Všichni moc dobře známe ten pocit, když si po delší době konečně vybereme nějakou tu deskovku, abychom zjistili, že je vyprodaná a její dotisk se neplánuje. Zákazník se tak musí modlit k samotným bohům (čti vývojářům/vydavatelům) a doufat, že se na pultech obchodů někdy znovu objeví. Častokrát ale k tomu nedochází, případně skrze novou, načančanou edici. A do budoucna bude situace dost možná ještě komplikovanější.
Ignacy Trzewiczek z Portal Games v nedávném newsletteru popsal deskoherní průmysl coby odvětví bez možnosti dotisků. Důvodem je přehlcení trhu. Podle jeho názoru hry vychází a umírají ohromným tempem. Novinky jsou považované za staré jenom pár měsíců po vydání, což značí o přesycenosti trhu, kde dotisk nedává ekonomický smysl.
Své povídání podpořil a ukončil faktem, že jejich první hit Settlers: Zrod impéria se už kompletně vyprodal a aktuálně nejsou žádné plány k jeho oživení. To platí i pro Alien Artifacts, přičemž jakmile do této fáze dorazí třeba Thorgal, Tides of Madness nebo Eleven, stejný osud potká i je.
„Před Settlers: Zrod impéria byla Portal společnost pěti lidí. Po Settlers: Zrod impéria se z ní stala plnohodnotná firma s tuctem zaměstnanců a stabilním růstem. A teď jsou Settleři pryč,“ sepsal Trzewiczek.
Na druhou stranu budoucnost nemusí být nakonec tak temná. K situaci se vyjádřil i Jamey Stegmeier ze Stonemaier Games, který si myslí, že čas dotisků rozhodně není minulostí. Důkazem je 17 z 19 jejich titulů, jež jeho firma dotiskla minimálně jednou, u většiny dokonce vícekrát. A proto se rozhodl nabídnout několik svých tipů, jak je umožnit.
Společnosti by dle něho měly být pečlivější při výběru toho, co vydají, aby vznikl tzv. „evergreen“. Též by měly pochopit význam crowdfundingu, jenž sice může pomoci, ale zároveň je schopný narušit vztahy mezi maloobchodními partnery a zákazníky. Podobný problém mohou způsobit i digitální adaptace snižující poptávku po fyzických kopiích.
Další jeho návrhy se točily kolem nových edic a dalších dílů, kvůli nimž si spotřebitelé nekoupí původní/aktuální vydání. Firmy se současně mají více zaměřit na marketing starších děl a přehodnocení způsobu, jakým měří poptávku po samotném dotisku. Jedním dechem však dodal, že není nic špatného na jednorázových hrách v jediné vlně či ukončení dotisku u titulů, které se jednoduše vyčerpaly.
Nakonec se tak oba názory shodují v tom, že trh je přesycený hrami, které by v minulosti s velkou pravděpodobností nedostaly vůbec prostor. Katalogy zkrátka stále jenom bobtnají a uspět v takto hlubokém rybníku je stále těžší, čímž se nakonec snižuje i životnost jednotlivých titulů. Nicméně podobný trend lze spatřit třeba digitálních hrách či filmovém průmyslu. Tam ovšem nemusí řešit dotisky.