Díky Rexhrám zamíříme do starověké Babylonie. Ovšem nečeká nás žádná pártyovka o zmatení jazyků ani o zboření Šalamounova chrámu a vypuzení Židů ze země, byť hra Babylon nás zavede do časů Nebukadnesara II. V této rodinné hře se po jeho vzoru vrhneme na stavění jednoho ze sedmi divů světa – na Visuté zahrady Semiramidiny.
K tomuto pojmenování po asyrské královně došlo omylem až později. Zahrady však byly postavené Nebukadnesarem II. a ten tak učinil pro potěchu své ženy Amytis Médské. Ovšem tyto znalosti vám k vítězství ve vršení a uspořádávání plastových dílků nepomohou. Pro úplnost zmiňme, že autorem hry je Olivier Grégoire a nyní už se podíváme na to, jak se jeho výtvor hraje.
Ani Babylon nepostavili za den
Hráči se ujmou rolí stavitelů, kteří musí králi předložit ten nejpůsobivější návrh. K tomu využijete nejen svoji herní desku, kam budete umisťovat kartonové destičky teras a plastové dekorace, ale i samotný insert hry, který slouží jako centrální nabídka teras i jako skladiště dílků.
Vaše deska má dvě části – stavební a úložnou oblast. Ve stavební části je mřížka s 64 otvory, kam se staví sloupy a terasy. Úložná oblast pak slouží pro skladování až šesti jednoduchých sloupů a jednoho připraveného dílu terasy.
Díly teras mají dvě strany – materiálovou a zahradní. Z materiálové strany poznáte, zda jde o hlínu (2 symboly), žulu (3 symboly) nebo čedič (4 symboly). Na straně se zahradou jsou vyobrazené květiny a symboly dekorací. Důležitou roli hrají také sloupy (jednoduché a dvojité) a čtyři druhy dekorací: schodiště, fontány, lávky a sochy. K nim se přidávají vyhlídky, které doplní zahradu tam, kde terasa stojí jen na třech sloupech.
Na začátku partie připravíte lom uprostřed insertu, tedy tři vrstvy dílů teras. Dole leží černý čedič, na něm šedá žula a navrchu hnědá hlína. Hraje se určitý počet kol, který se odvíjí od počtu hráčů, kteří se střídají po směru hodinových ručiček a v každém tahu projdou třemi fázemi: těžbou, stavbou a uskladněním.
Tohle přijde semhle na tamto
Během těžby si vezmete jednu destičku z lomu a podle její pozice i počet jednoduchých sloupů. Ten závisí na tom, kolik stran dílu sousedí s okrajem lomu, prázdným dnem insertu nebo jiným odkrytým dílem stejné nebo nižší úrovně. Pokud květina na dílu odpovídá květině hráčovy desky, získá navíc další sloup.
Poté může hráč stavět. Nejprve umístíte sloupy a na ně položíte buď čerstvě vytěženou terasu nebo použijete tu ze svého úložiště, postavit však můžete obě dvě, máte-li na to dostatek sloupů. Terasy se staví od nejnižšího patra a to na tři či čtyři sloupy. V případě třech sloupů umístíte vyhlídku na nepodpírané místo. Po umístění terasy můžete využít libovolné dekorace zdarma. Které to budou, odvisí od zobrazených symbolů na právě umístěné terase. Dekorace se musí umístit hned a vždy alespoň částečně na terasu, kterou jste v tomto tahu postavili.
Schodiště spojuje dva symboly na sousedních patrech; fontána se staví mezi dva symboly vedle sebe na stejném patře; lávka spojuje protější symboly oddělené mezerou; a socha stojí na symbolu sochy, ale každá další musí být v přímé linii s některou dříve postavenou.
Na konci tahu je možné uložit pro tah příští nyní nevyužité jednoduché sloupy v maximální výši šest kusů (a dříve umístěnou jednu terasu). Přebytečný materiál musíte odhodit. Jakmile všichni hráči odehrají svůj tah, otočí se vrchní žeton kola a pokud má efekt, platí pro následující kolo.
Co se může stát? Získáte jednoduchý či dvojitý sloup, jeden symbol či prázdné místo na právě umístěném dílku terasy proměníte na jiný symbol, získáte sloupy v případě shody mezi dobranou terasou a vaší deskou, či při dobrání terasy z lomu obdržíte o jeden sloup méně. Partie končí po kole s odhaleným posledním žetonem.
