Heroes of Might and Magic III: The Board Game – recenze pěti rozšíření Bitevní pole, Pevnost, Bašta, Peklo a Frakční jednotky
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Heroes of Might and Magic III: The Board Game – recenze pěti rozšíření Bitevní pole, Pevnost, Bašta, Peklo a Frakční jednotky

Název:
Heroes of Might & Magic III: The Board Game – Bašta
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
90-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

2. 6. 2025 17:00 | Deskovky | autor: Jakub Malchárek |

Když jsem loni recenzoval deskovou adaptaci kultovní tahové strategie Heroes of Might and Magic: The Board Game, měl jsem výtku k faktu, že hra obsahuje pouze tři hrady a nemůžete si tedy zahrát ve více hráčích. To se ale konečně mění, protože na český trh díky Xzone dorazila série rozšíření, která nejen že přidávají nové hrady, ale dokonce i nový způsob, jak tuhle výbornou deskovku hrát.

Pokud by vás zajímala recenze herních mechanismů, odkáži vás na starší text, kde se jimi zabývám podrobněji. Tento článek se bude zabývat pouze tím, co najdete v nových krabicích.

Na bojišti

Začneme expanzí Bitevní pole a Stretch Goals – Frakční jednotky. Hned vysvětlím proč, protože obsah krabic a co k čemu potřebujete není na první dobrou úplně zřetelné. Bitevní pole přidává do hry nový sympatický režim pro dva hráče a bojový plán rozdělený na hexy, na kterém můžete odehrát taktičtější klání než v základní hře...

Jenže k tomu taky potřebujete obsah krabice Stretch Goals, ve které najdete fantasticky ztvárněné miniatury jednotek ze základní hry. Boxy frakčních rozšíření miniatury už obsahují.

Heroes of Might & Magic III: The Board Game – sada rozšíření zdroj: Vlastní foto autora

Nový herní mód urychluje levelování hrdiny a verbování armády tak, že vůbec nehrajete s mapovými dílky. Místo toho na střídačku taháte karty dobrodružství, které vám vždycky dávají hned několik možností, jak přijít k surovinám, artefaktům, kouzlům a zkušenostem, abyste si během omezeného počtu kol co nejvíce „vyexpili“ hrdinu a nakoupili jednotky.

Po posledním kole pak na střídačku na hexový bojový plán vyložíte nejprve překážy, potom vlastní jednotky, a pak už probíhá souboj dle běžných pravidel. S pár drobnými změnami – jak daleko se jednoty pohnou je dáno iniciativou a není omezený počet kol trvání souboje.

Samozřejmě zápolící jednotky můžete posilovat (nebo oslabovat ty soupeřovy) kouzly, artefakty a kartami schopností. Jde vlastně o svižný režim hry, který nezabírá moc místa. Klidně jedno sezení zvládnete do hodinky i s přípravou, takže výborná kapesní alternativa k „velké hře“, která je taky parádně zábavná.

Heroes of Might & Magic III: The Board Game – sada rozšíření zdroj: Vlastní foto autora

Velkou měrou k tomu přispívá i vysoká kvalita a výborné zpracování příšer ze všech hradů. Z draků doslova číší vražedné odhodlání a vzbuzují na plánu respekt. V tomto ohledu tahají za kratší provaz jednotky Inferna, které žádnou takovou masivní jednotku nemají.

K Bitevnímu poli teoreticky nepotřebujete krabici s miniaturami Stretch Goals – Frakční jednotky. Jako základ statistik a schopností příšer pořád používáte karty, plastové figurky pak slouží jako jejich zobrazení na hracím plánu, což se dá vždycky nahradit papírky s čísly, figurkami z šachu a podobně. Okradete se ale o epičnost a výpravu celé hry.

Bitevní pole můžete zkombinovat i se základní, plnohodnotnou hrou a odehrát na detailnějším bojovém plánu třeba rozhodující střety mezi hráči, což z nich přeci jen dělá taktičtější a hlavně epické souboje, než když po čtvercové mřížce posouváte kartičky jako v základních pravidlech bitev.

Na druhé straně obě rozšíření (Bitevní pole i miniatury) stojí dohromady tolik co základní hra a využijete je nejčastěji jen ve dvou hráčích, a to jenom v případě, že vás na deskovce nejvíce baví souboje. Určitě bych je tedy nepovažoval za vyloženě nutné vlastnit, ale pokud vás bojování baví a láká vás mnohem svižnější, ale neméně epický zážitek, pak směle do toho.

V hradech

Zdaleka největším tahákem mezi naskladněnými rozšířeními pro mě byla takzvaná frakční rozšíření, která do hry přidávají nové hrady, kouzla, artefakty i herní mechanismy. Ať už pořídíte jakékoliv z právě vydané trojice – Bašta, Pevnost, Peklo – odemkne vám to možnost hrát mapy Aliance, tedy dva proti dvěma.

Herní seance se tím natáhnou sice na tři až čtyři hodiny, ale díky možnosti směňování surovin, artefaktů a kouzel hra dostává úplně novou, skvělou úroveň taktiky. Potěší i velké množství variabilních map: Jednou budete soupeřit o zabrání co nejvíce dílků mapy, jindy zase o nalezení grálu či dobývání hradů protivníků. Zkrátka spousta deskovkové zábavy na desítky hodin.

Heroes of Might & Magic III: The Board Game – sada rozšíření zdroj: Vlastní foto autora

Každá krabice vás přivítá deskou nového města, oboustrannou deskou hrdinů (v případě Inferna dokonce dvou), kartami jednotek, žetony, barevnými kostičkami k označování zabraných objektů na mapě, mapou scénářů, kampaní pro jednoho hráče, nových pravidel a v neposlední řadě i novými mapovými dílky.

