Kacíř: Zkáza Roanoke – recenze vtahující inkvizice
Recenze zdroj: Rexhry

Kacíř: Zkáza Roanoke – recenze vtahující inkvizice

Název:
Kacíř: Zkáza Roanoke
Počet hráčů:
2
Herní doba:
30-60 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

24. 10. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Ondřej Partl |

Vzhledem k raketové době se stolní dvojkovky stávají čím dál populárnější. Podobně jako u sólovek není třeba shánět velkou partu lidí, stačí vám drahá polovička, spolubydlící, nebo jeden kamarád. Malý počet hráčů znamená větší volnost domluvy a lepší možnosti pustit se do oblíbeného titulu.

Sympatické na podobných titulech je maximální uzpůsobení zážitku, který nemusí komplikovaně počítat s optimalizací pro další počty, což se mimo jiné projevuje silnou asymetričností jednotlivých stran. Něco, v čem karetní Kacíř: Zkáza Roanoke vysloveně září i díky silnému propojení s tématem.

Asymetrická naháněčka

Hra od dvojice Kasper Kjær Christiansen a Kåre Storgaard nejvíce láká na parádní okultistickou premisu. Uděláte si výlet do koloniální Ameriky roku 1587, která byla divočejší verzí dneška (přestože se tomu dá věřit jen stěží). Lidé zde byli pověrčiví, takže na denním pořádku byl lov na ženy díky svým zvláštnostem označených za čarodějnice.

Kacíř: Zkáza Roanoke zdroj: Rexhry

Právě jedné takové se zhostí jedna strana, která se snaží úspěšně skrývat mezi vesničany, aby dokončila pohanský rituál znovuzrození. Nebude to mít ale lehké. V patách ji sice není Španělská inkvizice, nýbrž nekompromisní lovec, který se stopováním a výslechem tamních obyvatel snaží odhalit její tajnou identitu.

Očekáváte správně, že pro dosažení svých cílů každá ze stran využívá trochu jiné prostředky, kolem nichž se točí unikátní prvky a možnosti. Základ ovšem vždy zůstává do větší míry stejným, nebo alespoň podobným.

Nikdy v tom nejste sami

Oba hráči mají přístup ke své herní desce, balíčku 50 karet a třem žetonům akcí. Ty pokládají na svou či ústřední desku, kde je vyložených 9 vesničanů, každý s unikátními efekty. Tím získáváte vliv, dobíráte karty a hrajete je. Současně akcemi pokládáte vlastní žetony (stopy a důkazy, tajnosti a přízeň), které jsou prostředkem k dosažení vytyčeného cíle.

Kacíř: Zkáza Roanoke zdroj: Rexhry

S tím pomáhají karty, pro každou stranu unikátní dovednostmi i použitím. Čarodějnice může sesílat jednorázová kouzla, dlouhodobější kletby, žádat o pomoc své pomocníky i vařit a vypíjet mocné lektvary. Lovec mezitím získává různé spojence, nárokuje si strategická místa a nemilosrdně vyšetřuje kolikrát nebohé vesničany.

Všechny vyjmenované druhy karet se ve hře projevují jinak. Vyšetřování ovlivňuje efekt u vybraného vesničana, zatímco prokletí komplikuje život lovci, případně zjednodušuje čarodějnici. Lovec zase za spojence musí většinou platit, zatímco kouzelničtí pomocníci za své snahy nic nevyžadují, akorát je lze použít pouze jednou za kolo skrze speciální akční žeton.

Tohle není hereze!

Vyjmenované prostředky vás pak vždy posunou k vašemu individuálnímu cíli. Jakožto čarodějnice máte za úkol nasbírat dostatek tajemství, abyste je mohli proměnit v přízeň, kterou umístíte na vesničana, jenž je pravou čarodějnicí. Jak víte, kdo to je? Na začátku partie si vytáhnete kartu podezřelého, která vám to prozradí. Jde o tajnou informaci, jíž druhá strana nedisponuje, proto s ní nakládejte opatrně.

Jako lovec se vytaženého viníka snažíte odhalit. Jakmile na vesničanech nasbíráte dostatek stop, můžete jednoho z nich osočit. Pokud je to správný hříšník, vyhráváte hru. Při zvolení špatného ho vyřadíte ze hry a musíte začít téměř nanovo. Stačí tři špatné pokusy a prohrajete. Abyste nicméně nestříleli slepě, utrácením nahromaděných důkazů si dobíráte karty z balíčku podezřelých, které vám s identifikací pomohou. Navíc když jich doberete všech osm, taktéž vyhrajete.

