Drakiáda: Čas letí – recenze frenetického pouštění draků

Drakiáda: Čas letí
2-6
10 min.
10+

21. 11. 2022 17:03 | Deskovky | autor: Patrik Hajda |

Také jste jako malí, v případě rodičů i jako velcí vyráželi s příchodem podzimu na luka vybavení špagátem, na jehož konci se skvěl majestátní papírový drak? Dorazili jste doprostřed větrného území, nasměrovali se po větru, vyzdvihli draka nad hlavu a... Dělali vše pro to, aby se ve vzduchu udržel co nejdéle? Bojovali s větrnými proudy, jako orel se jim snažili přizpůsobit, a hlavně ten špagát nepustit!

Tak přesně tato tradiční podzimní aktivita přivedla designéra Kevina Hamana na jeden z těch nejlepších nápadů. Mám na mysli nápady, na jejichž základech vznikne hra natolik triviální a zábavná, jak je to jen možné. Žádná sáhodlouhá příručka pravidel, žádné výjimky z nich, žádné fáze a nutnost hráče uspat vysvětlováním záludností. Prostě čistota sama. Ono by bylo ostatně trochu divné, kdybyste hru, kterou dohrajete za 10 minut, museli vysvětlovat déle než minutu...

A věřte mi, 10 minut bohatě stačí na vytvoření po čertech zábavné hry. Přesto je mi jasné, že následující věta mnohé z vás odradí. I mě by odradila. Ale i tak vás vyzývám, dejte tomu šanci, vystupte z komfortní zóny a nechte se příjemně překvapit. Kites jsou totiž kooperativní realtimovou hrou s přesýpacími hodinami, které vás bez ustání děsí blížícím se koncem celé partie. Nejsem žádným fanouškem her hraných pod tlakem, ve stresu, ale už třeba Hrdinové bez záruky mě přesvědčili o tom, že i takto hektická záležitost může být opravdu skvělá zábava.

Už letí! Koukni, letí!

A tou Kites skutečně jsou. S přesýpacími hodinami se dostáváme k onomu téměř dokonalému nápadu, jak zpracovat pouštění draků v deskové hře. Nehledě na počet hráčů, kterých může být od dvou do šesti, ve hře vždy budete pouštět šest draků – červeného, oranžového, žlutého, modrého, fialového a bílého. Každý je přitom reprezentovaný přesýpacími hodinami, které tvoří gros celé hry.

Kites 2 zdroj: Vlastní foto autora .

Stejně jako při skutečném pouštění draků je i začátek hry Kites velice poklidný. Draci bezvládně leží na louce, respektive přesýpací hodiny jsou položené na stole, aby se písek v nich nikam nepřemisťoval. Pak ale začínající hráč vypustí prvního bílého draka a začne neskutečný šrumec. Prvních pár tahů si možná ještě budete říkat, že o nic nejde, ale jakmile se k bílému začnou přidávat další draci/přesýpačky, a to se nebojte, že se přidají, začnou se vám pěkně potit ruce

Princip je zcela triviální – udržet draka ve vzduchu zde znamená zamezit přesypání hodin. K tomu hráči používají druhou a poslední komponentu, kterou ve hře najdete – karty. Na každé kartě je jedna nebo dvě barvy draků. Zahráním karty jednoduše otočíte dané barvy přesýpacích hodin. A to je celé. Hráči se střídají v tazích, v nichž musí zahrát jednu z karet, dobrat si novou a předat tah. To je opravdu úplně celá hra. Hraní karet a otáčení přesýpaček.

Asi to zní hloupě, nezábavně, nudně, ale hra má neskutečnou dynamiku, je strašně hektická, neoddechnete si u ní, budete strašně vystresovaní, vzrušení... A než se znovu nadechnete, je najednou konec, protože vám pravděpodobně některý z draků spadl na zem (dosypal se písek) a hráči tak ve svém úkolu prohrávají. Úkolu, kterým je zahrání úplně všech karet ve hře, opět nehledě na počet hráčů.

Kites 4 zdroj: Vlastní foto autora

S větrem o závod

Nicméně to má přece jen pár menších záludností dodávajících hře na ještě větší zábavnosti. Zaprvé, každé hodiny se přesýpají jinou rychlostí. Zatímco na fialového draka máte luxusních 90 vteřin, tak červený se přesype už za pouhých 30 vteřin. Zadruhé, v balíčku karet neexistuje karta aktivující bílé hodiny. Ty jsou totiž žolíkové a musíte na ně „vyplácat“ jednu s karet s barvou jiných hodin.

