochutná na plavcích, či velrybou, která zničí loď a z pasažérů udělá plavce.

Čtyři dekády a ani jeden šedivý žeton

Tak jsme se dočkali! Vydavatelství Blackfire oživilo škodící skvost, který poprvé vyšel již v roce 1982. Přestože je hra takto stará, má pořád co nabídnout. Má jednoduchá přímočará pravidla, která hráčům skýtají mnoho k rozhodování, částečně dílem taktiky, částečně dílem náhody, a přesto je nezatěžuje podmínkami, výjimkami a kombinacemi.

Ostrov 02 zdroj: Vlastní foto autora

Ve svém tahu neustále dělíte body pohybu mezi své naloděné dobrodruhy, vlnami zmítané plavce, příšery, které chcete odehnat anebo i poštvat na soupeře. Váháte, když je na lodi jeden váš a jeden soupeřův panáček, zda odrazit od břehu nenaplněnou lodí, nebo nechat soupeře v příštím tahu do ní naskočit svého druhého panáčka, kterým nad lodí získá kontrolu, zatímco vy o ni přijdete.

Naopak když na ni máte své dva souputníky, takticky můžete nechat soupeře loď doplnit jeho (celkově na lodi třetí) figurkou, a tak snad nebude mít důvod mořská monstra posílat proti loďce, na které se také veze. Nesmíte zapomínat na své druhy uvízlé ve vnitrozemí Ostrova a taky vážit, kdy loďku vprostřed moře obsazenou svými i soupeřovými panáčky pohnout a kdy nechat soupeře utratit své pohybové body na společné dobro.

Pokud vám nevadí škození ve hře, tak si ji moc užijete. Je téměř pro každého. Pro ty, kteří si chtějí chytrým způsobem oddechnout od komplexních her, pro začátečníky, je vhodná na párty a zaujmout může i hráče klasických tahových her. Alespoň já jsem si při ni vzpomněl na klasickou halmu.

Hře po herní stránce i po stránce komponent není co vytknout. Ani mi nevadí, že dřevěné figurky mořských tvorů nejsou potištěné, jak se v současnosti stává zvykem. Otázka snad jen zůstává, proč je část komponent dřevěná, zatímco figurky dobrodruhů a kostka jsou z plastu. Nešlo to udělat jednotně? Vyražení, respektive vypálení čísel na panáčky či symbolů na stěny kostky by bylo drahé?

Pravidla jsou jasná, čtivá a přehled všech efektů terénových hexů najdete na jejich zadní straně. Je škoda, že tam nenajdete stručně shrnutá pravidla pro pohyb monster při hodu kostkou, protože ta by se tam vešla. Naštěstí tuto informaci najdete po obvodu samotného herního plánu a jakmile se zorientujete, již vám nic nechybí k bezchybnému odehrání své první partie plné dobrodružství, napětí a škodolibých zvratů.

Ostrov 06 zdroj: Vlastní foto autora

Geniálnost pravidel potvrdí jejich poslední strana nabízející čtyři modulární úpravy pravidel plus vylepšení zážitku v duelovém závodu. Shrnuje možná uchopení jádra hry, která vás sice při studování herní kostry napadnou, ale je fajn to mít potvrzené jako legitimní variování základního konceptu. Každá z úprav zabírá pouze tři až pět řádků textu a přesto citelně mění to, jak k celé partii přistoupíte.

Ostrov je zkrátka lety prověřená hra, která nestárne. Zbývá jen doufat, že Blackfire rovněž vydá rozšíření z roku 2015, které shrnuje dříve vyšlá tři minirozšíření. Tím bychom se dočkali nových dřevěných olihní a delfínů, dvou nových kostek i expedičních týmů pro pátého a šestého hráče.

Ostrov
2-4
45-60 min.
8+

Ostrov je čtyřicet let stará hra, která má stále co nabídnout zážitkem i komponenty. O momenty legrace, škodolibosti a překvapení nebývá nouze a zároveň je pravidly tak jednoduchá, že ji můžete vytáhnout na stůl po náročném dni a užít si ji i s méně zkušenými hráči, kterým ji vysvětlíte během pěti minut. Funguje skvěle v jakémkoliv počtu hráčů a v současnosti svou cenou kolem sedmi až osmi stovek skvěle konkuruje na trhu novým drahým hrám.