Pokud máte základní hru, řekl bych skoro, že alespoň jedno rozšíření je povinnost právě proto, že si můžete zahrát v až čtyřech hráčích. Pokud jste předními fanoušky a chcete mít rozšíření všechna, připravte si hodně místa ve skříni, protože pohromadě je z krabic pořádný komín. Což bohužel znesnadňuje transport, protože i kdybyste miniatury nechali doma, tak extra mapové dílky a všechny dodatečné komponenty do jedné krabice prostě nenarvete.

Pokud se zaměříme na obsah jednotlivých frakčních rozšíření, tak žádné není vyloženě slabé, klidně se můžete řídit osobními preferencemi. Pevnost přidává močálovou frakci s nebezpečně rychlými a jedovatými jednotkami, mezi kterými najdete hadí vážky, wyverny, gnolly a hydry. Pravidla hru rozšiřují o události, které nastávají na začátku výrobních kol.

Heroes of Might & Magic III: The Board Game – sada rozšíření zdroj: Vlastní foto autora

Často tak dá výměnou za postih získat nějaká výhoda – třeba za negativní morálku hodit kostkou pokladů nebo že do aukce mezi hráče vyložíte pět náhodných artefaktů. Hra se vám pak rozšíří o 20 kouzel, 8 artefaktů a 2 neutrální jednotky. Pevnost je lehké si zamilovat už jen díky maniakálně vyvedené figurce hydry, na které je ztvárněná každá detailní šupina.

Bohužel se opakuje designový nedostatek ze základní hry, kdy má frakce tmavě zelené frakční kostky, které se ve slabším světle jeví jako černé. Při hře na jedné mapě s Pevností a Nekropolí budete hodně tápat, který objekt patří komu, protože tmavě šedá, tmavě zelená a černá se prostě strašně pletou a jdou od sebe hodně špatně rozeznat.

Oproti tomu působí velmi svěže Bašta. Fosforeskující zelená vítá elfy, trpaslíky, kentaury, draky a pegasy. Pravidla do hry přidávají nový druh permanentních předmětů, které vám propůjčují bonusy po celou hru, mezi které patří do bojů vhodné válečné stroje. Když si v tržnici nebo výrobně válečných strojů zakoupíte třeba balistu, uštědří ve vašem tahu v souboji jedno zranění nejpomalejší protivníkově jednotce. Se schopností Artilerie to může být ještě víc!

Bašta je asi nejstandardnějším rozšířením; také přidává nová kouzla, dovednosti, artefakty i dvojici neutrálních jednotek. Všechny ale výtečně oživují hru a z nabízených rozšíření mi přijdou jako nejlepší poměr kvality nad kvantitou.

Poslední frakce Peklo jde trochu proti proudu. V této krabici toho najdete zdaleka nejvíc, ne všechno ale dává valnou přidanou hodnotu. Například Inferno jako jediné dostává z nepochopitelného důvodu miniaturu města, kterou si můžete umístit na vlastní hrad. Proč ji nemají i ostatní, nepochopím.

Mezi rudě zbarvenými jednotkami najdeme démony, kerbery, pekelné pány a arciďábly. Hru rozšiřují takzvané vylepšené schopnosti, jež vám umožní upgradovat základní karty dovedností, jako je útok, obrana, moc a vědomosti.

Heroes of Might & Magic III: The Board Game – sada rozšíření zdroj: Vlastní foto autora

V krabici najdete 6 nových kouzel a 5 schopností, dále 7 neutrálních jednotek a jen 4 artefakty. Inferno i přes svoji parádní stylizaci a třeba odlišné mapové dílky s lávovým podložím má sice o dva hrdiny navíc, z ostatních krabic ale působí nejvíce jako vata.

Ultimátní samozřejmě je, pokud si všechna rozšíření spojíte do jedné hry a najednou máte spoustu artefaktů, kouzel, neutrálních potvor a pěkných map. Expanze hlavně smysluplně rozšiřují základ a přidávají spoustu nových možností, jak si povedenou deskovku zahrát. Nová kouzla i artefakty často působí jako svěží nápady a ne pouhá výplň.

Je opravdu škoda drobných designových nedostatků (chybějící miniatury hradů, barva kostiček Pevnosti), ale pokud jste fanoušci Heroes of Might and Magic: The Board Game, minimálně jedno frakční rozšíření bych určitě doporučil, ať si můžete zahrát v alianci 2 proti 2. Bitevní pole a na ně navázané Stretech Goals jsou už na zvážení – upotřebíte nejvíce v případě, že často hrajete jeden na jednoho.

Název:
Heroes of Might & Magic III: The Board Game – Bašta
Počet hráčů:
1-4
Herní doba:
90-120 min.
Čeština:
ano
Věk:
14+
Detail hry

Verdikt:

Expanze pro Heroes of Might and Magic: The Board Game chytře rozšiřují základní hru o nové frakce, kouzla, mapy i herní módy a konečně umožňují hru ve čtyřech hráčích. Frakční krabice přinášejí spoustu obsahu a variabilitu, přičemž Bašta a Pevnost patří k nejzdařilejším. Bitevní pole nabízí svižný duelový režim s taktickým bojištěm, ale kvůli ceně a omezenému využití není pro každého. Škoda drobných designových přešlapů, jako je horší rozlišitelnost barev nebo chybějící miniatury měst, celkově však jde o vydařenou sadu rozšíření, které potěší každého fanouška.

Nejnovější články