Recenze zdroj: tisková zpráva

1-4
30-60 min.
14+

2. 4. 2018 15:56 | Deskovky | autor: Patrik Hajda |

Malá velká dobrodružství

1–4 hráči | 60 minut | Od 14 let | česky, trochu textu

Dostáváme se k zatím poslednímu vydanému počinu Scotta Almese, k Malým velkým dobrodružstvím. Ta v sobě svým způsobem snoubí Malá velká království i Malé velké galaxie. S první jmenovanou sdílí fantasy tématiku, s druhou jmenovanou náhodu v podobě kostek. S oběma pak prvek společný většině Malým velkým hrám, za který mohu jen a pouze chválit – zapojení hráčů mimo jejich tahy.

V Malých velkých dobrodružstvích se po vzoru Bilba Pytlíka vydáváte na velkolepou výpravu, které ale nekončí bitvou pěti armád, není zde ukecaný drak a krásnou krajinu nesužují skřeti. Zdejším problémem jsou přemnožení goblini a velká spousta hrdinů toužící po slávě. Každý hráč se ujímá jedné družiny hrdinů, jejíž členy bude vysílat na plnění různých úkolů, hledání pokladů, učení se kouzlům, plenění goblinů a získávání legendárních předmětů.

Malá velká dobrodružství zdroj: tisková zpráva

Hráči v průběhu pěti kol přes den cestují po mapě a v noci vykonávají rozličné akce. V obou případech se hráči střídají v tazích, během kterých se dostanou ke slovu i ostatní přísedící. Hráči mohou se svými hrdiny cestovat svisle po řekách na voru, (paradoxně) vodorovně po cestách na koni, na lodi kamkoliv kolem ostrova, úhlopříčně na křídlech gryfa a pěšky do libovolné sousední krajiny.

Jakmile si hráč na tahu vybere způsob, mohou jej využít i všichni ostatní. Po využití čtyř z pěti jmenovaných způsobů zapadne slunko, což je čas kostek. Hráč na tahu jednoduše hodí kostkami a postupně vyhodnotí jejich symboly v předepsaném pořadí. Nejhorší jsou symboly goblinů, které zraňují zdejší hrdiny. Vtip je v tom, že zranění se rozdávají postupně mezi všechny hráče, takže nemusíte být na tahu, abyste zařvali někde v lese.

To samé platí pro symboly energií, i když ty jsou mezi ostatními hráči vítané. V případě symbolu magie vzroste její úroveň, což sice hráčům umožňuje stále snazší učení, ale goblini se stávají agresivnější a energie ztrácí na síle. Zbylé tři symboly – pochodně, svitky a zásahy – využívají všichni hráči společně (nerozdělují si je mezi sebe). Díky nim postupují skrz chrámy k pokladu a vybíjejí gobliny v okolí.

Kromě toho můžete ještě plnit různé úkoly, garantující vám body zdraví, energii, speciální efekty, a dokonce i předměty. A tady přichází ke slovu inovativní prvek Malých velkých dobrodružství – takzvaní ITEMeeples. Jde o klasické figurky známé třeba z Carcassonne, ale tyto umí držet zbraně, štíty, lektvary, knihy atd. Jde v podstatě o vizuální prvek, kdy předměty samozřejmě mají určité vlastnosti. Zážitek tím rozhodně jen získává.

V dobrodružstvích se na rozdíl od království musíte snažit o všechno. Tedy za předpokladu, že nechcete ztrácet body. Boduje se totiž naučená magie, dokončené úkoly a zabití goblini, přičemž jejich stupnice začínají v záporných číslech. Malá velká dobrodružství jsou sice nejdelší hrou z trojice, ale jsou zároveň i nejhezčí, a i po herních mechanismech nejoriginálnější.

O Malých velkých hrách

Série Tiny Epic začala již v roce 2014, kdy na Kickstarteru uspěla Tiny Epic Kingdoms (Malá velká království). Téhož roku zde uspěla i Tiny Epic Defenders. Od té doby se rok co rok objevila další Tiny Epic hra, vždy zaznamenávající obrovský finanční úspěch. V roce 2015 následovala Tiny Epic Galaxies (Malé velké galaxie), o rok později Tiny Epic Western, loni Tiny Epic Quest (Malá velká dobrodružství) a letos už proběhla kampaň Tiny Epic Zombies.

Malá velká dobrodružství
1-4
30-60 min.