El Grande – recenze hry plné intrik a nejistot

El Grande
2-5
60-120 min.
12+

18. 12. 2023 18:20 | Deskovky | autor: Martin Pelíšek |

Píše se rok 1260 a Španělská říše čelí vlně násilného kolonizování a politických intrik nejen ze strany šlechty, ale i mocných rodů. Nejdůležitější komoditou se stává čas, který je vynaložený na spojování jednotlivých dynastií manželskými svazky i mocenským bojem soupeřících stran. Od rodu Maurů přes Katalánce až po Galicijce. Vliv, peníze, intriky. To vše bude udávat budoucí uskupení Pyrenejského poloostrova.

To, jakým směrem se budou jednotlivé rody rozrůstat, můžete vyzkoušet ve hře El Grande. Tu nám na český trh přineslo vydavatelství Mindok a jedná se o strategicko-taktickou area control hru, která klade důraz na převahu v devíti regionech Španělské říše. Zapomeňte tedy na kooperaci a pusťte se do sebe!

Hra poprvé vyšla už v roce 1995, ale české lokalizace se dočkala teprve nyní. Krabice, včetně obsahu, dostala moderní kabátek a působí velmi pěkným dojmem, takže se určitě hodí do portfolia moderních her. Je určená pro 2 až 5 hráčů s herní dobou okolo 90 minut a na krabici je sice uvedený doporučený věk 12+, ale zvládnou to i mladší ročníky, klidně od deseti let.

Jeden z autorů není v deskoherním světě žádným nováčkem – Wolfang Kramer získal několik ocenění a můžete ho znát třeba jako spoluautora jedné z mých oblíbených her Rivalové. Richard Ulrich je pak jeho blízkým spolupracovníkem, jehož portfolio ale není ani zdaleka tak obsáhlé.

El Grande zdroj: Vlastní foto autora

Sluncem zalitý cíp Evropy

Dějově se ve hře dostáváme do rozmezí 8. až 15. století do válkou zužovaného Pyrenejského poloostrova. Vaším cílem bude skrze své oddané, zvané caballeros (čti kabajeros) získat převahu nad soupeři v různých částech Španělska.

Není to však jen o nasazování caballeros na herní mapu a rozšiřování vašeho vlivu, ale i o správném nastavení vašich možností, které jsou chytrými mechanismy implementované do hry. Jedná se tak o vydařenou kombinaci strategických a taktických výzev, s nimiž se budete muset poprat. Navíc je hra svou jednoduchostí přístupná i méně zkušeným hráčům.

Co se týče herních komponent, tak v krabici na vás čeká pěkně ilustrovaný herní plán, který je rozdělený podle počtu hráčů na dvě části. Okolo herního plánu je zakreslená bodovací stupnice a dominantou celé desky jsou jednotlivé regiony s vyobrazením středověkých staveb včetně jednoho 3D modelu věže, který je regionem sám o sobě, ale se specifickými vlastnostmi.

El Grande zdroj: Vlastní foto autora

V krabici naleznete ještě pět barevných krabiček s komponenty jednotlivých hráčů. Příprava hry je o to jednodušší a rychlejší, když mají všichni všechno nachystané uvnitř (silové karty, figurky). Každý hráč disponuje dřevěnými figurkami ve své barvě, kterých je tu velmi slušných 160, jež doplňuje postava krále a počítadlo kol. Obsah balení uzavírá jedna šedá krabička s uloženými akčními kartami a kartami pro další varianty hry a kartonové kotouče, které využijete zejména při bodování  věže.

Sečteno a podtrženo, kvalita komponent je na vysoké úrovni. Herní plán téměř kopíruje rozměry krabice a pravidla jsou dobře a jasně napsaná a obsahují mnoho příkladů pro možné nejasnosti během první partie. Ocenil jsem, že veškeré vybavení je navíc vsunuté do ještě jedné, neslepené krabice, takže se vše dobře vytahuje.

Rivalita s překvapením

Už jsem se zmínil, že hru doprovázejí chytré mechanismy. Mám na mysli například hraní silových karet, kterých má hráč omezené množství a po zahrání se odhazují. Je tedy nutné zvažovat, zda si kartu ušetřit do příštích kol, nebo se smířit s tím, že už ji neuvidíte. Dochází tak k zajímavým momentům, zvláště ke konci hry, kdy vás velmi překvapí, jak moc něco takového může ovlivnit celkový průběh partie.

