Ahoj – recenze asymetrického pirátění na vlnách náhody

Ahoj
2-4
45-75 min.
14+

2. 5. 2024 17:00 | Deskovky | autor: Martin Lebduška |

Žraločí flotila se snaží rozšířit svou mořskou nadvládu na neprobádané souostroví, avšak na odpor se jí staví Ulitová unie, která verbuje obyvatele ostrovů do svých řad. Na obzoru se rýsuje další mořská bitva. Válka totiž nabízí odvážným pašerákům spoustu příležitostí, jak zbohatnout. Která z těchto frakcí ovládne moře, je jen na vás…

Hru Ahoj od studia Leder Games přináší na český trh vydavatelství Fox in the Box a můžeme říct, že duchovně navazuje na velice oblíbenou pecku Root, která obě zmiňované firmy dostala na výsluní deskoherního světa. Podobně jako její předchůdce nabízí asymetrický boj různých frakcí zvířátek pro 2-4 hráče, avšak slibuje kratší herní dobu (asi tak okolo hodiny), menší složitost a vlastně je ve spoustě věcech úplně jinou hrou. Je to tím, že pod ní není podepsaný Cole Wehrle, ale Greg Loring-Albreight. Obě hry ale pevně spojují specifické ilustrace Kylea Ferrina, které jsou plné dětské hravosti.

Vzhůru na palubu

Pod víkem s obrazem akční scény z lodní bitvy jsou ukryté komponenty slibující podobnou míru akce. Jsou tu kostky. Hodně kostek... Každá frakce má svoji sadu 4 kostek, pak tu jsou dvě nudně bílé pro boj a jedenáct nádherných, průsvitně modrých s třpytkami k určování bohatství. Nejhezčími komponentami jsou však i přes veškerou blyštivost kostek dřevěné figurky.

Každý hráč má vlastní velitelskou loď, která pro každou frakci vypadá trochu jinak. Kromě toho mají žraloci k dispozici deset ploutví představujících hlídky a tři hrozivé pevnosti. Ulitová unie se zase může pyšnit dvěma dalšími loděmi a hromádkou žetonů spojenců, které si ale musíte sami polepit nálepkami poťouchle se šklebících škeblí.

Z kartonu si vyplokáte drobné žetonky zranění, stejně velká počítadla bodů, žetony přízně pro pašeráky a hromadu kulatých žetonů zlata se symbolem rybí kostry na mincích – což nám prozrazuje, že ryby v tomto světě očividně nejsou tak vysoko na společenském žebříčku jako korýši či paryby.

No a pak tu jsou ještě velké čtvercové dílky mapy. Mají dvě vrstvy, aby kostka bohatství mohla být pevně uložená v jejich středu a necestovala do jednoho ze čtyř čtvercových polí zobrazených na každé desce. Dvouvrstvé jsou i hráčské desky, protože i na ně se umisťují kostky. Jedinou jednovrstvou deskou je tak počítadlo bodů.

Ahoj! zdroj: Vlastní foto autora

A samozřejmě tu jsou i karty. Byl jsem však překvapený, jak málo jich je. Ve společném balíčku je pouhých 30 karet posádky. Každá z nich má na sobě ilustraci člena posádky, jeho schopnost a v horním rohu je vyobrazené, na kterém z 6 typů ostrova si jej můžete najmout a co vás to bude stát. Vespod karty je pak informace o nákladu, což bude zajímat jen pašeráky. Krom těchto karet je zde 12 dalších pro Ulitovou unii a samozřejmě i přehledové kartičky.

Všechny tyhle komponenty pohodlně uložíte do plastového insertu, avšak je nutné využít i přiložené pytlíky, aby se vám kostky a žetony nerozprchly po krabici při přenášení.

Napnout plachty!

Podle počtu hráčů si pro hru připravíte frakce. Žraločí flotila a Ulitová unie jsou ve hře vždycky, zatímco ve třech a čtyřech hráčích se k nim přidá jeden, respektive dva pašeráci. Každý si nabere své komponenty, jeden zlaťák a usadí se okolo stolu v předem daném pořadí tak, aby po směru hry byl nejprve hráč Žraločí flotily, pak pašerák, Ulitová unie a nakonec případný druhý pašerák.

Uprostřed stolu vytvoříte základ mapy ze dvou dílků tak, aby ostrovy na nich zobrazené byly co nejdál od sebe a na jejich střed umístíte kostky bohatství otočené jedničkou navrch. Na jeden z ostrovů na mapě si Žraločí flotila umístí vlajkovou loď a dvě hlídky, na druhý ostrov pak přijde vlajková loď Ulitové unie a dva spojenci. Pašeráci dají své lodě na libovolné volné políčko na mapě. Pak už jen dáte na vhodné místo počítadlo bodů, vedle něj balíček karet posádky a tři z nich vyložíte, čímž vytvoříte tržiště a jde se hrát.

