Warhammer je láska i vášeň tisícovek lidí. Někteří tímto světem vysloveně žijí, a tak se jedná o skvělé teritorium pro studia, která se mohou vyplatit. Přesvědčila se o tom studentka Aase Timonen, která nedávno od Finské nadace pro ekonomické vzdělávání získala 30 000 dolarů na svůj doktorský výzkumný projekt o transmediálním budováním světa v masivních herních franšízách.
Jako předmět zkoumání si vybrala právě dílo společnosti Games Workshop, které se těší nebývalé popularitě a jde o obří značku. Zabývat se bude jeho různými mediálními formami od publikací, reklam, uměleckých děl, artefaktů, figurek a jednotlivých titulů, aby zjistila, co a jak formovalo Warhammer jako hru, prostředí i produkt.
Jedním z bádaných aspektů je posun do kompetitivní sféry. Bude se zabývat tím, jak se prostředí, které bylo kdysi docela tvárné a kreativní, stalo konkrétním a přísně založeným na oficiálním kánonu. Hlavním cílem je snaha o identifikaci přesných jevů, které učinili Warhammer tak úspěšným, a vytvoření sady otázek proto, abychom lépe porozuměli jiným transmediálním hrám a vlastnostem.
Vzhledem k tomu, že nadace se snaží podporovat výzkum v oblasti podnikání a ekonomiky pro zvýšení konkurenceschopnosti Finska, dává smysl, proč si vybrala zrovna tuhle práci. Games Workshop je masivní společnost a pochopení faktorů, jež mohou za její úspěch, by mohlo nést přínos dalším vývojářům a tvůrcům médií.
Navíc to není poprvé, kdy se značkou Timonen během svých studií zabývá. V minulosti jako členka Game Research Lab na Tamperské univerzitě zkoumala, jak osobnostní rysy hráčů ovlivňují jejich výběr armád. Také zkoumala publikace firmy, aby našla důkazy o posunu motivací hráčů a změně od vyprávěcího pojetí k soutěživému.
Přestože Warhammer existuje už několik desítek let, zase tolik výzkumů kolem něho není. Pokud byste nicméně chtěli nasávat informace, rozhodně lze doporučit každoroční oficiální konferenci, z níž řadu prezentací a přednášek najdete online.