A zatřetí, jakmile doberete balíček, nastane to pravé finále, takový zběsilý dračí bossfight. Hráči totiž ještě musí odehrát karty, které mají v ruce, nicméně od tohoto okamžiku jim není dovolenou otáčet bílé hodiny. A ty poskytují všeho všudy 60 vteřin. 60 vteřin na odehrání 10 až 18 karet na rukách v závislosti na počtu hráčů. Zdá se vám to jako moře času? Nenechte se zmást. Kites opravdu není těžké v tomto finále prohrát. Obzvlášť když si dobrání poslední karty z balíku načasujete tak, že se bílé přesýpačky už už blíží svému konci a vám tak nezbývá plných 60 vteřin, ale reálně třeba 30 nebo 20.

Je to masakr. Deset minut jedné partie vám uteče jako nic, a přitom se konec hry v jejím průběhu zdá být na míle vzdálený. A celkový zážitek se trochu různí podle počtu hráčů. Ve dvou totiž nemáte čas na nic, když jste prakticky pořád na tahu, zatímco ve větším počtu si přece jen můžete lehoulince odpočinout, než kolo oběhne celý stůl. Není to ale tak, že byste se nudili.

Ve chvíli, kdy nejste na tahu, máte jedinečnou příležitost obhlédnout situaci. Zjistit, kterým hodinám už dochází zrnka písku a takovou informaci si samozřejmě nenecháte pro sebe. U Kites se proto regulérně řve. „Červená, červená, ČERVENÁ!!! A modrá už se taky blíží. Jo a nezapomínat na tu bílou! A co ta červenááá?!? Někdo už jí otočte! Jak to, že na to nemáš kartu? No tak sakra rychle zahraj něco jinýho, ať to můžu otočit já!“

Klid před bouří? Kdepak, pořád bouře!

Je to sranda. Pro mě je to vyloženě velká sranda. Další výjimka z pravidla, že realtimové hry nejsou pro mě. Kites je ale tak rychlá, přístupná, jednoduchá a velmi příjemně stresující hra, že jí prostě a jednoduše chci pořád hrát. Baví mě, směju se u ní, rád si u ní zařvu z plna hrdla. Navíc, jakmile jí ovládnete a přestane pro vás představovat výzvu, můžete si partie okořenit výzvami.

Kites 8 zdroj: Vlastní foto autora

Jedná se v podstatě o tři moduly, každý se čtyřmi kartami, které mají vlastní pravidla. Jakmile vám přijde na ruku letadlo, nesmíte to nikomu říct, ale musíte ho příště zahrát. Od zahrání letadla se po celé jedno kolo nesmí vůbec mluvit. Stejně musíte přistoupit i ke kartě „překřížené špagáty“, po jejímž zahrání si všichni hráči vymění jednu kartu s hráčem po levici i pravici. A konečně karta bouře, kterou naopak musíte všem při dobrání oznámit a příště jí zahrát – po jejím zahrání se přetočí VŠECHNY přesýpací hodiny.

Z popisu modulů je vám jistě zřejmé, jak moc dokáží zamíchat už tolik hektickou hrou. Navíc se jedná o další karty do balíčku, které je nutné odehrát, ale naštěstí vám pravidla umožňují přidat těchto karet dle libosti a upravit si tak výzvu na míru.

Hra Kites mě velmi překvapila. Nemyslel jsem si, že by mě i další realtimová hra mohla tolik bavit. Ano, je to děsivé a ne, není to pro každého, ale pokud ve své sbírce žádnou realtimovou hru nemáte, tak takhle za zvážení rozhodně stojí. Je strašně rychlá, takže se jedná o ideální filler, je strašně jednoduchá, takže si jí zahrajete prakticky s kýmkoliv a umí být i pěkně těžká, takže milovníci výzvy si přijdou na své. Prostě tak jednoduchý nápad, až je téměř dokonalý a třeskutě zábavný.

Drakiáda: Čas letí
2-6
10 min.
10+

Kites jsou neskutečně svižným rychlíkem, který vás pořádně vystresuje, možná až zapotí. Zároveň jde o velmi chytrý, originální a až překvapivě jednoduše zpracovaný systém pouštění draků. No kdy naposledy jste ve hře pod tlakem otáčeli přesýpačky, aby se jejich písek nikdy nepřesypal? Prostě skvělý, přístupný a jedinečný zážitek.