Ahoj! zdroj: Vlastní foto autora

Na začátku kola všichni hráči hodí svými kostkami a pak se střídají v tazích. V rámci svého tahu vždy provedete dvě kostkové akce a libovolný počet akcí, které kostku nepotřebují. U většiny akcí je naprosto jedno, jaké číslo je na použité kostce, jen několik požaduje specifické hodnoty. Navíc lze hodnotu kostek upravovat za zlato – vždy o jeden bod nahoru nebo dolů. Takže pokud jste bohatí, může vám být úplně jedno, co hodíte.

Ač je hra asymetrická, tak hlavní akce jsou společné pro všechny. Jsou jimi pohyb po mapě, nabíjení děl, opravování poškození a najímání posádky. Posádku na svou loď můžete najmout, pokud se vaše vlajková loď nachází na ostrově a na tržišti je karta se stejným symbolem jako na daném ostrově. Naverbování vás stojí buď zlato, nebo libovolnou kostku a od té chvíle je člen posádky váš a vy můžete využívat jeho schopnost.

Nejčastěji se však ve hře budete plavit z místa na místo. Když se nacházíte na okraji mapy, můžete objevovat nová území – jednoduše přiložíte novou destičku libovolným směrem k políčku (nesmí spolu akorát sousedit ostrovy), odkud vyplouváte a dáte na něj novou kostku bohatství.

Kromě ostrovů jsou na mapě i různá další zajímavá místa, kde můžete najít zlato, zakotvit v přístavu, schovat se v mlze nebo se nechat unášet silným proudem, protože pohyb navíc je vždycky fajn. Základní pohyb o dvě pole je s rozrůstající se mapou poměrně limitující, ale naštěstí máte k dispozici akci příznivého větru, pomocí které se můžete přemístit na jakékoliv pole se symbolem kostky takové hodnoty, jakou použijete pro tu akci. Zdánlivě rozlehlá mapa je tak mnohem kompaktnější, než se na první pohled zdá a nejde si na ní jednoduše vytvořit odlehlá opevněná zákoutí, kam se nikdo nedostane.

Nabít děla!

Akcí „děla“ se připravujete k boji. Jakmile se při pohybu potkají dva hráči na jednom políčku a aspoň jeden z nich má nabitá děla, vrhnete se do boje. Ten probíhá velice jednoduše, kdy každý hráč hodí kostkou a ten s vyšším číslem vyhrává, přičemž remízu vyhrává útočník. Náhodnost tohoto bojového systému můžete ovlivnit schopnostmi karet posádky a děly – před hodem můžete snížit hodnotu kostky a o tolik se vám zvýší váš hod. Vítěz bitvy uštědří protivníkovi zranění, čímž mu zablokuje akci na desce. Zranění se dá zbavit buď zakotvením v přístavu, nebo akcí „oprava“.

V bitvách nejde ale jen o to dát soupeři zranění, protože každá z frakcí dostává za vítězné bitvy specifické bonusy. Žraločí flotila může krást zlato, dát dvě zranění nebo odstraňovat spojence Ulitové unie. Unie zase za vítěznou bitvu spojence na mapu umisťuje. Pašeráci mohou po vítězné bitvě ihned odplout nebo získat odměnu z tabulky na své desce. Odměnami za boj však asymetrie frakcí teprve začínají.

Žraločí flotila umisťuje na mapu hlídky jak akcí, tak na konci každého pohybu svou vlajkovou lodí. Hlídky dokáží bojovat a pomocí akce „rozkaz“ se i pohybovat po mapě. Poslední speciální akcí žraloků je „bombardování“, kterým odstraňují z mapy spojence unie. Žraločí flotila má však pro udržování své vojenské nadvlády ještě další nástroje: Může nahradit 2 hlídky na ostrově pevností, která znemožňuje ostatním hráčům na ostrově získávat karty, má stále nabitá děla a +3 do boje. Také má jako jediná frakce dvě pozice pro děla a ke všemu disponuje kostkou navíc, takže má v kole vždy poslední slovo.

Ahoj! zdroj: Vlastní foto autora

Ulitová unie nespoléhá na vojenskou sílu, ale na postupný nárůst podpory spojenců. Skvělé na žetonech spojenců je, že se nedají odstranit bojem. Špatné na nich je, že jejich získávání není tak jednoduché. Nejprve musíte spojence získat ze zásoby na svou hrací desku, a teprve pak je můžete umisťovat na mapu. Když doplujete na ostrov, můžete na něj dva spojence umístit, nebo si dva připravit.

Připravit si spojence můžete i pomocí dedikované akce a na mapu je umístit dvěma dalšími akcemi, které ale vyžadují konkrétní hodnotu kostky. Náhlé vylodění spojenců však není jediný trik, který Ulitová unie má v rukávu. Těmi hlavními triky jsou karty plánů. Na začátku kola si vždy naberete dva nové plány z balíčku, které poskytují různorodé výhody – od nečekané podpory v bitvě přes náhlý příval spojenců po dvě nové lodě se speciálními schopnostmi.

Pašeráci se dokáží hbitě pohybovat na mapě díky akci, která je posune až o tolik polí, kolik je hodnota kostky. Dokáží také získat člena posádky bez ohledu na to, na kterém se nachází ostrově, a dokonce mohou získat o člena posádky navíc, pokud zároveň odstraní spojence unie. Kromě těchto speciálních akcí hrají pašeráci vlastní minihru.

