Deskovka Mythical Island – recenze islandské hry s českými kořeny
Recenze zdroj: Vlastní foto autora

Deskovka Mythical Island – recenze islandské hry s českými kořeny

Název:
Sagnir
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
20-40 min.
Čeština:
ne
Věk:
8+
Detail hry

28. 3. 2021 11:00 | Deskovky | autor: Patrik Hajda |

Není překvapivé, že i na odlehlém Islandu vznikají stolní hry, ale nad čím už se člověk pozastaví, je jejich česká stopa. Mladé studio Gamia Games totiž tvoří designéři Svavar Björgvinsson a Monika Brzková, která byla tak ochotná, že mi poskytla na recenzi rovnou dvě jejich nejnovější hry – Mythical Island a Runir.

Obě se svým tématem točí okolo samotného Islandu, obě naleznete v poměrně neobvyklých krabičkách, jakýchsi kazetách s magnetickým otevíráním, obě jsou to spíše kratší hry a každá z nich je docela jiná. Na obě se blíže podíváme zvlášť. Zde si povíme něco víc o Mythical Islandem a zde si můžete přečíst o Runir.

Runir + Mythical Island zdroj: Vlastní foto autora

Mythical Island

2–4 hráči | 20–40 minut | od 8 let | anglicky, bez textu, česká pravidla na oficiálním webu

Hra Mythical Island pojednává o stvoření Islandu, kterak se čtyři živly, oheň, vzduch, voda a země, poskládaly do takové harmonie, že mohl vzniknout barvitý život. Zakrátko ale zavládl chaos a ostrov bojoval o svou existenci. Naštěstí se objevili ochránci, kteří chaosu navrátili řád, a do přírody se tak vrátily bájné bytosti.

Těmi ochránci jste vy a rozházený balanc elementů zde zastupuje herní plocha složená z mnoha dílků náležejících zmíněným živlům. Vaším úkolem bude přeskládat rozložení dílků na stole tak, aby vznikl obrazec (reprezentující onu harmonii) požadovaný bájnými bytostmi, které se chtějí vrátit do přírody.

Mythical Island zdroj: Vlastní foto autora

Člověk by řekl, že by ochránci měli spolupracovat a do jisté míry je to vlastně pravda, ale předně jde o soutěž. Ochránci se předbíhají v tom, komu se podaří napáchat víc dobra. A na tom vlastně není nic špatného. Pro přírodu je to v každém případě vítězství.

Herní plocha je neustále v pohybu. Každý hráč z ní ve svém tahu může odebrat až dva dílky a nahradit je jinými ze své ruky. Může také vyvolat až tři bytosti z ruky, pokud na mapě dojde k vytvoření konkrétního seskupení elementů (na tomto místě nelze nevzpomenout český Tash-Kalar postavený na velmi podobném principu). A může se po plánu také pohybovat svou figurkou, protože pro vyvolání živočichů známých z bájí musí být hráči součástí hledaného vzoru.

Hráči mají také speciální schopnosti dovolující jim legálně porušovat základní pravidla a kromě bytostí, které mohou zahrát pouze oni ze své ruky, se perou ještě o veřejné bonusové úkoly.

Provádění akcí v Mythical Island je příjemně svobodné. Máte tři pohyby na tah, které ale můžete proložit ostatními akcemi. Tedy můžete se pohnout, pak vyměnit dílek na mapě, následně zahrát bytost, pak se zase pohnout, vyměnit jiný dílek a zahrát klidně zbylé dvě bytosti, pokud si tah dobře naplánujete, a pokud vám bude přát štěstí.

Náhoda hraje ve hře podstatnou roli. Nové dílky elementů si dobíráte náhodně z balíčku, stejně jako karty bytostí a nezřídka se stává, že máte ruku plnou živlů, které žádná z vašich karet bytostí nevyžaduje. Sice můžete ztratit tah, zahodit libovolné karty a žetony a dobrat si místo nich nové, ale ztráta tahu je až příliš bolestivé řešení toho, že vám náhoda nepřihraje dobrou kombinaci.

Za náhodné lze z vašeho pohledu považovat i tahy soupeřů. Vzory složitějších bytostí nedokážete vytvořit jen ve svém vlastním tahu, a tak doufáte, že vám s tím tahy ostatních hráčů pomohou (tolik k té kooperaci). Někdy se to povede, na plánu vznikne spousta vzorů pro vaše karty a stačí třeba jen jedna výměna elementu, a už si do sbírky přidáváte roztomilého skeljungura.

Mythical Island zdroj: Vlastní foto autora

Stejně tak se ovšem může stát, že kolo za kolem nemůžete nic zahrát a ani výměna dílků nepovede k postupu vpřed, s čímž přichází jistý pocit bezmoci. Ale ve výsledku to není tak frustrující, jak to tady může znít.

Mythical Island je rozhodně zajímavá hra, o které nemohu říct, že by mě vyloženě nebavila. Její průběh je poměrně akční, hráči si neustále škodí, i když třeba neúmyslně (úmyslně zejména v boji o veřejné bonusové úkoly) a navíc je radost pohledět na ilustrace bájných bytostí, o nichž se víc dočtete v přiloženém sešitku.

Zamrzí, že se karty po zahrání překrývají, abyste před ostatními skryli své bodové konto, ale tím se zároveň připravujete o vystavení krásné ilustrace. Vědomost součtu soupeřových bodů je bezpředmětná, hráči s dobrou pamětí si i tak mohou udržovat přehled, takže si je skládejte hezky vedle sebe. A stejně se budete snažit zahrát nejlépe bodované bytosti, případně se s pocitem náskoku snažit ukončit hru co nejdřív zahráním většího počtu jednodušších bytostí.

Mythical Island zdroj: Vlastní foto autora

Konec hry totiž nastane právě po zahrání daného počtu bytostí jedním hráčem, což na ostatní přísedící vyvolává značný tlak a nejistotu. Někdo takové podmínky snáší líp, někdo hůř, tak si na to dejte případně pozor.

Na závěr takový bonbónek, naprosto skvělý nápad, kterým disponují obě dnes recenzované hry. V úvodu jsem zmínil nezvyklou krabičku s magnetickým uzávěrem. Tady nesnímáte víko, ale krabičku celou rozbalíte, čímž se vám odhalí zjednodušená připomínka přípravy hry a také stupnice pro počítání bodů. Jednoduché, elegantní, chytré. Klobouk dolů.

Mythical Island je zajímavá hra postavená na ještě zajímavější mytologii, o které se ve hře něco dočtete a zároveň si to i prohlédnete. Zkušené harcovníky asi ničím moc nepřekvapí, nenadchne je, ale ani je neurazí a kdyby mě někdo požádal, zda bych si s ním zahrál Mythical Island, tak bych ho rozhodně neodmítl. A kdybych se někdy konečně vypravil na Island, tak tohle by byl jasný favorit na herní suvenýr.

Název:
Sagnir
Počet hráčů:
2-4
Herní doba:
20-40 min.
Čeština:
ne
Věk:
8+
Detail hry

Nejnovější články