Málokterý název společnosti má takovou sílu jako britský Games Workshop. Letos již padesátiletá firma se sídlem v britském Nottinghamu je dnešním pohledem slavná zejména díky značce Warhammer a jejím fantasy i sci-fi figurkovým hrám, deskovkám, RPGčkám i videohrám.
Ale nebylo tomu tak vždy a její cesta od začátku k současnosti byla až neuvěřitelně pestrá. Tak pestrá, že jejím spoluzakladatelům Ianu Livingstoneovi a Steveu Jacksonovi dávalo perfektní smysl sepsat historii společnosti do jednoho rozměrného svazku, který nazvali prozaicky Muži s kostkami.
Díky nakladatelství Mytago se k nám tento klenot dostává v prakticky bezchybném překladu a žádný nerd už tak nemá jedinou výmluvu, proč by se tato bezmála tří set stránková kniha neměla vyjímat v jeho polici.
Upřímně si nemyslím, že byste nutně museli být fanoušci Warhammeru, abyste dílo docenili. Game Workshop totiž dal vzniknout tolika produktům, ale i dalším slavným jménům, že se jedná o obecně jedinečný výlet do doby, kdy byl celý herní trh ještě v plenkách a doba přála odvážným a vizionářům. Nebo jako v tomto případě, naprostým bláznům s velkým talentem i štěstím.
Kniha to bere pěkně od podlahy od školních let zmíněných pánů a jejich oblibě v hraní deskových her, která se postupně a opravdu pomalu proměnila v podnikání, když ve svém maličkém bytě začali vyřezávat hrací desky pro klasické hry jako šachy a go.
Jenže výroba automaticky vede k prodeji a ten zase k marketingu, takže se Games Workshop věnoval i vydávání nejednoho časopisu, následovalo otevření nejedené prodejny a přinášení amerických her na evropský trh.
Ostatně jedním z prvních skutečných zářezů byl výhradní dovoz tehdy ještě neznámé hry a celkově neznámému stylu hraní, který představil Gary Gygax v Dungeons & Dragons. Dnešním pohledem je naprosto úsměvné, že se Britům podařilo získat tříletá exkluzivní distribuční práva pro celou Evropu na základě objednávky celých ŠESTI kusů Dungeons & Dragons, a to prosím ještě s množstevní slevou, protože jinak by si objednávku Games Workshop v té době ani nemohl dovolit…
Podobnými kuriozitami je kniha doslova nabytá. O cestě Livingstonea a Jacksona přes celé USA za jejich prvním velkým festivalem – devátým ročníkem Gen Conu. O problémech s náboženstvím, které považovalo hraní RPG her za satanismus. O rozjetí vlastní výroby figurek, jejichž prodeje měla podpořit jejich vlastní hra Warhammer.
O nejrůznějších finančních problémech, kdy zakladatelé měsíce bydleli v dodávce, sprchovali se ve squashovém klubu a častokrát se kvůli růstu firmy stěhovali z jednoho tragického bytečku do většího, ale neméně tragického. O najímání desítek a desítek zaměstnanců, z nichž se někteří stali vlastními legendami (třeba takový Joe Dever pracoval v prodejně Games Workshop jako vedoucí zásilkového oddělní, ale dnes ho známe jako tvůrce legendárního gamebooku Lone Wolf).
Zkrátka a dobře je kniha Muži s kostkami neuvěřitelným výletem, který vám dokáže, jak moc se Games Workshop dotkl herní světa. Jak moc ovlivnil jeho současnou podobu a jak moc napomohl vzniku jiných velikánů.
Při jejím čtení jsem měl vyloženě dětskou radost a častokrát jsem se zasnil, jaké to asi pro dva nadšence do deskových her muselo být zažívat všechny ty úspěchy, včetně vytvoření gamebookové série Fighting Fantasy, jíž se prodalo na 20 milionů kusů.
Povídání je navíc doprovozené slušnou porcí fotografií nejen hlavních postav tohoto příběhu, ale i jejich produktů, smluv či třeba náčrtů návrhu gamebooků, díky čemuž si daleko snáz představíte tehdejší dobu i produkty.
Stejně tak se autorům podařilo sehnat řadu dávných zaměstnanců a obstarat od nich citace, které podporují pohled samotných tvůrců na Games Workshop. Nicméně osobně bych k publikaci nějakou tu výhradu přece jen měl, ale je to možná jen můj osobní problém vycházející z analytičtějšího nastavení.
Čekal jsem, že tu zazní přece jen víc čísel, která by mi vyrazila dech. Dozvíme se, že časopis Owl & Weasel měl nějakých 200 výtisků měsíčně, zatímco jeho náhrada v podobě slavného White Dwarfa dala v prvních měsících těch výtisků rovnou 4 000, ale už se nedozvíme, jak na tom byl v době své největší slávy.
Na to, že je Games Workshop dnes slavný hlavně díky Warhammeru, mi přišlo, že si v knize vysloužil až moc strohou kapitolu bez větších zajímavostí. Ale možná tvůrci chtěli právě více poukázat na ty méně slavné kouty společnosti a neubírat jim na důležitosti tím nejdůležitějším.
Obecně je tu díky fotografiím, které leckdy pokrývají hned několik stran v řadě, méně samotného textu, což znamená, že knihou profrčíte za pár hodin. Pozitivní na tom je, že získáte poměrně slušný přehled o historii společnosti za docela skromnou investici času a jako seznámení se s látkou je to výborné. Negativní je, že zkrátka spousta oblastí by mi vůbec nevadila v daleko podrobnější formě.
Nicméně výtky ani zdaleka nepřevažují nad klady a Muži s kostkami mi zajistili opravdu skvělou zábavu na pár procítěných večerů. Je to kniha, kterou by si definitivně měl přečíst každý fanoušek Games Workshopu a jeho tvorby, ale stejně tak – jak už jsem říkal v úvodu – i každý příznivce stolní zábavy obecně. Je to totiž neuvěřitelná pohádka z doslova dřevních dob deskovek, RPGček a wargamingu, která pobaví, nadchne, překvapí, vyrazí dech a okamžitě ve vás vyvolá chuť si něco zahrát. Tak zachřestit, hodit, spočítat poškození a opakovat!