Obě strany mají k dispozici několik taktik a strategií, které mohou volně míchat, aby se stali vítězi. Co ovšem dělá z Kacíře tu největší zábavu, je blafování a interakce mezi hráči. Takže zatímco čarodějnice se svými činy snaží lovce svést na scestí, ten odvádí deduktivní práci, čte řeč těla a pokouší se dostat do hlavy protistrany, aby správně odhadl pachatele.

Kočka s myší v hávu temnoty

Před vámi se odehrává hra kočky s myší, kde většinou až do konce nevíte, kdo má výhodu. Kolikrát vám může přijít, že na druhou stranu ztrácíte, případně se vám plány hroutí pod rukama. Stačí ale jen málo a jste zpátky na koni. Přitom by obě strany k situacím měly přistupovat trochu jinak.

Paní s kápí je za ideálních podmínek pokerovým hráčem, který svými pohnutky schválně odvádí pozornost od cíle, k čemuž pomohou nejen akce, ale i chování u stolu. Odhodlaný inkvizitor se to mezitím snaží číst, pokouší se vymámit střípky informací a odhadnout, jestli je tahaný za nos, nebo si myslí, že je na správné cestě.

Kacíř: Zkáza Roanoke mne úspěšně vtáhl do svých sítí a vrchovatě jsem si užíval každou partii, nehledě na to, jakou ze stran jsem si zvolil. Smísily se tady veškeré mé chutě, polechtalo zákeřnější já a užila se občas mravenčí práce při diskuzích se sokem, který byl tak odhodlaný neutrousit jedinou klíčovou informaci, až se nakonec prozradil úplně. Rochnil jsem si blahem, i kvůli sympatickým temným ilustracím Maren Gutt. Ty jsem si nepokrytě zamiloval.

Raději v kompletu

Nadšení mi paradoxně nezkazila ani občasná náhoda. Jednou za několik sezení se může stát, že agresivní lovec půjde proti pravděpodobnosti a hned při prvním pokusu omylem trefí správného vesničana. Vliv štěstěny se autorské duo snaží zpočátku trochu vyrovnat mírným zvýhodněním čarodějnice, která začíná. Když nicméně hra funguje, je zvýhodnění spíše lehkou přítěží, které někomu může zanechat jemnou pachuť. Z našeho hraní se však nejeví tolik rušivě.

Kacíř: Zkáza Roanoke zdroj: Rexhry

K tomu se jedná o problém hlavně základní hry, respektive balíčků. Titul nabízí možnost stavby vlastní sady při dodržení pár nijak zvlášť omezujících pravidel. Tuhle kratochvíli si nicméně užijete až s expanzemi, jelikož hlavní krabice nepřináší dostatek komponent, abyste se do budování unikátní sady mohli vrhnout.

Jde současně o největší problém díla, které je vystavěné na principech živoucích karetních her. Bez nákupu dodatků jste u každé seance odsouzení na stejných devět vesničanů a známé kombinace efektů, což se časem jednoduše ohraje. Mimoto se právě v rozšířeních skrývají zajímavější možnosti, s nimiž Kacíř: Zkáza Roanoke vysloveně září. Takže jestli chcete do hry investovat, důrazně doporučuji ji koupit rovnou s jedním či dvěma dodatky (samostatný článek o některých z nich se chystá).

Pohané jsou vítáni

Proto je nutné pochválit vydávající REXhry i samotné fanoušky. Nejen kvůli povedenému překladu bez větších chyb a nedostatků, ale hlavně poctivé podpoře, které se čeští hráči díky zájmu dočkávají. Vyšlo už několik malých rozšíření, jedno větší a chystá se další. Navíc si sezení lze zpříjemnit koupí dřevěných žetonů, s nimiž naháněčka pěkně prokoukne.

Za sebe tuhle okultistickou dvojkovku bez větších výhrad doporučuji. Sice záleží na tom, s jakým očekáváním a rozpoložením k ní usednete, ale pokud se třesete na to, až si s kamarádem zkusíte dedukčně-blafovací souboj, který nešetří asymetrií a hraním rolí, budete se s chutí vracet jako správní pohané.

Pokud se vám článek líbil, případně jste fanoušky našeho webu, můžete nás finančně podpořit na Buy Me a Coffee, kde nás najdete jako zestolu.cz. Za každý příspěvek jsme coby nezávislý web vděční a děkujeme za každého z vás.

Název:
Kacíř: Zkáza Roanoke
Počet hráčů:
2
Herní doba:
30-60 min.
Čeština:
ano
Věk:
12+
Detail hry

Verdikt:

Kacíř v základu možná není nejvíce odladěnou hrou, ale propojením tématu, blafováním a zábavnou asymetrií je pekelně zábavný. Každá partie se liší, obě strany jsou zajímavé a spřádání plánů baví, i když vám do nich občas může hodit vidle náhoda. Maximální potenciál z něho ale vytřískáte až s rozšířeními.

Nejnovější články