Recenze zdroj: tisková zpráva

1-5
30-45 min.
14+

2. 4. 2018 15:56 | Deskovky | autor: Patrik Hajda |

Malé velké galaxie

1–5 hráčů | 30 minut | Od 14 let | česky, minimum textu

Od předchozího fantasy v podobě Malá velká království se jako mávnutím kouzelného proutku (nebo sonického šroubováku) přesouváme mezi hvězdy do Malých velkých galaxií. Galaxie mají s královstvími prakticky jen jeden společný prvek – kostky. Ale teď to myslím fyzicky, ne jako mechaniku. Zatímco v královstvích je používáte k nastavení hodnot a v celé hře tak nenajdete jediný druh náhody, v galaxiích kostky tvoří páteř celého zážitku, který stojí a padá na nevyhnutelné náhodě.

Pokud budete ke galaxiím přistupovat jako k silně strategické hře, tak se šeredně spálíte. Chcete těžit zdroje na planetách? Modlete se za jeden ze šesti symbolů na kostce. Chcete kolonizovat planetu? Další symbol na kostce. Zajímá vás rozvoj vašeho impéria? Kostka… Ale rozhodně to není ta zlé, jak to zní. Dokud máte energii, můžete vesele přehazovat a v případě nouze je vám k dispozici i konvertor.

Nicméně s každou další lodí, kterou získáte, s každou další kostkou navíc a s každou další zkolonizovanou planetou náhody ubývá. Když si vše dobře rozestavíte, dokážete využít dokonce všechny strany kostek a zbavíte se tak zoufalého pocitu, který nastává po hodu pěti „zbytečných“ symbolů. Stejně jako v předchozím případě i zde platí, že se mimo svůj tah nenudíte. Nejenže je hra opravdu svižná, ale kdykoliv mimo svůj tah můžete utratit bod kultury a provést akci, kterou právě provedl aktivní hráč.

Ale na rozdíl od Malých velkých království vedou v Malých velkých galaxií v podstatě jen dvě cesty k vítězství – skrze kolonizování planet a skrze vylepšování vlastního impéria. Za obojí dostávají hráči body a jakmile někdo dosáhne fixního čísla 21, nastává konec hry. To však ještě neznamená, že by daný kolonizátor byl jasným vítězem.

Všichni totiž na začátku hry obdrželi tajnou misi, po jejímž splnění lze získat další body a zasloužit se tak o překvapivé vítězství. A děje se to. Když si tohle uvědomíte, pochopíte, že spěchat za ukončením hry se nemusí vyplatit za každou cenu. Přestože mají kostky na výsledek hry značný vliv, není to tak, že by se hráči jen vezli. Dá se usilovat o různé strategie, dá se cíleně škodit. A kdo by neměl rád krásné kostky a sci-fi.

O Malých velkých hrách

Série Tiny Epic začala již v roce 2014, kdy na Kickstarteru uspěla Tiny Epic Kingdoms (Malá velká království). Téhož roku zde uspěla i Tiny Epic Defenders. Od té doby se rok co rok objevila další Tiny Epic hra, vždy zaznamenávající obrovský finanční úspěch. V roce 2015 následovala Tiny Epic Galaxies (Malé velké galaxie), o rok později Tiny Epic Western, loni Tiny Epic Quest (Malá velká dobrodružství) a letos už proběhla kampaň Tiny Epic Zombies.

Malé velké galaxie
1-5
30-45 min.