Karty posádky mohou naložit jako zboží a když je vyloží na určeném ostrově, dostanou body, odměnu z tabulky na své desce a ještě si můžou tajně tipnout, kdo bude ostrovy se symbolem na kartě ovládat na konci hry. Doručováním zboží také zvyšují bohatství daného regionu, takže pootočí kostku na něm o jedna výš.

Ahoj! zdroj: Vlastní foto autora

Poté, co všichni hráči odehrají všechny své akce, končí kolo a žraloci a unie dostanou body za ovládané regiony. Každý region přinese tolik bodů, kolik ukazuje kostka bohatství tomu hráči, který má na něm dominanci. Což většinou znamená, že tam má více svých dřevěných komponent. Avšak ne všechny komponenty mají stejnou sílu – žraločí pevnosti a vlajková loď mají sílu dva, kutr Ulitové unie pak zdvojnásobuje sílu spojenců ve svém regionu.

Následuje další kolo, tedy pokud nikdo nemá 30 nebo víc bodů, protože v tom případě hra končí. Před finálním bodováním si pašeráci ještě přičtou body za karty přízně (až dva body, pokud správně odhadli, kdo na konci hry bude ovládat dané ostrovy). No a kdo má nejvíc bodů, stává se pánem všech moří!

Pal!

Hra Ahoj pro mě byla příjemným překvapením. Jednoduchá kostra pravidel je vysvětlená za chvíli, ale nabízí spoustu možností pro strategická rozhodování. Pravda, to dokáže svižné tempo hry zaseknout při hledání optimálního řešení, ale i přesto hra nezabere tolik času a bývá zahraná do hodiny a půl. Ačkoliv je dobře hratelná i ve dvou hráčích, nejvíce jsem si ji užíval v plném počtu. Může za to možná moje slabost pro chaotické elementy, ale budu si za tím pevně stát.

Ve dvou hráčích se jedná o rozmýšlivou poziční hru, kde máte jasnou kontrolu nad zvyšováním hodnot regionů a prim hraje souboj dvou myslí. Ve vyšším počtu pašeráci přináší živoucí element, a i když pro rozproudění hry stačí jeden, ve čtyřech je hra nejlepší. Při hře tří hráčů totiž platí, že když se dva perou, třetí se směje. A tím třetím je dost často hráč za pašeráka. Ve čtyřech hráčích se mezi pašeráky vytvoří přirozená konkurence, a tak se flotila a unie mohou více věnovat souboji mezi sebou a méně nahánění podvratného živlu rýžujícímu body na převážení zboží.

Správně odhadnout, kdy na koho namířit svá děla, je klíčem k vítězství. To a také notná porce štěstí. Hře totiž kraluje náhoda. Nejvíc je vidět na první pohled v kostkových bojích, neméně přítomná je i v objevování mapy a na tržišti karet. Když dobře chodí karty pašerákům, zvládnou během jednoho tahu udělat klidně tucet bodů.

Schopnosti některých členů posádky dokáží výrazně posílit či oslabit obě z válčících frakcí. Karta „Přesvědčivý spojenec“ dokáže přesouváním spojenců připravit Ulitovou unii o nadvládu klíčového regionu a „Přesvědčivý důstojník“ dokáže posunout hlídky z cesty, nebo je rovnou poslat na smrt do vrakoviště.

Tenhle zdánlivý chaos na kolečkách, tedy na vlnách, kupodivu funguje. Každá frakce dokáže svými schopnostmi předvést silné tahy, a tak alespoň na chvíli zvrátit hru ve svůj prospěch. No a když už je s vámi amen, protože soupeři mají dvakrát tolik bodů, tak už je jen kolo do konce a vaše trápení nebude dlouhé.

Ahoj! zdroj: Vlastní foto autora

Pokud jste milovníci propracovaných, bezchybných plánů, šachoví mistři, stratégové, kterým není rovno nebo zkrátka jen nesnášíte náhodu, Ahoj si neužijete. Zažil jsem partii, kde jen síla přátelství zabránila jednomu z hráčů převrátit stůl nebo alespoň demonstrativně odejít od rozehrané hry. Ani bych se nedivil, kdyby to udělal, když v souboji použil tajnou zbraň, házel dvěma kostkami a padly mu dvě jedničky…

Ahoj je pro hráče, kteří si náhodu užívají. S nadšením se vydávají prozkoumávat nové regiony mapy, s očekáváním sledují, jaké nové karty přijdou na trh a ze špatného hodu kostek mají zábavnou herní historku. Pokud jste jedním z nich, mohu Ahoj jedině doporučit a věřím, že se vám na stůl dostane častěji než Root.

Ahoj
2-4
45-75 min.
14+

Ahoj je oddechovou zábavou pro náročnější hráče, která překypuje náhodou ve všech aspektech. Rozhodně nenahradí Root, ale dokáže uspokojit podobné chutě jako on, ale za kratší dobu a s mnohem přístupnějšími pravidly.