Pokud si chcete doma opepřit sešlost pořádnou melou, tak zpozorněte. Dnes bude totiž řeč o kostkové verzi westernové vyřazovačky BANG! v novém kabátě, tedy spíše o jejím kompletním balíčku. V roce 2002 Emiliano Sciarra přišel s karetkou, která rozvířila i tuzemské vody do té doby stále téměř neexistující deskoherní scény. Od té doby, a je to už 23 let, stále čas od času vyjde nějaké nové rozšíření.
BANG! mechanismy sám autor v roce 2012 přetavil do japonského zasazení s názvem Samurajský meč, rok na to vyšla poprvé verze BANG! Kostková hra s ilustracemi Riccarda Pierucciniho, kterou měli na svědomí Michael Palm a Lukas Zach, tedy tvůrci Dorfromantiku. V letech 2016 a 2019 i ke kostkové verzi přibyla dvě rozšíření.
Zatímco karetní verze se v roce 2021 dočkala kompletního vydání v podobě Dynamite Boxu, kostkový BANG! vychází v kompletní edici až nyní v podobě bachraté patrony dynamitu, která zahrnuje plastový insert s kartami a kostkami, několik kartonů se žetony a naditou obálku s českými a slovenskými archy pravidel.
Jak se střílelo tenkrát na západě
Pokud jste nikdy neslyšeli o hře BANG!, vězte, že vás vezme na Divoký západ, kde každý hráč ztělesňuje postavu s unikátní schopností, která náleží k některé frakci s vlastním úkolem. Odhalený šerif se snaží zlikvidovat skryté bandity a ti zase jeho, tajní pomocníci mu pomáhají přežít a neznámý odpadlík se snaží přežít, zlikvidovat všechny ostatní a nakonec zpečetit osud i vrchnímu strážci zákona.
Záleží na vaší pozici u stolu, neboť se hraje na vzdálenost, na kterou můžete někoho zranit, což určují zbraně s rozlišným rozsahem. Vliv na to mají i koně. Nájezd indiánů či kulomet vám pocuchají nervy, pivo či jiný alkohol vám vrátí kuráž postavit se na nohy. Jádro hry tvoří karty Bang! a Vedle!, protože ovlivňují, zda někomu uštědříte lekci, nebo zbytek partie budete šoupat nohama.
Jaké to ale je přeměněné do kostkové podoby? Není to místo karetní rafinovanosti jen jarmark náhody? V karetní verzi mám nahrané desítky partií, kostkovou jsem dosud neměl možnost vyzkoušet. Možná, že jsem se jí i trochu vyhýbal. Ale když přišla během léta možnost vyzkoušet vše v kompletním balení, těšil jsem se společně s Caesarem, až budou kostky vrženy!
Pro hrst kostek
Kostková verze přináší staré dobré postavy s novými schopnostmi uzpůsobenými kostkám. A není to jediná očekávatelná změna, jež musela jít naproti překlopení v kostky. Životy si zde hlídáte pomocí žetonů patron a nájezd indiánů odpočítává zmenšující se hromádka šípů. Postavy nedisponují třemi až pěti životy, nýbrž sedmí až devíti. A minimálně na papíře to vypadá na nekonečnou partii pro mnoho způsobů oživení, byť pak to jde ráz na ráz. Šerif má navíc do začátku další dva životy!
Když se dostanete na tah, hodíte pěti kostkami a s jistými omezeními je můžete až dvakrát přehodit. Poté vyhodnotíte padlé symboly. Za symbol šípu si doberete šípový žeton a když jsou šípy rozebrané, přižene se horda rudochů a všichni hráči ztratí počet životů podle počtu šípů před sebou.
Tři a více symbolů dynamitu značí, že vám to bouchlo a ztratíte život. Zaměřovače na vzdálenost 1 a 2 vám umožní sestřelit souseda po levici či pravici či souseda toho souseda. Pivo obnoví život hráči dle vaší volby a tři a více kulometů naopak o život připraví všechny ostatní hráče. Kulometem též vrátíte do společné zásoby všechny před sebou ležící šípy.
