Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa – recenze deduktivní hry s bubínkem pro malé i velké

Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa
2-6
21 min.
6+

28. 8. 2023 16:53 | Deskovky | autor: Radek Rath Malý |

Podle legendy je ve starém panském sídle stojícím na okraji města ukrytý úžasný poklad! Chcete ho najít, a proto jste se rozhodli strávit v sídle noc. Po marném hledání se to už chystáte vzdát, když se objeví duch kapitána Skřípa, aby vám svůj poklad pomohl najít. Moc toho nenamluví, hraje však skvěle na tamburínu, s jejíž pomocí vám prozradí, ve které místnosti máte hledat.

Vydavatelství Blackfire přichází s dětskou verzí hry Mysterium, kterou se nebojím označit jako kombinaci Dixitu a Clueda. V původní hře jeden hráč představuje ducha a snaží se kartami napovědět týmu vyšetřovatelů, kdo ho zabil, v jaké místnosti a čím. Mezi snadnými tituly pro větší množství hráčů se díky mechanikám i vizuálu jedná o jednu z nejlepších rodinných a párty her na českém trhu.

Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa přejímá koncept napovídání, ale přichází s inovací, která nás moc bavila i jako dospělé hráče. Duch zde totiž napovídá tamburínou! A i když se jedná o jednoduchou tamburínu s tenkou blánou a neosazenou rolničkami, je to něco nového, nevídaného a zábavného.

Autory této dětské verze Mysteria nejsou původní tvůrci Oleg Sidorenko a Oleksandr Nevskiy, ale Antonin Boccara a Yves Hirschfeld. Strašidelné prostředí, které by nemělo nikoho vyděsit, obstaral Olivier Danchin. Hra je až pro šest hráčů, ale užijete si ji i ve dvou. A jak že se vydáte po stopách pokladu kapitána Skřípa ve hře, která vyhrála cenu dětské hry roku dle Spiel des Jahres?

Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa zdroj: Vlastní foto autora

Viktoriánské sídlo a jeho taje

Na stole leží deska panského sídla s pěti místnostmi a nad ní deska počítadla kol se dvěma variantami – v jednodušší se obvykle hádá po jedné kartě, zatímco v těžší je hráč několikrát vybídnut k uhádnutí dvou karet zároveň. Stačí zvolit stranu, uspořádat destičky pokladů, tedy přidat či odebrat poklad pro těžší variantu a umístit žeton půlměsíce na počítadlo kol a může se jít hrát.

Každé kolo se jeden z hráčů zhostí role ducha a vylosuje si jeden z pěti žetonů s čísly místností. Kartu v této místnosti musí ostatním hráčům napovědět skrze zvuky vylouděné na bubínek. Hráči si prohlédnou vyložené karty, zavřou oči, duch zvolá slavnostně či tesklivě „húúúúú“ a vyloudí patřičné zvuky.

Po skončení své melodramatické produkce znovu zvolá „húúúúú“, hráči otevřou oči a domluví se na místnosti, do které půjdou hledat poklad. Je-li to správná karta, což jim duch potvrdí svým žetonem, získají neznámý poklad z hromady destiček. V opačném případě mají smůlu. Tak jako tak se všechny karty na desce vymění, měsíc postoupí mračnou nocí, tamburíny a žetonů se chopí nový duch a hraje se dál.

Pokud hráči hádají dvě karty, hádají je postupně! Jsou-li úspěšní v obou případech, vezmou si namísto jedné hned dvě destičky pokladu. Tím také zvětší svou šanci na získání párových destiček, které dohromady poskytují jednu hvězdičku navíc. Na konci partie si hráči sečtou všechny hvězdičky na pokladech a dle tabulky v pravidlech překontrolují, jak moc byli úspěšnými hledači.

Tam…tam…tamburínou k bohatství

Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa je opravdu zábava! Tamburína je z levného ranku, nicméně karty jsou moc pěkné a nápadité, respektive vybízí k nápaditosti hráče. Co když se vám v místnosti sejde oheň v krbu a konev s vodou? A jak napovíte a odlišíte od sebe basketbalový míč, skleněné kuličky a bubliny z bublifuku? Je libo gramofon, slona, ohňostroj či hradní dělo?

Bavili jsme se každým coulem a hra byla tak krátká, že jsme od stolu nevstali a hned se vrhli na další kolo plné „húú húú húú“. Je s podivem, že původně Blackfire nechtěl tuto dětskou verzi (nejen pro děti) lokalizovat. Já hlásám, Skřípa do každé rodiny! A třeba po čase bubínek nahradíte tamburínou i s rolničkami.

Mysterium Kids: Poklad kapitána Skřípa
2-6
21 min.
6+

Zábavná a nápaditá hra, která malé i velké přiměje ke zpozornění, soustředění a naslouchání. Mysleli jste si, že nemáte hudební sluch? Tak po několika partiích se z vás vyklube zvukový mistr! Vše je srozumitelné, pěkně ztvárněné a od rozbalení krabice do pěti minut hrajete!