Druhým nejzajímavějším mechanismem je postava krále. Ten do jisté míry přináší dávku nejistoty a omezení mezi hráče. Určuje totiž, do jakých regionů můžete své caballeros vysílat. S králem ale můžete hýbat a díky tomu si i tento prvek dokáže pěkně pohrát s nervozitou mezi hráči a výsledek může zaskočit.

Ve hře jsou i další mechanismy, z nichž vám některé pomou k získání bodů, jiné zase potrápí soupeře tím, že body nezíská. Výše zmíněné mi přijdou nejpovedenější a krásně odráží myšlenky autorů hry.

El Grande zdroj: Vlastní foto autora

Jedna partie hry El Grande se hraje na devět kol s průběžným vyhodnocením bodových zisků na základě ovládaných regionů. Nejprve všichni hráči zahrají jeden po druhém po jedné silové kartě. Čím vyšší číslo zahrajete, tím dříve budete na tahu, ale zase o to méně povoláte caballeros, což do partie vnáší krásné dilema. Ve svém tahu si hráč už jen vybere jednu kartu z nabídky akčních karet, z níž získá další figurky a vyhodnotí speciální akci.

Jakmile se každý hráč dostane ke slovu, aktualizuje se nabídka akčních karet a jde se na další kolo. Ve třetím, šestém a devátém kole se ale ještě musí udělit vítězné body na základě převahy figurek v obsazených regionech, kdy přichází ke slovu i tolik lákavá věž. Ta je dalším zajímavým prvkem hry, který dokáže pěkně zamíchat vítěznými body.

Do věže totiž průběžně vhazujete své figurky (které nechcete nebo nemůžete nasadit do konkrétního regionu na plánu), jejichž počet se ale odhalí až při vyhodnocení regionů. Hráči si navíc tajně na kotouči nastaví, do kterého z regionů své figurky z věže pošlou, takže vaše převaha v regionech není do poslední chvíle jistá a jste tak v neustálém napětí. Díky tomu dochází k nečekaným překvapením a „zradám“, za což opět musím autory pochválit – skvělý, originální prvek.

El Grande zdroj: Vlastní foto autora

Mnoho tváří El Grande

Jakmile se odehraje deváté kolo a dokončí bodování, nastává konec hry a hráč s nejvíce body vyhrává. Když jsme si teď hru dohráli, pojďme se podívat na znovuhratelnost a hru ve dvou hráčích. Co se týče prvního zmíněného, hra nabízí k základnímu schématu tři varianty navíc. První z nich vám umožní více manipulace s králem, protože v původní verzi je možnost jen jedna, navíc pořád stejná.

Druhou variantou je přidání akčních karet, které partii dodají více škodolibého úsměvu na tvářích vašich soupeřů. Poslední variantou je přidání silových karet neutrální barvy, které se draftují. Tyto karty zvyšují nebo snižují sílu vašich vynesených silových karet, umožňují provádět další nepředvídatelné kroky a přidávají na momentu překvapení. Všechny varianty rozhodně doporučuji, protože poskytují jiný pohled na hru a ovlivňují tak výsledný zážitek.

El Grande můžete hrát i ve dvou. Je však třeba počítat s tím, že do španělských provincií vám přibude virtuální hráč, který sice na vítězné body nehraje, ale rozhodně se nebojí vám dělat problémy při vyhodnocování regionů. On se totiž bude rozrůstat společně s vámi, a to mnohem rychleji.

A přestože nehraje na body, tak ani jednomu z vás to vítězství nedaruje. Pokud tedy plánujete pořídit hru za účelem hraní ve dvojici a neradi se staráte o virtuálního soupeře, porozhlédněte se raději jinde. V opačném případě si i v takovém počtu hru patřičně užijete, byť její síla leží ve větším počtu skutečných hráčů u stolu.

El Grande
2-5
60-120 min.
12+

El Grande si zaslouží doporučení nejen díky skvělé hratelnosti, zvratům a momentům překvapení, ale i pro příjemnou interakci mezi hráči. Naše dialogy se nesly v přátelském duchu a poznámky typu „se nějak roztahuješ“ nebo „to si děláš srandu“ mi v hlavě zní ještě doteď. Varianty a jiné počáteční postavení vám zaručí zábavu na několik večerů a zpracování komponent včetně grafických návrhů je na výborné úrovni. I ten model věže s vytahovací bránou je skvělý. Hra je jednoduchá, přístupná, a to navzdory strategickým a taktickým vrstvám. Pokud budete hrát aspoň ve třech, El Grande si určitě užijete.