Hra je až pro 8 hráčů a stejně jako v karetním rozšíření se zde může osmý hráč chopit role druhého odpadlíka. Novinkou však je možnost odehrát partii dokonce jen ve 3 hráčích s odhalenou příslušností, kdy pomocník šerifa musí zlikvidovat odpadlíka, odpadlík banditu a bandita pomocníka.
Celkově lze kostkovou verzi ohodnotit jako svižnější alternativu karetního předchůdce s mnohem jednoduššími pravidly a chudším obsahem pro nepřítomnost vězení, barelu, železného plátu, emporia atd., kdy mi naopak přijdou složitější či spíše všudypřítomně uplatňované schopnosti postav.
Velmi se mi líbí mechanismus šípů a nájezdu indiánů, naopak dynamit mi přijde zcela nudný pro svou absenci interaktivity. Přece jen bývala sranda si s domnělými soupeři a spojenci přehazovat horkou bramboru s trochou nitráku.
Ohledně pravidel a nápovědních karet lze říci, že kostkovou verzi vysvětlíte komukoliv za 5 minut a nemusíte řešit žádné zapeklitosti a výjimky. Z hlediska počtu hráčů funguje nový BANG! v jakkoliv velké sestavě, byť podoba pro 3 hráče logicky postrádá kouzlo tajných rolí. Má preference zůstává u 7 hráčů s balancujícím odpadlíkem.
Rozšíření Old Saloon
A nyní se podívejme na obsažená rozšíření. Obě přináší po pěti modulech, které lze libovolně kombinovat, a samozřejmě i nové postavy. Čeho se dočkáte dál? První modul v Old Saloonu přináší dvě nové kostky, které lze během tahu vyměnit za ty běžné. Kostka pro chvastouna vám umožní být agresivnější a útočit na sousedy dvojitou dávkou nebo zdvojeným kulometem, ale také se u toho můžete střelit do nohy symbolem patrony.
Naopak kostka zbabělce obsahuje dvojité i prosté pivo pro rychlé vzchopení se. Symbol zlomeného šípu vám umožní vrátit jeden šíp do zásoby, tedy kromě toho náčelníkova, který se počítá za dva šípy. Čímž se dostáváme k druhému modulu náčelníkova šípu – v případě, že tento šíp vlastníte a zároveň máte více šípů než ostatní hráči, svůj skalp si uchováte i bez ohnivé vody.
Další moduly přináší tři nové herní prvky: osm zvláštních rolí s jednorázovými schopnostmi navázanými na frakce, nové postavy včetně pro mě zajímavé Molly Stark, jež se může obětovat za jiného hráče a ztratit životy namísto něho, a také možnost pokračovat ve hře po vyřazení jako duch – i když tato varianta mi přišla poměrně složitá a nezábavná. Nutno podotknout, že duchařina pro prvního vypadlého mi neseděla ani v karetní podobě...
Vedle možnosti spojit se s indiány díky náčelníkovu šípu se mi nejvíce líbily zvláštní role, neboť každý hráč ji má unikátní a až do okamžiku použití tajnou. Zhušťuje to atmosféru a přináší prvek překvapení. Ale i to volení kostek pro útok či rekonvalescenci dává taktické možnosti s jistým přesahem a hru tak příjemně rozšiřuje.
Rozšíření Nemrtví nebo živí
Druhé rozšíření přináší černé soubojové kostky, které nahradí dvě z původní pětice. Ty přináší dva nové symboly – whisky a souboj. Whisky vám přidá život obdobně jako pivo, ale nemůžete ho někomu darovat. Navíc vám umožní odhodit žeton soubojového zranění, popřípadě dobrat kartu zuřivosti.