Tak si to spočtěme z ptačího pohledu
Nejzajímavější na tom celém snažení je ovšem bodování. Po konci partie hráči zhodnotí své desky pohledem shora a udělí si body pouze za viditelné terasy a dekorace. Nejprve získáte body za dvojnásobek číselného označení svého patra (třetí patro = 6 bodů). Obdobně výše patra ovlivňuje i bodování dekorací, kdy násobíte běžnou hodnotu dekorace patrem, v němž je umístěná.
Každá nezakrytá socha má hodnotu 1 bodu vynásobeného patrem, fontány a lávky dávají 3 bod, schodiště vám přinese body podle součtu pater, které spojuje a vyhlídky přináší po 1 bodu nehledě na patro. Na závěr získáte body za různorodost dekorací a sady květin, kdy každá sada čtyř různých dekorací či druhů květin vynese po čtyřech bodech.
Jenom krása, nebo i zábava?
Babylon jistě zaujme 3D budováním skutečné stavby. Plastové dílky jsou rovné a jednotné výšky, a za předpokladu, že si nedrknete do stolu, vám bude vše držet jakžtakž pohromadě. Nicméně stačí, aby vám dekorace či terasa vyklouzly z gramlavé ruky a strhne se lavina. Proto je škoda, byť je to otázka i ceny a skladnosti, že plastové dílky nejsou větší a těžší (a proporčně k nim samozřejmě i terasy, které jsou ale již nyní z pevného, byť též lehkého kartonu).
Pravidla jsou dobře sepsaná, byť pár drobností si musíte odvodit a přehled žetonů kol a bodování by mohly mít hráči na lama kartách, které tu chybí. Jakmile si však zvyknete na pravidla, odehrajete partii do hodiny, nicméně první partie se svátečními hráči nám trvala dvojnásobek. Co se týká zábavy, hráč má nad čím přemýšlet a vybudovat třetí, či dokonce vyšší patro není jen tak. Je potřeba mít na mysli, že terasy se staví na spárách spodního patra a že sochy musí držet linii 180° či 90° vůči jiné dříve postavené.
Vše ostatní jde jako po másle. Líbí se mi rozhodování při těžbě terasy z lomu, zda vezmu terasu v barvě květin své zahrady a získám za ni sloup navíc, nebo budu sbírat sady květin pro pozdější bodování, tedy brát cizí květiny s vidinou pozdějších bodů na úkor současných sloupů, kterých není nikdy dost. A čím je lom hlubší a nabízí více symbolů k postavení na destičkách teras, tím hráči za jejich vytěžení získávají méně a méně sloupů.
Ke hře je možné sehnat i promo balíček karet, z nichž si přiložíte po dvou kartách k hornímu a levému okraji své desky. Karty obsahují symboly dekorací, které vám nehledě na množství přinesou 1 bod, nachází-li se ona dekorace v odpovídajícím sloupku či řádku. Pořadí symbolů se mezi kartami liší, a tak každý stavitel bude odměněný za jinou konstelaci. Partie s promy je o chlup hloubavější kvůli nutnosti přemýšlet o více věcech najednou.
Co se základní hry týče, bylo by záhodno, aby hráčské desky byly dvouvrstvé a hlubší, stejně tak i dlaždice teras, protože pak by vše bylo mnohem stabilnější.
Bez toho stačí chtít posunout svou desku po stole a může se stát, že se sloupy pohnou a terasy spadnou. Je tak potřeba mít uklizený stůl a být při hraní opatrný. Na druhou stranou výhodou měřítka je malá plocha hráčovy oblasti, pouze 20 x 20 cm (plus počítejte 30 x 30 cm ústřední krabice s lomem), takže nepotřebujete příliš velký stůl.
Sečteno, podtrženo, Babylon je poměrně se vymykající hrou z hlediska 3D prvků, kterou rychle vysvětlíte i připravíte. Je pohodová, nekonfliktní, nedochází k žádnému přímému škození a insert je součástí samotné partie. Osobně mi však chybí větší hloubka (co třeba úkoly?) a jiný typ variability než se odvíjí od vytěžených teras a jejich symbolů.
Vizuální stránce ale není moc co vytknout, jak jste si již určitě všimli z okolních obrázků. Takže pokud vás právě vzhled přitáhl k Babylonu a zajímá vás, zda je i herně o co stát, tak vězte, že byť to není nic převratně inovativního, tak nejen na rodinném hraní má hra co nabídnout.