Souboj se vyhodnocuje na závěr tahu a spočívá ve střídání se aktivního hráče a jím zvoleného soupeře v hodu kostkou. Kdo jako první nehodí zkřížené pistole, ztratí život a obdrží soubojové zranění. Tento žeton vyložíte před sebe a v příštím tahu vám vyruší kostku, padne-li na ni stejný symbol. Karty zuřivosti získáte, když ztratíte dva a více životů. Na začátku svého tahu hráč odhalí všechny své dosavadní karty zuřivosti a jejich ikony přičte k symbolům na kostkách. Poté je odhodí.
Nové postavy částečně reagují na mechanismus souboje, soubojová zranění a karty zuřivosti. Hlavní modul pro 4 a více hráčů se jmenuje Nemrtvý nebo živý? a vybízí vyřazené hráče otočit kartu krchova, na které může být jedna, dvě či žádné ruce zombie. Jakmile je počet odhalených rukou větší než počet živých hráčů, nastává vzkříšení a mrtví hrají proti živým nehledě na frakce.
Mrtví dostanou počet životů podle aktuálního počtu živých hráčů, hází pouze třemi kostkami, nemohou žádným efektem získat život a neberou si soubojová zranění a karty zuřivosti. Pokud je navíc odpadlík naživu, stává se Pánem zombie a ponechá si své životy a schopnost postavy. Pátý modul nabízí tři nová pravidla pro legacy hraní, jinými slovy udržení návaznosti bezprostředně následující partie na tu právě dohranou.
Sečteno, podtrženo, druhé rozšíření přináší nové prvky rozporuplné potřebnosti a kvality. Soubojové kostky nic moc nového nepřináší a souboj je pouze dice-fest vsuvkou dvou hráčů. Nová pravidla vše zesložiťují a přitom se nemohou svým smyslem opřít o bohaté jádro hry jako u karetní verze.
Jinými slovy kostková verze je opravdu jednoduchá a díky tomu není moc prostoru pro další smysluplné rozšiřování, navíc srovnatelné úrovně obtížnosti. Druhé rozšíření navíc autoři nedoporučují pro plynulý rychlý chod hry kombinovat s předchozím. Mezi postavami jednoznačně vyniká drsňačka z přebalu hry Belle Star, která vám umožní po každém hodu kostkami změnit jeden dynamit na jeden kulomet.
A kartami zuřivosti zamíchá Pat Brennan, který na začátku tahu může vzít kartu zuřivosti libovolnému hráči a posílit s ní někoho jiného. Největší zvrat tak opravdu přináší zombie, což jednou za čas může proměnit hru v zábavu, kdy se vše změní, ale na druhou stranu to podrývá základní princip hry.
Nejsem zastáncem mechanismů ve hrách, kdy se na poslední chvíli mění frakce či cíl hráče, protože to obvykle vede pouze ke škození nebo protahování partie, aniž by to bylo spojené se smyslem a příběhem. Zde to platí přesně tak. Čas od času pro zpestření proč ne, nicméně hrát si na tajné role a náhle vše rozpustit do boje živých a nemrtvých mi nepřijde z hlediska prožitku smysluplné...
Bang? Vedle!
Jsem moc rád, že jsem měl možnost si BANG! Kostková exploze během letního cestování s přáteli vyzkoušet a že se BANG! dočkal fantastického nemilosrdného vizuálu. Kostkový komplet mohu doporučit tehdy, když se chystáte s nepříliš herními přáteli na táboření či dovolenou, případně očekáváte-li absenci rovné herní podložky a bezvětří. V takovém případě vám svižná kostková exploze udělá větší službu než karty, nicméně pro herní večer na chatě zůstávám pro hloubku a herní možnosti věrný karetnímu originálu.
Kromě základu a dvou rozšířeních najdete v patroně dynamitu ještě jedno nové minirozšíření s názvem Čtyři stateční, tedy karty postav-legend divokého západu, které jsme již potkali v karetní verzi. Díky tomu se na BANG! scénu vrací Flint Westwood, John Pain, Big Spencer a Teren Kill. Pokud vás zajímá, jak tito ostřílení pistolníci fungují, koukněte se do naší galerie.